PERSBERICHT

ETIRC Aviation lanceert Very Light Jet (VLJ) Service Provider diensten voor Europa

Ondernemer Roel Pieper en Eclipse Aviation richten zich op betaalbare 'on-demand' zakelijke vluchten binnen Oost Europa met 'Very Light Jets'

Gèneve, 23 mei 2007 - ETIRC Aviation S.a.r.l maakt de eerste details bekend van zijn nieuwe Very Light Jet (VLJ) Service Provider diensten. Deze gaan luchtvaart­maatschappijen en luchtvaartondernemers de beschikking geven over een complete 'white label' infrastructuur waarmee ze snel hun eigen virtuele jet netwerken (VJN's) en jet-taxidiensten kunnen opzetten met een focus op Oost Europa. Het bedrijf heeft zich al verzekerd van substantiële financiële middelen voor het aanschaffen van enkele honderden very light jets, voornamelijk Eclipse 500-toestellen. ETIRC Aviation heeft ook meteen de eerste grote VJN operator (VJNO) -klant aangekondigd: het Turkse Atasay, dat gebruik zal maken van maximaal 180 Eclipse 500 jets (zie apart persbericht voor nadere informatie).

ETIRC Aviation, dat wordt geleid door high-tech ondernemer Roel Pieper, rolt op dit moment het eerste VLJ Service Platform uit. Dit platform biedt ondermeer een real-time scheduling- en operations-systeem, vlootfinanciering en VJNO-consultancy, toestelleasing, gekwalificeerde bemanningen, trainingsprogramma's voor piloten en onderhoudsfaciliteiten voor de toestellen. Met het VLJ Service Platform kunnen luchtvaartmaatschappijen en luchtvaartondernemers de Europese zakenwereld betaalbare, on-demand, point-to-point jetvluchten aanbieden. Hiermee kunnen bedrijven een hogere productiviteit en een betere privé/werkbalans realiseren.

ETIRC Aviation wordt hierbij gesteund door Eclipse Aviation, dat onlangs de eerste Eclipse 500-jet heeft geleverd aan ETIRC. Dit toestel is een van de eerste tien toestellen die Eclipse wereldwijd heeft uitgeleverd. ETIRC Aviation heeft vandaag bekendgemaakt dat het 120 Eclipse 500 jets heeft besteld, met een optie voor nog eens 60 toestellen of meer, voor inzet in Turkije, via een joint venture met Atasay. Deze order komt bovenop een eerdere order voor 40 Eclipse 500 jets.

Vern Raburn, president en CEO van Eclipse Aviation, zegt over de lancering van ETIRC: "Oost Europa is een belangrijke markt voor de Eclipse 500, gezien de zeer diverse behoeften op het gebied van zakenreizen en een gemiddelde reisafstand van minder dan 500 kilometer. ETIRC Aviation, dat al sinds ruim een jaar Eclipse-partner is, beschikt over de visie, de financiële middelen en het klantenbestand om een nieuwe vorm van vliegvervoer te realiseren voor de gefrustreerde zakenreizigers Oost Europa."

"De luchtvaart heeft de Europese zakenreiziger momenteel te weinig te bieden", zegt Roel Pieper. "De overvolle luchthavens en vluchten en de eindeloze reizen per auto of trein staan nu op het punt om vervangen te worden door betaalbare en persoonlijke jetvluchten van en naar ruim duizend gereguleerde Europese vliegvelden. ETIRC Aviation gaat deze belofte waarmaken en beschikt over de toestellen, de financiële steun en de orderportefeuille om dit te verwezenlijken. We beginnen met Oost Europa, omdat dit gebied een duidelijke behoefte heeft aan deze vorm van reizen, een sterke economische groei doormaakt en de politieke steun biedt voor dit initiatief."

ETIRC Aviation telt vier hoofddivisies, die elk een reeks producten en diensten gaan leveren die de kern zullen vormen van het VLJ Service Platform:


· ETIRC Aviation Asset Management zorgt voor de financiering van enkele honderden VLJ's en zal verder verantwoordelijk zijn voor de aanschaf van de VLJ-vloot van ETIRC. Asset Management zal ook volledige financieringsdiensten aanbieden, evenals leasing van toestellen, financial engineering, belastingoptimalisatie en VJNO business consultancy.


· ETIRC Aviation Fleet Services zal een real-time planning- en operations-systeem leveren, voor snelle afgifte van prijzen, planning en het sturen van toestellen op verzoek van klanten. Verder zorgt Fleet Services voor de optimalisatie van de pan-Europese VJN-capaciteit en operationele ondersteuning, zoals vluchtplanning, weersvooruitzichten, etc. Fleet Services zal ook de uitrol van ETIRC's VLJ-vloot managen en zal hoog­gekwalificeerde bemanningen leveren om de toestellen besturen.


· ETIRC Aviation Crew Services zal alle HR-zaken afhandelen, waaronder het contracteren van piloten en de salarisadministratie.


· ETIRC Aviation Jet Services zal op verschillende locaties in Europa faciliteiten inrichten voor toestelonderhoud en pilotentraining. Onderhoudsteams zullen het complete eerste- en tweedelijns onderhoud verzorgen voor ETIRC's VLJ-vloot, inclusief het vliegtuigcasco, de vliegtuigelektronica en motoren, het automatisch voorspellen van storingen, het bijhouden van reserveonderdelen, etc. De trainingsfaciliteiten zullen naar verwachting in de tweede helft van 2007 hun deuren openen.

ETIRC Aviation verwacht in 2007 en 2008 diverse aankondigingen te zullen doen die de groeiende interesse in zijn VLJ Service Provider dienst zullen aantonen.

Over ETIRC Aviation S.à.r.l.

ETIRC Aviation S.a.r.l. is een belangrijke drijfveer achter de VLJ-industrie. Het bedrijf creëert virtuele jetnetwerken voor luchtvaartmaatschappijen en luchtvaartondernemers. Het doel is om het bedrijfsleven betaalbare, on-demand, point-to-point jetvluchtdiensten aan te bieden, die helpen bij het verhogen van de productiviteit. ETIRC Aviation zal een complete selectie aan 'white-label' VLJ-diensten aanbieden aan virtual jet network en jet taxi operators, met onder andere een real-time operations-systeem, vlootfinanciering, VLJ-leasing, business consultancy, piloten, trainingsprogramma's en VLJ-onderhoudscentra.

ETIRC Aviation heeft zijn hoofdkantoor in Luxemburg en heeft vestigingen in Moskou, Istanboel en Cyprus. Het bedrijf is opgericht door Roel Pieper, voormalig top-executive van Tandem Computers, Compaq Computer en Philips.