Ingezonden persbericht


Dit onderzoek van DCE Consultants naar webexcellence van schadeverzekeraars is het 3e in een serie van 5 webexcellence onderzoeken. Surveys naar de webexcellence van hypotheekverstrekkers en zorgverzekeraars gingen dit onderzoek voor. Onderzoeken naar de webexcellence van inkomens- en pensioenverzekeraars zullen nog volgen.

Nederlandse schadeverzekeraar richt zijn website steeds beter in op online verkoop

FBTO, Postbank en Rabobank in top 3 International WebExcellence Benchmark Schadeverzekeraars 2007 van DCE Consultants

Schiphol-Oost, 23 mei 2007 - DCE Consultants, een onafhankelijk en internationaal managementadviesbureau, heeft de toegankelijkheid en functionaliteit van websites van de belangrijkste schadeverzekeraars in de Benelux landen, Groot-Brittannië en Frankrijk onderzocht in zijn WebExcellence Benchmark Schadeverzekeraars 2007. Hoewel internet voor de schademarkt een ideaal kanaal is, bieden websites in deze branche nog onvoldoende interactie- en transactiemogelijkheden. Nederland en Groot-Brittannië scoren het best in dit onderzoek. De internationale top 3 bestaat geheel uit Nederlandse websites, namelijk FBTO, Postbank en Rabobank.

De meeste verzekeraars kunnen zich nog sterk verbeteren op het gebied van interactie en gepersonaliseerde diensten: slechts 17% van de Nederlandse schadeverzekeraars biedt gepersonaliseerde diensten en slechts 13% biedt interactiemogelijkheden. Ook wat betreft bereik van hun website kunnen gerenommeerde schadeverzekeraars verbeteren. Wie gaat surfen op internet komt eerder in aanraking met de ANWB als schadeverzekeraar dan met de gevestigde namen. Eenmaal op de website beland is alle mogelijke informatie ruimschoots voorhanden.

Online verkoop van schadeverzekeringen neemt een grote vlucht; in 2006 bestond maar liefst 10% van de totale online markt uit verzekeringen. De online verkoop van verzekeringen steeg dat jaar met 47% tot 288 miljoen. (Bron: Thuiswinkel Markt Monitor - Blauw Research). De omzet zal de komende jaren alleen maar toenemen, aangezien het schadeproduct niet bijzonder complex is en daardoor goed te vergelijken en te begrijpen is voor de consument. Het is daarom van groot belang dat schadeverzekeraars hun websites goed op orde hebben en deze naadloos laten aansluiten op de behoeften van de consument.

Om de concurrentie voor te blijven moeten schadeverzekeraars de interactiemogelijkheden van het internet volledig gaan benutten. Alleen op die manier kan een verzekeraar zijn kosten drukken en voorop lopen in de prijzenslag. Online mutaties, schadebehandeling en direct afsluiten zijn voor de hand liggende ontwikkelingen die een (tijdelijk) kostenvoordeel en mogelijk marktaandeel bieden. De verzekeraars die hier goed op inspelen zien hun aandeel in online verkoop toenemen. Univé, één van de topscoorders van de WebExcellence Benchmark, maakte onlangs bekend dat zij het afgelopen jaar 19% meer schadeverzekeringen online heeft afgesloten dan het voorgaande jaar. (Bron: AM Signalen - 15 mei 2007).

De belangrijkste conclusies van de WebExcellence Benchmark Schadeverzekeraars 2007:


· FBTO heeft de beste website. De site biedt via chatfuncties advies en informatie aan. Het is mogelijk om de premies van alle producten (inclusief pakketten) te berekenen en deze producten online af te sluiten.
· FBTO weet zich op de voet gevolgd door de websites van direct writers Postbank en Rabobank. Zij scoorden sterk, maar lieten in vergelijking met FBTO punten liggen op gebruiksvriendelijkheid van hun website.
· Intermediaire verzekeraars presteren slechter dan direct writers. De drie beste (Nederlandse) websites vallen dan ook in de laatste categorie. Mede doordat zij zich primair op de eindklant richten, hebben zij de beste websites geproduceerd;
· Hoewel de drie beste websites Nederlands zijn, worden deze op de voet gevolgd door het Britse Aviva. Opmerkelijk is wel dat na Aviva opnieuw vijf Nederlandse aanbieders volgen voordat de eerste Brit zich weer aandient;
· België, Luxemburg en Frankrijk zullen zich over de hele breedte moeten ontwikkelen om Nederland en Groot-Brittannië bij te kunnen houden. Niet alleen op interactie en transactie niveau laten zij veel punten liggen, maar ook de basis (bereik en informatie) zal sterk verbeterd moeten worden;
· Alle schadeverzekeraars zullen zich meer moeten focussen op het online aanbieden van hun beheerprocessen, waarbij eenvoud en snelheid voorop worden gesteld. Voor de consument zijn dit de belangrijkste zaken en het zou de verzekeraars veel geld kunnen opleveren.
· Op bereik worden de verzekeraars ingehaald door niet verzekeraars of traditionele tussenpersonen zoals de ANWB.
· Vergelijkingssites negeren pakketverzekeringen, terwijl dit een belangrijk onderdeel vormt van de aanbiedingen van verzekeraars.

###

Over DCE Consultants
DCE Consultants is een onafhankelijk, internationaal managementadviesbureau. Wij ondersteunen onze klanten met het realiseren van strategie, effectieve bedrijfsvoering en een blijvend sterke concurrentiepositie. Onze consultants gebruiken hiervoor actuele marktkennis gecombineerd met bewezen innovaties. Resultaat voor de klant staat hierbij altijd centraal. Onze dienstverlening strekt zich uit over vier expertisegebieden: het leiden en begeleiden van veranderingen, IT-management, marketingmanagement en procesverbetering. Wij werken voor klanten uit de financiële dienstverlening, handel en industrie, gezondheidszorg en overheid.

DCE is opgericht in 1980 en heeft ruim 200 medewerkers verdeeld over vestigingen in België, Frankrijk, Luxemburg, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Sinds 1997 maakt DCE deel uit van Altran Technologies, een internationale, beursgenoteerde groep van adviesbureaus met meer dan 17.000 medewerkers.

Ingezonden persbericht