Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Nederlandse toeristen zijn beleefd maar geven te weinig geld uit Japanners meest geliefde hotelgasten, Fransen het minst geliefd

Amsterdam, 23 mei 2007 - Nederlandse toeristen zijn beleefd en klagen niet in een hotel. Ze geven echter veel te weinig geld uit op hun vakantiebestemming. Dat blijkt uit onderzoek onder Europese hoteleigenaren, dat is uitgevoerd door GFK Group in opdracht van online- reisbureau Expedia.nl. De hoteleigenaren hebben het liefst Japanners als gast. Fransen zien ze het minst graag verschijnen. In Nederland staan de Japanse toeristen ook op nummer 1.

Het onderzoek naar de beste en slechtste hotelgasten is online uitgevoerd onder 1500 hoteleigenaren in Europa, onder wie Nederlandse hoteliers. Daaruit blijkt dat Japanners met stip op nummer 1 staan in de ranglijst van beste toeristen, met 65%. Ze worden gevolgd door de Amerikanen (21%), Zwitsers (18%), Zweden (11%) en Duitsers (10%). De Fransen voeren de lijst van slechtste toeristen aan met 29%. Op de tweede plaats staan de Indiërs met 19%. Daarna volgen de Chinezen (18%), Russen (16%) en Engelsen (13%).

Goed (kleed)gedrag
De Nederlanders doen het niet slecht als toerist. We staan in de top 5 van toeristen die het meest beleefd zijn, die het minst klagen in een hotel en die het lokale eten uitproberen. We staan zelfs op 1 als het gaat om het spreken van de lokale taal, gevolgd door de Amerikanen en Engelsen. De Fransen scoren op dit punt ook weer slecht. Samen met de Italianen en Spanjaarden zijn zij het minst vaardig in de taal van hun vakantieland. De Fransen behoren daarentegen wel tot de beste geklede toeristen, net als de Japanners (nummer 1), Italianen, Spanjaarden en Zwitsers. Het slechtst gekleed zijn achtereenvolgens de Amerikanen, Britten, Duitsers, Chinezen en Russen.

Zuinige Nederlanders
Nederlandse toeristen hebben volgens de hoteleigenaren als groot minpunt dat ze te weinig geld uitgeven op hun vakantiebestemming. Ook Duitsers, Chinezen, Fransen en Polen zijn zuinig op vakantie. Ondanks deze gierigheid komen we niet voor in de top 5 van toeristen die weinig fooi geven. Die bestaat uit Duitsers, Fransen, Italianen, Spanjaarden, Chinezen. Het meeste geld wordt uitgegeven door de Amerikanen, gevolgd door de Russen, Britten, Japanners en Italianen. Amerikanen geven ook de meeste fooi, net als de Russen, Japanners, Zwitsers, Australiërs.

Toptoeristen voor Nederlandse hoteliers
Nederlanders zijn het meest welkom in Spanje, Ierland, Nederland, Noorwegen en Finland. Nederlandse hoteleigenaren hebben dus graag Nederlanders in hun hotel. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Engeland, waar ze niet graag hun landgenoten te gast hebben. De Nederlandse hoteliers hebben het minst op met toeristen uit India, Frankrijk, Rusland en China. Toeristen uit Japan, België en Zwitserland daarentegen zijn van harte welkom. Zij zijn het meest geliefd in Nederland.

Over Expedia
Expedia.nl is een 100% dochter van wereld's grootste online-reisbureau Expedia Inc. Expedia Inc is de moederorganisatie achter een aantal leidende reisondernemingen in de wereld die reisproducten en diensten aanbieden aan zowel consumenten als zakelijke reizigers in de Verenigde Staten en over de hele wereld. Sinds augustus 2005 is Expedia Inc. genoteerd aan de beurs in de Verenigde Staten (Nasdaq: EXPE). Het Expedia merk bezit websites in Nederland, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië, Spanje, Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Australië, Japan, Verenigde Staten, Canada en is door een joint venture met eLongTM ook vertegenwoordigd in China.