Nederlands Uitgeversverbond

Magazine Engagement Study - Tijdschrift bewezen actiemedium!

P E R S B E R I C H T
Amsterdam, 23 mei 2007

Tijdschrift bewezen actiemedium!

Tijdschriften zetten lezers aan tot actie. Dat is een van de belangrijkste conclusies uit het vandaag gepresenteerde onderzoek van Groep Publiekstijdschriften (GPT) van het Nederlands Uitgeversverbond en mediabureau Starcom. Uit deze zogeheten Magazine Engagement Study blijkt dat maar liefst 75% van de engaged tijdschriftenlezers (lezers met een sterke bladbinding) wel eens een winkel of een website bezoekt na het zien van een advertentie in hun blad. Ruim 55% koopt daadwerkelijk een product of probeerde een dienst uit. Het is voor het eerst dat in Nederland uitgebreid onderzoek is gedaan naar het effect van Umfeldplanning en advertenties op de engaged tijdschriftenlezers.

De kracht van het tijdschrift
De Groep Publiekstijdschriften (GPT) van het Nederlands Uitgeversverbond nam eind vorig jaar het initiatief om samen met mediabureau Starcom het effect van Umfeldplanning en advertenties op de engaged tijdschriftenlezers te onderzoeken. In het onderzoek zijn ruim 2000 respondenten betrokken.
Corina Soethof, marketing director GPT: Hoewel engagement in communicatieland een bekende term is, was nog onvoldoende duidelijk wat de impact ervan is op advertenties en hoe je engagement dus kunt benutten om maximaal rendement uit je advertentiebudget te halen. Uit dit onderzoek blijkt de ongekende kracht van tijdschriften. Het blijkt dat lezers engaged zijn met tijdschriften, niet alleen met artikelen maar ook met advertenties.Tijdschriftadvertenties zetten aan tot actie en kunnen lezers informeren en inspireren. Het engagement van de lezer biedt dus een belangrijke meerwaarde voor adverteerders.

Grote actiebereidheid
In de Magazine Engagement Study is vooral gekeken naar de manier van lezen: waarom, op welke momenten en wat wordt er gelezen? Ook de rol van advertenties in tijdschriften voor engaged lezers en het effect ervan op hun gedrag is hierbij uitgebreid onderzocht. Een van de belangrijke uitkomsten betrof de actiebereidheid van tijdschriftenlezers: 75% gaat naar een winkel of website en ruim de helft (55%) gaat daadwerkelijk over tot aanschaf. Uit het onderzoek blijkt tevens dat 75% van de engaged lezers bewust tijd vrij maakt om een tijdschrift te lezen, 63% leest zijn tijdschrift van voor naar achter en 60% zegt het tijdschrift te bewaren om er later nog iets in op te zoeken. Voor de grootste groep geldt dat tijdschriften zorgen voor ontspanning (87%), informatie (79%) en inspiratie (70%). Verder vinden lezers het vooral belangrijk dat advertenties passen bij het tijdschrift (75%) en bij de lay-out van het tijdschrift (61%). De resultaten van de Study zijn vandaag in Living Tomorrow gepresenteerd. Alle onderzoeksresultaten zijn na te lezen in de brochure Magazine Engagement Study.

Download hier de brochure.

Over de Groep Publiekstijdschriften
De Groep Publiekstijdschriften is 1 juli 2001 ontstaan uit een fusie van de Groep Omroepbladen en de Groep Publieks- en Opinietijdschriften van het Nederlands Uitgeversverbond. De groep behartigt de belangen van de aangesloten uitgevers van publieks- en opinietijdschriften en omroepbladen. Bij de Groep Publiekstijdschriften (GPT) zijn 27 uitgeverijen aangesloten, die informatie op de markt brengen voor de consument op basis van abonnementen en/of losse verkoop. Samen brengen zij ruim 160 publieks- en opinietijdschriften en omroepbladen op de Nederlandse markt. De totale verspreide oplage van publiekstijdschriften in Nederland in 2006 bedroeg 572 miljoen exemplaren (exclusief oplages van sponsored magazines en dagbladmagazines).


---
Contactpersoon : Marketing director Corina Soethof E-mail : c.soethof@nuv.nl