Magazine Engagement Study - Tijdschrift bewezen actiemedium!
P E R S B E R I C H T
Amsterdam, 23 mei 2007
Tijdschrift bewezen actiemedium!
Tijdschriften zetten lezers aan tot actie. Dat is een van de
belangrijkste conclusies uit het vandaag gepresenteerde onderzoek van
Groep Publiekstijdschriften (GPT) van het Nederlands Uitgeversverbond
en mediabureau Starcom. Uit deze zogeheten Magazine Engagement Study
blijkt dat maar liefst 75% van de engaged tijdschriftenlezers (lezers
met een sterke bladbinding) wel eens een winkel of een website bezoekt
na het zien van een advertentie in hun blad. Ruim 55% koopt
daadwerkelijk een product of probeerde een dienst uit. Het is voor het
eerst dat in Nederland uitgebreid onderzoek is gedaan naar het effect
van Umfeldplanning en advertenties op de engaged tijdschriftenlezers.
De kracht van het tijdschrift
De Groep Publiekstijdschriften (GPT) van het Nederlands
Uitgeversverbond nam eind vorig jaar het initiatief om samen met
mediabureau Starcom het effect van Umfeldplanning en advertenties op
de engaged tijdschriftenlezers te onderzoeken. In het onderzoek zijn
ruim 2000 respondenten betrokken.
Corina Soethof, marketing director GPT: Hoewel engagement in
communicatieland een bekende term is, was nog onvoldoende duidelijk
wat de impact ervan is op advertenties en hoe je engagement dus kunt
benutten om maximaal rendement uit je advertentiebudget te halen. Uit
dit onderzoek blijkt de ongekende kracht van tijdschriften. Het blijkt
dat lezers engaged zijn met tijdschriften, niet alleen met artikelen
maar ook met advertenties.Tijdschriftadvertenties zetten aan tot actie
en kunnen lezers informeren en inspireren. Het engagement van de lezer
biedt dus een belangrijke meerwaarde voor adverteerders.
Grote actiebereidheid
In de Magazine Engagement Study is vooral gekeken naar de manier van
lezen: waarom, op welke momenten en wat wordt er gelezen? Ook de rol
van advertenties in tijdschriften voor engaged lezers en het effect
ervan op hun gedrag is hierbij uitgebreid onderzocht. Een van de
belangrijke uitkomsten betrof de actiebereidheid van
tijdschriftenlezers: 75% gaat naar een winkel of website en ruim de
helft (55%) gaat daadwerkelijk over tot aanschaf. Uit het onderzoek
blijkt tevens dat 75% van de engaged lezers bewust tijd vrij maakt om
een tijdschrift te lezen, 63% leest zijn tijdschrift van voor naar
achter en 60% zegt het tijdschrift te bewaren om er later nog iets in
op te zoeken. Voor de grootste groep geldt dat tijdschriften zorgen
voor ontspanning (87%), informatie (79%) en inspiratie (70%). Verder
vinden lezers het vooral belangrijk dat advertenties passen bij het
tijdschrift (75%) en bij de lay-out van het tijdschrift (61%). De
resultaten van de Study zijn vandaag in Living Tomorrow gepresenteerd.
Alle onderzoeksresultaten zijn na te lezen in de brochure Magazine
Engagement Study.
Download hier de brochure.
Over de Groep Publiekstijdschriften
De Groep Publiekstijdschriften is 1 juli 2001 ontstaan uit een fusie
van de Groep Omroepbladen en de Groep Publieks- en Opinietijdschriften
van het Nederlands Uitgeversverbond. De groep behartigt de belangen
van de aangesloten uitgevers van publieks- en opinietijdschriften en
omroepbladen. Bij de Groep Publiekstijdschriften (GPT) zijn 27
uitgeverijen aangesloten, die informatie op de markt brengen voor de
consument op basis van abonnementen en/of losse verkoop. Samen brengen
zij ruim 160 publieks- en opinietijdschriften en omroepbladen op de
Nederlandse markt. De totale verspreide oplage van
publiekstijdschriften in Nederland in 2006 bedroeg 572 miljoen
exemplaren (exclusief oplages van sponsored magazines en
dagbladmagazines).
---
Contactpersoon : Marketing director Corina Soethof
E-mail : c.soethof@nuv.nl