Minister Verhagen brengt werkbezoek aan Schiphol
24-05-2007 | Persbericht | Ministerie van Buitenlandse Zaken
Ruim een kwart van Nederlandse vakantiegangers raakt in buitenland in
de problemen
Nederlandse vakantiegangers gaan steeds vaker en steeds verder met
vakantie. Avontuurlijke reizen naar voorheen exotische bestemmingen
zijn vanzelfsprekend geworden. Ook de leeftijd van de wereldreizigers
neemt toe. Uit onderzoek blijkt dat ruim een kwart van de
vakantiegangers in het buitenland in de problemen raakt. Zij roepen
daarbij regelmatig de hulp in van hulporganisaties of de Nederlandse
overheid. Minister Verhagen brengt vandaag een werkbezoek aan de
luchthaven Schiphol. Hij spreekt hier met organisaties die betrokken
zijn bij het wel en wee van Nederlandse vakantiegangers in het
buitenland, hij ontmoet vertrekkende reizigers en geeft daarmee het
startsein voor de `Wijs op reis' campagne. Met Wijs op reis wijst het
ministerie van Buitenlandse Zaken Nederlandse vakantiegangers op het
belang van een goede reisvoorbereiding.
Uit een onderzoek onder 2.470 Nederlanders dat is uitgevoerd door
onderzoeksbureau MeMo2 in opdracht van het ministerie van Buitenlandse
Zaken blijkt dat ruim een kwart van de respondenten (28%) ooit in de
problemen is geraakt op vakantie. Meestal ging het dan om ziekte of
verwondingen, extreme weersomstandigheden of criminaliteit, maar een
deel (16%) raakte ook in de problemen door politieke onrust op de
vakantiebestemming of kreeg problemen met hun reispapieren.
Uit het onderzoek blijkt dat steeds meer mensen hun reis boeken via
internet. Internet is ook de belangrijkste informatiebron om meer
informatie over de vakantiebestemming te vinden. Het grootste deel van
de Nederlandse reizigers begint ruim voor de vakantie met de
voorbereidingen. Avontuurlijke reizigers beginnen veel korter van
tevoren (een maand tot een week voor vertrek) maar zij verdiepen zich
wel beter in hun reisbestemming. Vakantiegangers zoeken vooraf vooral
naar informatie over bezienswaardigheden en activiteiten; het klimaat,
de lokale cultuur, noodzaak tot inenten en het lokale prijsniveau.
Slechts weinig vakantiegangers verdiepen zich vooraf in de
veiligheidsmaatregelen op vliegvelden (15%) of de adressen van de
Nederlandse diplomatieke vertegenwoordiging ter plaatse (11%). Een
kwart van de respondenten raadpleegt vooraf wel eens de website
www.wijsopreis.nl.
Werkbezoek
Tijdens zijn werkbezoek aan de luchthaven Schiphol spreekt minister
Verhagen met reizigers die met vakantie vertrekken. Ook is hij
aanwezig bij een bijeenkomst van organisaties die betrokken zijn bij
het wel en wee van Nederlandse vakantiegangers in het buitenland,
zoals reisorganisaties, verzekeraars en alarmcentrales. Bij deze
gelegenheid spreekt hij ook met organisaties van familieleden of
nabestaanden van Nederlanders die tijdens hun verblijf in het
buitenland vermist zijn geraakt of zijn overleden. Na deze bijeenkomst
bezoekt hij het Bureau Nooddocumenten van de Koninklijke Marechaussee
en de Travelclinic op Schiphol.
Dit werkbezoek markeert de start van de Wijs op reis campagne. Met
deze campagne met als thema `Doe voor vertrek de bestemmingscheck'
wijst het ministerie van Buitenlandse Zaken Nederlandse reizigers op
het belang van een goede reisvoorbereiding en de mogelijkheid om voor
vertrek eerst de actuele informatie over het vakantieland te checken
op www.wijsopreis.nl. In de reisadviezen - die op deze site te vinden
zijn - wordt belangrijke informatie gegeven over veiligheidssituaties,
zoals maatschappelijke en politieke onrust, terroristische dreigingen,
criminaliteit en bepaalde ziekten. Daarnaast geeft `Wijs op reis' de
reiziger informatie over wat een ambassade of consulaat wel of niet
voor een landgenoot in problemen kan doen.
Ministerie van Buitenlandse Zaken