Samen kiezen voor groen beleid

24.05.2007 / 10:15 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Twynstra gudde

Twynstra gudde

Amersfoort, mei 2007. Twynstra Gudde organiseert in samenwerking met de NS en Fleet Support op woensdag 30 mei een rondetafelbijeenkomst over duurzaam mobiliteitsbeleid op HRM-gebied en milieukwaliteit. Belangrijke deelnemers aan de rondetafel zijn Willem de Jager van Rabobank Nederland, adjunct directeur Mobiel & Business Development, Denis Slieker van de Klimaat Neutraal Groep, directeur, Marcel Michels, Managing Partner Fleet Support en Marcel de Rooij, directeur Twynstra Gudde. De rondetafelbijeenkomst vindt plaats bij Twynstra Gudde in Amersfoort van 10.00 uur tot 12.00 uur.

Werkgevers willen steeds beter inspelen op het milieubewuster mobiel maken van het personeel. Maar ook de medewerkers zelf zijn vaak bewuster bezig met keuzes over de werk/privé balans en reistijd=werktijd. Er wordt veel gepraat over groen beleid, maar tot nu toe was het niet mogelijk om het mobiliteitsgedrag van bedrijven en hun medewerkers te meten. Want hoe meet je als werkgever nu de groene resultaten per medewerker en kun je hun mobiliteitsgedrag veranderen? Met de Mobility Monitor die door Fleet Support is ontwikkeld, kan de impact van de verschillende mobiliteitskeuzes worden getoond. Dit wil zeggen dat inzichtelijk wordt:

- wat de gemaakte kosten zijn voor trein, taxi en parkeren
- wat de uitgespaarde kosten zijn, zoals autokilometers en werktijd
- wat het milieueffect (CO2 reductie) zal zijn

Een gevolg van de toepassing van de mobility monitor kan zijn dat bedrijven bewust ervoor kiezen om hun medewerkers meer per trein -als milieuvriendelijk alternatief- te laten reizen.
Twynstra Gudde was het eerste grote bedrijf dat haar medewerkers heeft voorzien van een NS Business Card. Daarmee kunnen zij een kritische afweging maken wanneer zij de auto en wanneer zij de trein nemen. De trein is vaak een goed alternatief, dat overigens niet meer kost dan de variabele kosten van een lease auto. In praktijk blijkt dat wanneer medewerkers een aantal keren met de trein hebben gereisd, zij vanzelf de afweging maken wanneer de trein en wanneer de auto de beste keuze is.