abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
23 mei 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
DGP/SPO/U.07.01146 -
Onderwerp
Verzoek om informatie over balietarieven
Geachte voorzitter,
De Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat heeft mij op 23 mei 2007
gevraagd of het voornemen van de NS-directie om de tarieven voor de serviceverlening
aan de NS-servicebalies per 1 juni 2007 te verhogen mij bekend is en naar mijn mening
hierover. Onderstaand ga ik achtereenvolgens in op:
1. geschiedenis en mijn rol t.a.v. de balietarieven/lokettoeslagen;
2. voorstel NS en reactie consumentenorganisaties;
3. vervolgproces.
1. Geschiedenis en rol minister V&W t.a.v. balietarieven
In 2000 is NS op voorspraak van consumentenorganisaties gestart met de introductie van
servicemedewerkers op stations. Het inzetten van servicemedewerkers in de stationshal en
op perrons komt namelijk ten goede aan de dienstverlening die door de reiziger wordt
gevraagd, bijvoorbeeld hulp bij gebruik van de kaartautomaat, assistentie van minder
validen en informatieverschaffing.
Toen in 2003 bleek dat de reizigers nog te weinig gebruik maakten van de kaartautomaat
is in samenspraak met consumentenorganisaties besloten om op enkele reizen en retours
een balieheffing van 0,50 toe te passen om zodoende het gebruik van de kaartautomaat
verder te stimuleren. Dit onder de volgende voorwaarden van consumentenorganisaties:
· Mensen ouder dan 60 jaar en mensen met een functiebeperking kregen ontheffing
van de balietarieven;
· De balietarieven golden alleen voor enkele reizen en retours;
· Als alle kaartautomaten defect zijn, worden geen balietarieven in rekening gebracht.
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
DGP/SPO/U.07.01146
Verder is afgesproken dat NS de opbrengsten van de balieheffing zou inzetten om de
serviceverlening verder te verbeteren (i.c. meer servicemedewerkers in te zetten). De
consumentenorganisaties zijn hier destijds na een formeel adviestraject mee akkoord
gegaan, waarop de balietarieven per 1 juni 2004 zijn ingevoerd.
Overigens bevat de vervoerconcessie voor het hoofdrailnet geen bepalingen omtrent
balietarieven van NS op grond waarvan ik zou kunnen ingrijpen. De concessie bepaalt wel
(in de toelichting op artikel 17) dat:
· De minister laat het aan NS over om te bepalen hoe vervoerbewijzen eruit zien;
· De vervoervoorwaarden voor advies worden voorgelegd aan
consumentenorganisaties.
Het is dus nadrukkelijk aan de consumentenorganisaties om te adviseren over de
balietarieven. Als minister van Verkeer en Waterstaat ga ik daar uitdrukkelijk niet over.
De balietarieven bedragen momenteel:
· 0,50 per enkele reis en retour, met een maximum van 1,00 per reiziger;
· 3,50 voor buitenlandse reizen, met een maximum van 10,50 per klant.
2. Voorstel NS en reactie consumentenorganisaties
In de vergadering van 12 april 2007 van de consumentenorganisaties vertegenwoordigd in
het Locov is een "Voorgangsrapportage 2006 Serviceverlening op de stations" besproken.
In deze rapportage is opgenomen dat NS per medio 2007 een "vereenvoudiging" van het
huidige systeem wenst in te voeren wat inhoudt dat voortaan voor ieder binnenlands
product 0,50 balietoeslag zal worden berekend en het maximum van 1,00 komt te
vervallen, tenzij:
· Het mensen ouder dan 60 jaar met legitimatie dan wel mensen met een
functiebeperking en ontheffingspas betreft;
· Het producten betreft die niet in de kaartautomaat beschikbaar zijn (bv
voordeelurenkaarten of niet beschikbaarheid van automaten vanwege storing);
· Klanten hun per internet bestelde ticket willen omwisselen.
Voor internationale reizen gaat gelden dat boekingskosten van 3,50 per party in
rekening worden gebracht (en het maximum van 10,50 komt te vervallen). Hierbij komt
dat de uitzondering voor 60+ niet geldt, aangezien NS altijd boekingskosten maakt.
Ik constateer dat het onderdeel over de balietoeslag in de "Voortgangsrapportage 2006
Serviceverlening op de stations" in het Locov niet tot opmerkingen heeft geleid. NS heeft
daaruit kennelijk geconcludeerd dat zij per 1 juni aanstaande tot aanpassing van de
balietoeslag kan overgaan. Dit is alszodanig inmiddels door NS aan haar medewerkers
gecommuniceerd.
---
DGP/SPO/U.07.01146
3. Vervolgproces
Naar mijn mening had NS op basis van artikel 31 eerste en vierde lid van de Wp2000 en
artikel 33, eerste lid van het Bp2000 echter formeel advies van de
consumentenorganisaties moeten aanvragen. Ik hecht hieraan omdat de belangen van
reizigers altijd vragen om een zorgvuldige afweging en procedure; vooral wanneer het
voorstel zoals nu bijzonder gevoelig ligt bij groepen consumenten. Ik wil daarom op korte
termijn, dat wil zeggen in de Locov-vergadering van 25 mei aanstaande, aan de
consumentenorganisaties voorleggen of zij alsnog advies willen geven op het voorstel van
NS. Over de reactie van de consumentenorganisaties zal ik u vervolgens informeren.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat