Gemeente Maassluis

Afdeling SoZaWe scoort 7,3 in klanttevredenheidsonderzoek

Hoe tevreden zijn onze klanten over de kwaliteit van onze dienstverlening? Deze vraag stond centraal in het vergelijkend onderzoek waaraan de afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SoZaWe) van de gemeente Maassluis heeft meegedaan. Ook in voorgaande jaren deed Maassluis mee aan dit onderzoek, dat wordt uitgevoerd door de landelijke organisatie `Benchmark voor Werk, Inkomen en Zorg'. De klanten mochten de dienstverlening van de afdeling op verschillende punten een rapportcijfer geven. Maassluis scoort een 7,3. Dat is hoger dan het landelijk gemiddelde (7,0). Ook is de waardering gestegen: in 2005 werd de dienstverlening in Maassluis gewaardeerd met een gemiddelde van 7,0 en in 2003 was dit een 6,9. Maassluis scoorde een respons van 46,3%. Dit is erg hoog is voor een dergelijk onderzoek. Aan het vergelijkend onderzoek namen in totaal 26 gemeenten deel.

Tevreden klanten

De klanten van de afdeling SoZaWe zijn op veel punten tevreden met de dienstverlening. Zo vinden ze dat de medewerkers van de afdeling voldoende kennis, tijd en aandacht hebben om de klant te helpen. Het meest positief zijn de klanten over de wachttijden bij de balie, het respecteren van de privacy en de stiptheid van de medewerkers.

Verbeterpunten

In het onderzoek is de klanten ook gevraagd om verbeterpunten aan te geven. De belangrijkste genoemde punten zijn de informatievoorziening over de uitkering (rechten en plichten) en over de aanvullende regelingen (bijzondere bijstand, langdurigheidstoeslag, etc.). De afdeling SoZaWe gaat met de onderzoeksresultaten en verbeterpunten aan de slag de dienstverlening nog verder verbeteren. Zo wordt er gewerkt aan een klantmap waarin alle informatie over rechten, plichten en mogelijkheden voor klanten van de afdeling is opgenomen.