Transavia

Consumentenbond heeft het bij het verkeerde eind

De consumentenbond heeft vandaag een persbericht uitgegeven waarin transavia.com ten onrechte wordt beschuldigd van het overtreden van de Code Reisaanbiedingen, die sinds 1 april 2007 van kracht is.

De code reisaanbiedingen heeft betrekking op reclame- en promotie-uitingen. Daarin moeten tarieven `all-in' worden vermeld, dus inclusief belastingen en toeslagen.

De Consumentenbond baseert haar beschuldiging over het niet naleven van transavia.com van de Code Reisaanbiedingen echter niet op de wijze van adverteren door transavia.com, maar op hoe de boekingsmodule op de website van transavia.com is ingericht. De boekingsmodule is geen reclame-uiting of reisaanbod maar betreft het proces van het sluiten van een overeenkomst tussen een consument en transavia.com. Hier heeft de Code Reisaanbiedingen helemaal geen betrekking op.

In de boekingsmodule van transavia.com - waarin in stappen de boeking definitief wordt gemaakt - wordt omwille van de transparantie eerst de kale prijs van het ticket getoond en in de daarop volgende stap de toeslagen en belastingen, gevolgd door het all-in tarief. Dit wordt duidelijk aangegeven bij de eerste stap van het boekingsproces. Op deze wijze is het voor de consument volstrekt duidelijk hoe de tarieven zijn opgebouwd.

Waar het om gaat is, dat het uiteindelijke `vanaf tarief' van een geboekte vlucht correspondeert met het `all-in vanaf tarief' waarmee wordt geadverteerd. Dat is bij transavia.com het geval. De Reclame Code Commissie heeft onlangs in een uitspraak geoordeeld dat de werkwijze van transavia.com correct is en niet in strijd is met de Code Reisaanbiedingen.
transavia.com zal de Consumentenbond derhalve verzoeken hun persbericht te rectificeren, zodat de onterechte beschuldiging tegen transavia.com zal worden ingetrokken.