Consumentenbond heeft het bij het verkeerde eind
De consumentenbond heeft vandaag een persbericht uitgegeven waarin
transavia.com ten onrechte wordt beschuldigd van het overtreden van de
Code Reisaanbiedingen, die sinds 1 april 2007 van kracht is.
De code reisaanbiedingen heeft betrekking op reclame- en
promotie-uitingen. Daarin moeten tarieven `all-in' worden vermeld, dus
inclusief belastingen en toeslagen.
De Consumentenbond baseert haar beschuldiging over het niet naleven
van transavia.com van de Code Reisaanbiedingen echter niet op de wijze
van adverteren door transavia.com, maar op hoe de boekingsmodule op de
website van transavia.com is ingericht. De boekingsmodule is geen
reclame-uiting of reisaanbod maar betreft het proces van het sluiten
van een overeenkomst tussen een consument en transavia.com. Hier heeft
de Code Reisaanbiedingen helemaal geen betrekking op.
In de boekingsmodule van transavia.com - waarin in stappen de boeking
definitief wordt gemaakt - wordt omwille van de transparantie eerst de
kale prijs van het ticket getoond en in de daarop volgende stap de
toeslagen en belastingen, gevolgd door het all-in tarief. Dit wordt
duidelijk aangegeven bij de eerste stap van het boekingsproces. Op
deze wijze is het voor de consument volstrekt duidelijk hoe de
tarieven zijn opgebouwd.
Waar het om gaat is, dat het uiteindelijke `vanaf tarief' van een
geboekte vlucht correspondeert met het `all-in vanaf tarief' waarmee
wordt geadverteerd. Dat is bij transavia.com het geval. De Reclame
Code Commissie heeft onlangs in een uitspraak geoordeeld dat de
werkwijze van transavia.com correct is en niet in strijd is met de
Code Reisaanbiedingen.
transavia.com zal de Consumentenbond derhalve verzoeken hun
persbericht te rectificeren, zodat de onterechte beschuldiging tegen
transavia.com zal worden ingetrokken.
Transavia