De Nationale Apotheek
Kamerstuk, 24 mei 2007
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
GMT-CB-U- 2772684
24 mei 2007
De griffier van de vaste Commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en
Sport heeft mij bij brief van 21 mei jl. verzocht om, nog vóór het
algemeen overleg geneesmiddelenbeleid van 24 mei as., te reageren op
een brief van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering
der Pharmacie (KNMP) aan mij over de Nationale Apotheek.nl .
Ik voldoe graag aan dit verzoek.
In mijn reactie wil ik nadrukkelijk mijn antwoorden betrekken die ik
zeer onlangs (18 april 2007) heb gegeven op Kamervragen van de leden
Gerkens en Kant (beiden van de SP) over de Nationale Apotheek.nl. In
die antwoorden komen immers een aantal aspecten aan de orde die de
KNMP in haar brief aanroert .
In de bedoelde antwoorden heb ik aangegeven dat ik initiatieven
toejuich waardoor de patiënten meer keuzemogelijkheden krijgen en die
tot meer service en lagere uitgaven voor de zorg kunnen leiden.
Voorwaarde is wel dat de kwaliteit van de geneesmiddelenvoorziening is
gegarandeerd. In die zin steun ik de samenwerking van Zorgverzekeraar
CZ en de Nationale Apotheek.nl.
Apotheken die (tevens) gebruik maken van internet, spelen in op een
behoefte bij de patiënten en verzekerden. Zij richten zich met name op
het thuis afleveren van de chronische medicatie. Enerzijds is dit
"planbaar" en anderzijds heeft de patiënt niet altijd behoefte aan
extra informatie van de apotheker (ten opzichte van de informatie in
de bijsluiter), omdat deze informatie hem al bekend is.
CZ geeft de verzekerden precies aan wat zij wel en niet kunnen
verwachten van de dienstverlening van deze specifieke apotheek en van
de overige apotheken die door CZ zijn gecontracteerd. Zo biedt CZ de
verzekerden die daar prijs op stellen de gelegenheid om via de
Nationale Apotheek.nl bepaalde geneesmiddelen te bestellen. Daarbij
ontvangen zij als incentive EUR 4,= per receptregel. Dit is mogelijk
omdat een lager tarief is overeengekomen met de Nationale Apotheek.nl.
dan het huidige maximumtarief. Kortom de verzekerde maakt door het
bestellen bij de Nationale Apotheek.nl een weloverwogen keuze en weet
wat hij kan verwachten.
Voor apotheken die gebruik maken van de mogelijkheden van internet,
gelden dezelfde kwaliteiteisen als voor apotheken die dat niet doen.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) houdt toezicht op alle
apotheken om de veiligheid en de kwaliteit van de
geneesmiddelenvoorziening te bewaken. De IGZ houdt eveneens toezicht
op de regionale organisatie en toegankelijkheid van de acute zorg,
waaronder de geneesmiddelenvoorziening bijvoorbeeld door middel van
dienstapotheken. Aan de organisatie en de toegankelijkheid van de
acute zorg verandert niets door het opstarten van de
internetwerkzaamheden van de Nationale apotheek.nl. Ook blijven
zorgverzekeraars verantwoordelijk voor de toegankelijk-heid van de
zorg voor hun verzekerden, waaronder de (acute) farmaceutische zorg.
Zij maken daarover afspraken in hun contracten met apothekers.
Het is ondermeer daardoor niet zo dat elke apotheek alle diensten en
elk geneesmiddel op ieder moment van de dag en nacht zou moeten kunnen
leveren. Zo zijn er apotheken die zelf geneesmiddelen bereiden en zijn
er apotheken die dat niet (kunnen) doen. Als de patiënt maar toegang
heeft tot deze eigen bereidingen voor zover die voor hem noodzakelijk
zijn.
Hetzelfde geldt voor de openingstijden van een apotheek. Een apotheek
hoeft niet 24 uur per dag geopend te zijn als de patiënten en
verzekerden maar 24 uur per dag toegang hebben tot farmaceutische
zorg, bijvoorbeeld `s nachts en in het weekeinde via dienstapotheken.
Over het aangehaalde onderzoek van de Consumentenbond kan ik kort
zijn. Blijkens de brief van de KNMP gaat het over niet vergoede
zelfzorggeneesmiddelen. De uitgaven voor deze geneesmiddelen belasten
het budgettair kader zorg niet. Voor zelfzorgmiddelen gelden geen
wettelijke prijzen of tarieven en deze geneesmiddelen zijn niet alleen
bij apotheken verkrijgbaar. Kort gezegd: daar moet en doet de markt
zijn werk. Voor zover "internet"-apotheken zelfzorggeneesmiddelen
tegen te hoge prijzen (thuis) afleveren zullen zij zich uiteindelijk
uit de markt prijzen.
De opmerking dat CZ in strijd met het Geneesmiddelenconvenant zou
handelen kan ik niet goed plaatsen. In het Geneesmiddelenconvenant is
immers geen beperking opgenomen om met nieuwe apotheken te
contracteren ten einde de keuzevrijheid van de verzekerden te
vergroten. Daarnaast merk ik op dat het fenomeen "internet"-apotheek
vooralsnog van beperkte omvang is en dat "internet"-apotheken nu juist
landelijk werken en niet puur plaatselijk of regionaal. Hierdoor zijn
eventuele financiële effecten van toegenomen concurrentie omdat er
meer apotheken zijn gecontracteerd, uitermate beperkt indien al
meetbaar bij individuele apotheken.
In het kader van het Geneesmiddelenconvenant is een procedure
afgesproken over het monitoren en melden van de effecten van lokale
afspraken tussen apotheekhoudenden en zorgverzekeraars. Ik zal de
melding van de KNMP nader bezien en nagaan of een en ander aanleiding
kan geven om hierover in convenantverband een gesprek te voeren.
De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport