Gemeente Alphen aan den Rijn
bijzondere bijstand
Binnen een week bijzondere bijstand
Bepaalde aanvragen voor bijzondere bijstand kunnen voortaan binnen een
week afgehandeld worden. Dankzij een versnelde procedure krijgen
inwoners die recent bijzondere bijstand hebben ontvangen of een
bijstandsuitkering krijgen, het geld binnen een week op hun rekening
gestort. De regeling geldt niet voor nieuwe aanvragers omdat hun
situatie nog niet door de gemeente in kaart is gebracht.
Het is wettelijk verplicht voor het verstrekken van bijzondere
bijstand de noodzaak vast te stellen. Er wordt dan niet alleen gekeken
of de kosten noodzakelijk zijn, maar ook of er misschien andere
voorzieningen zijn. Daarnaast moet van iedere aanvrager de draagkracht
worden getoetst. Voor inwoners waarvoor dit recent is gedaan of voor
cliënten die een bijstandsuitkering ontvangen, gaat de gemeente dit
niet meer opnieuw doen. Zij komen daardoor in aanmerking voor een
versnelde procedure.
Soorten aanvragen
Op dit moment kunnen alleen aanvragen worden ingediend voor
personeelsalarmering, een eigen bijdrage voor hulp in de huishouding,
vervoers- en woonvoorzieningen en zittend vervoer, oplaadkosten voor
de scootmobiel, pedicurekosten en meerkosten voor de
maaltijdvoorziening. Het aantal onderwerpen waarvoor bijzondere
bijstand kan worden aangevraagd via het snelloket wordt in de loop der
tijd uitgebreid.
Aanvragen
Bij het Wmo-loket is een aanvraagformulier af te halen of telefonisch
op te vragen. Op dit formulier staat per kostensoort welke documenten
bij de aanvraag moeten worden ingediend. Het formulier staat ook op
onze website www.alphenaandenrijn.nl. Als de aanvraag goed en
compleet is, krijgt de cliënt het geld binnen een week op zijn of haar
rekening gestort.
© Gemeente
Alphen aan den Rijn
Stadhuisplein 1
2405 SH Alphen aan den Rijn
Tel: 0900 - 481 11 11
Fax: (0172) 46 55 64
gemeente@alphenaandenrijn.nl
Postbus 13, 2400 AA
Alphen aan den Rijn