Gemeente Alphen aan den Rijn


bijzondere bijstand

Binnen een week bijzondere bijstand

Bepaalde aanvragen voor bijzondere bijstand kunnen voortaan binnen een week afgehandeld worden. Dankzij een versnelde procedure krijgen inwoners die recent bijzondere bijstand hebben ontvangen of een bijstandsuitkering krijgen, het geld binnen een week op hun rekening gestort. De regeling geldt niet voor nieuwe aanvragers omdat hun situatie nog niet door de gemeente in kaart is gebracht.

Het is wettelijk verplicht voor het verstrekken van bijzondere bijstand de noodzaak vast te stellen. Er wordt dan niet alleen gekeken of de kosten noodzakelijk zijn, maar ook of er misschien andere voorzieningen zijn. Daarnaast moet van iedere aanvrager de draagkracht worden getoetst. Voor inwoners waarvoor dit recent is gedaan of voor cliënten die een bijstandsuitkering ontvangen, gaat de gemeente dit niet meer opnieuw doen. Zij komen daardoor in aanmerking voor een versnelde procedure.

Soorten aanvragen
Op dit moment kunnen alleen aanvragen worden ingediend voor personeelsalarmering, een eigen bijdrage voor hulp in de huishouding, vervoers- en woonvoorzieningen en zittend vervoer, oplaadkosten voor de scootmobiel, pedicurekosten en meerkosten voor de maaltijdvoorziening. Het aantal onderwerpen waarvoor bijzondere bijstand kan worden aangevraagd via het snelloket wordt in de loop der tijd uitgebreid.

Aanvragen
Bij het Wmo-loket is een aanvraagformulier af te halen of telefonisch op te vragen. Op dit formulier staat per kostensoort welke documenten bij de aanvraag moeten worden ingediend. Het formulier staat ook op onze website www.alphenaandenrijn.nl. Als de aanvraag goed en compleet is, krijgt de cliënt het geld binnen een week op zijn of haar rekening gestort.

© Gemeente

Alphen aan den Rijn

Stadhuisplein 1

2405 SH Alphen aan den Rijn

Tel: 0900 - 481 11 11

Fax: (0172) 46 55 64

gemeente@alphenaandenrijn.nl

Postbus 13, 2400 AA

Alphen aan den Rijn