Gemeente Sittard-Geleen


063_2007

PERSBERICHT Gemeente Sittard-Geleen

Voorjaarsnota basis voor beleid de komende jaren

Sittard-Geleen, 24 mei 2007 ­ Het college van B&W heeft vandaag de voorjaarsnota 2007 aan de gemeenteraad aangeboden. De voorjaarsnota vormt de basis van het beleid dat B&W de komende jaren willen voeren en bevat voorstellen en plannen om vanaf 2011 geen structurele tekorten meer te hebben in de begroting. De gemeenteraad heeft eind juni twee dagen uitgetrokken om het voorjaarsdebat te voeren.

Het doel van de voorjaarsnota is om maatregelen in gang te zetten die er uiteindelijk toe moeten leiden dat de financiële situatie van de gemeente Sittard-Geleen verbetert. Deze maatregelen vloeien voort uit de aanbevelingen die externe deskundigen de afgelopen tijd gedaan hebben. Daarnaast heeft het college van B&W het afgelopen jaar regelmatig gesproken met inwoners en instanties in de gemeente en hen gevraagd mee te denken over oplossingen voor het financieel probleem. Hierbij is onder meer de veranderende demografische bevolkingssamenstelling (vergrijzing c.q. krimp) een belangrijk gegeven geweest.

Dat heeft uiteindelijk geleid tot de conclusie dat de rol van de gemeente de komende jaren moet veranderen. Logischerwijs moet de Stadsvisie 2012 dan ook aangepast worden. Dat gebeurt op vijf thema's:

· Maatschappelijke participatie (meer eigen verantwoordelijkheid van de samenleving en waar nodig ondersteuning van de gemeente)

· Zuid-Limburg en Sittard-Geleen (schaalvergroting ten aanzien van bijvoorbeeld arbeidsmarktbeleid en mobiliteit)

· Het worden van één stad (concentratie van functies)
· Leefbaarheid in buurten, wijken en dorpen (kwaliteit van de leefomgeving op peil houden, ook om de vestiging van nieuwe inwoners te bevorderen)
· Directe dienstverlening (gemeentelijke dienstverlening samen met diensten van derden)

Om dit te realiseren zijn er vernieuwingsopgaven gemaakt, die de komende tijd nader worden uitgewerkt. Het gaat hier bijvoorbeeld om vragen als:
· Hoe kan het arbeidsmarktbeleid worden verbeterd?
· Wat is het basisniveau van gemeentelijke dienstverlening?
· Welke taken kunnen andere partijen in de gemeente voor hun rekening nemen?
· Welke zaken kunnen efficiënter gerealiseerd worden door samenwerking?

Om een antwoord te geven op deze vragen gaan per vernieuwingsopgave werkgroepen aan de slag. In deze werkgroepen zitten zowel medewerkers van de gemeente Sittard-Geleen als vertegenwoordigers van externe partners zoals woningcorporaties, maatschappelijke instellingen, onderwijs- en cultuurorganisaties.

Ook op kortere termijn zal er al het een en ander gebeuren. In de voorjaarsnota 2007 is een aantal maatregelen genoemd die ertoe moeten leiden dat de financiële situatie van de gemeente verbetert. Belangrijke besparingen worden gerealiseerd door de gemeentelijke, en aan de gemeente gelieerde, diensten op een evenwichtige manier op stadsniveau te brengen. Sittard-Geleen is één stad met daarop gebaseerde voorzieningen. Daarnaast moeten de inkomsten van de gemeente verhoogd worden. Voor een groot aantal gemeentelijke prestaties zullen ­ meer dan voorheen ­ tegenprestaties worden verwacht. Dienstverlening wordt volledig kostendekkend. Ook komt er een extra inspanning om mensen met een uitkering aan het werk te helpen.

Alle maatregelen resulteren in een financieel plaatje dat er als volgt uitziet:

                                                                                         

samenvatting x 1 miljoen 2008 2009 2010 2011

tekort conform meerjaren begroting 2007 - 2010 13,2 10,9 11,5 12,5 actualisatie mjb bestaand beleid 0,7 0,8 0,0 -1,4

geactualiseerd tekort conform administratie 13,9 11,7 11,5 11,1

nieuw beleid 0,6 1,9 3,1 4,3

te dekken tekort 14,5 13,6 14,6 15,4

totaal ombuigingen structureel -6,1 -8,1 -10,5 -12,9 nog in te vullen kostendekkende dienstverlening 0,0 0,0 -0,1 -0,6 aanvullende zoekopdracht 0,0 -0,7 -0,2 0,0 totaal ombuigingen incidenteel -2,0 -1,0 0,0 0,0

ozb dispensatie -3,8 -3,8 -3,8 -1,9

resultaat 2,6 0,0 0,0 0,0

Hieruit blijkt dat er in 2008 nog een tekort van 2,6 miljoen euro is, maar dat de jaren daarna de begroting sluitend is. Belangrijk is dat de OZB-belasting vanaf 2011 omlaag kan.

Bij het opstellen van de voorjaarsnota is nadrukkelijk rekening gehouden met de wens van het college en de coalitiepartijen (neergelegd in het coalitieprogramma 'De Burger Centraal, De Stad Op Orde) om bij de ombuigingen ruimte te laten voor nieuw beleid. Op die manier kan de komende jaren toch een aantal noodzakelijke investeringen gedaan worden, waarbij het streven is om die investeringen evenwichtig te spreiden over de stadscentra en de wijken, buurten en kleine kernen.

In de voorjaarsnota wordt ook dieper ingegaan op actuele beleidsthema's en de manier waarop het college denkt dat die behandeld moeten worden. Zo wordt op basis van onder meer de demografische ontwikkelingen voorgesteld het woningbouwprogramma aan te passen, wordt nadrukkelijk gekeken naar sociale veiligheid, is een hoofddoellijn opgenomen

voor het toekomstige accommodatiebeleid, komen de strategische opgaven voor de sociaal- economische visie aan bod en wordt ingegaan op het toekomstig arbeidsmarktbeleid. Ook de Integrale gebiedsontwikkeling A2-Zone Maasbracht-Geleen, jeugdbeleid, armoedebeleid, WMO en de visie op gemeentelijke dienstverlening worden beschreven.

De gemeenteraad vergadert in juni in commissieverband over de voorjaarsnota. In de gemeenteraadsvergadering van 27 juni wordt er een definitief besluit over genomen.


---




Gemeente Sittard-Geleen