Gemeente Spijkenisse
Service- en Informatiepunt in Akkers Centrum goed gebruikt
24 mei 2007
Tussen 1 en 21 mei 2007 zijn er negentig meldingen van bewoners
binnengekomen bij het Service- en Informatiepunt in Akkers Centrum. De
meeste meldingen hadden te maken met overlast van rondhangende jeugd
en zwerfvuil.
Het Service- en Informatiepunt werd begin 2006 geopend om het de
bewoners in de directe omgeving makkelijker te maken om overlast te
melden. Voor de politie, de gemeente en de woningcorporaties is het
belangrijk om te weten wat er gebeurt in de wijk. De politie kan
gericht actie ondernemen en de gemeente en corporaties kunnen beter
inspelen op meldingen als bewoners aangeven wat er gebeurt in de wijk.
Het Service- en Informatiepunt is een van de vele acties uit de aanpak
in de wijk Akkers Centrum. Alle acties hebben als doel het veiliger
maken van de directe woon- en leefomgeving. De gezamenlijke aanpak van
politie, gemeente en corporaties loopt sinds begin 2006 en heeft
duidelijk zijn vruchten afgeworpen. De criminaliteitscijfers zijn
gedaald en het veiligheidsgevoel onder bewoners is licht gestegen. Dat
bewoners nu zelf zaken melden is een positief signaal. Voorheen
meldden bewoners namelijk vooral bij de particuliere
beveiligingsdienst die rondliep in het gebied. Met de verhuizing naar
het wijkcentrum lopen bewoners zelf bij het Service- en Informatiepunt
naar binnen.
Het Service- en Informatiepunt is sinds 1 mei 2007 gevestigd in
Wijkcentrum De Akkers aan de Lenteakker 5. Het is van maandag tot en
met vrijdag geopend van 10.00 uur tot 22.00 uur en op zaterdag van
10.00 uur tot 13.00 uur. Naast melden kunnen bewoners er ook
informatie halen van de gemeente, politie en woningcorporaties.