Gemeente Spijkenisse


Service- en Informatiepunt in Akkers Centrum goed gebruikt

24 mei 2007

Tussen 1 en 21 mei 2007 zijn er negentig meldingen van bewoners binnengekomen bij het Service- en Informatiepunt in Akkers Centrum. De meeste meldingen hadden te maken met overlast van rondhangende jeugd en zwerfvuil.

Het Service- en Informatiepunt werd begin 2006 geopend om het de bewoners in de directe omgeving makkelijker te maken om overlast te melden. Voor de politie, de gemeente en de woningcorporaties is het belangrijk om te weten wat er gebeurt in de wijk. De politie kan gericht actie ondernemen en de gemeente en corporaties kunnen beter inspelen op meldingen als bewoners aangeven wat er gebeurt in de wijk.

Het Service- en Informatiepunt is een van de vele acties uit de aanpak in de wijk Akkers Centrum. Alle acties hebben als doel het veiliger maken van de directe woon- en leefomgeving. De gezamenlijke aanpak van politie, gemeente en corporaties loopt sinds begin 2006 en heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. De criminaliteitscijfers zijn gedaald en het veiligheidsgevoel onder bewoners is licht gestegen. Dat bewoners nu zelf zaken melden is een positief signaal. Voorheen meldden bewoners namelijk vooral bij de particuliere beveiligingsdienst die rondliep in het gebied. Met de verhuizing naar het wijkcentrum lopen bewoners zelf bij het Service- en Informatiepunt naar binnen.

Het Service- en Informatiepunt is sinds 1 mei 2007 gevestigd in Wijkcentrum De Akkers aan de Lenteakker 5. Het is van maandag tot en met vrijdag geopend van 10.00 uur tot 22.00 uur en op zaterdag van 10.00 uur tot 13.00 uur. Naast melden kunnen bewoners er ook informatie halen van de gemeente, politie en woningcorporaties.