Minister Verhagen brengt werkbezoek aan Schiphol

Ruim een kwart van de Nederlandse vakantiegangers raakt in buitenland in de problemen

Nederlanders gaan steeds vaker en steeds verder met vakantie. Avontuurlijke reizen naar voorheen exotische bestemmingen zijn vanzelfsprekend geworden. Ook de leeftijd van de wereldreizigers neemt toe. Uit onderzoek blijkt dat ruim een kwart van de vakantiegangers in het buitenland in de problemen raakt. Zij roepen daarbij regelmatig de hulp in van hulporganisaties of de Nederlandse overheid. Minister Verhagen brengt vandaag een werkbezoek aan de luchthaven Schiphol. Hij spreekt hier met organisaties die betrokken zijn bij het wel en wee van Nederlandse vakantiegangers in het buitenland, hij ontmoet vertrekkende reizigers en geeft daarmee het startsein voor de 'Wijs op Reis' campagne. Met Wijs op Reis wijst het ministerie van Buitenlandse Zaken Nederlandse vakantiegangers op het belang van een goede reisvoorbereiding.

Uit een onderzoek onder 2.470 Nederlanders dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau MeMo2 in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken blijkt dat ruim een kwart van de respondenten (28%) ooit in de problemen is geraakt op vakantie. Meestal ging het dan om ziekte of verwondingen, extreme weersomstandigheden of criminaliteit, maar een deel (16%) raakte ook in de problemen door politieke onrust op de vakantiebestemming of kreeg problemen met hun reispapieren.

Uit het onderzoek blijkt dat steeds meer mensen hun reis boeken via internet. Internet is ook de belangrijkste informatiebron om meer informatie over de vakantiebestemming te vinden. Het grootste deel van de Nederlandse reizigers begint ruim voor de vakantie met de voorbereidingen. Avontuurlijke reizigers beginnen veel korter van tevoren (een maand tot een week voor vertrek) maar zij verdiepen zich wel beter in hun reisbestemming. Vakantiegangers zoeken vooraf vooral naar informatie over bezienswaardigheden en activiteiten; het klimaat, de lokale cultuur, noodzaak tot inenten en het lokale prijsniveau. Slechts weinig vakantiegangers verdiepen zich vooraf in de veiligheidsmaatregelen op vliegvelden (15%) of de adressen van de Nederlandse diplomatieke vertegenwoordiging ter plaatse (11%). Een kwart van de respondenten raadpleegt vooraf wel eens de website http://www.wijsopreis.nl/.

Werkbezoek

Tijdens zijn werkbezoek aan de luchthaven Schiphol spreekt minister Verhagen met reizigers die met vakantie vertrekken. Ook is hij aanwezig bij een bijeenkomst van organisaties die betrokken zijn bij het wel en wee van Nederlandse vakantiegangers in het buitenland, zoals reisorganisaties, verzekeraars en alarmcentrales. Bij deze gelegenheid spreekt hij ook met organisaties van familieleden of nabestaanden van Nederlanders die tijdens hun verblijf in het buitenland vermist zijn geraakt of zijn overleden. Na deze bijeenkomst bezoekt hij het Bureau Nooddocumenten van de Koninklijke Marechaussee en de Travelclinic op Schiphol.

Dit werkbezoek markeert de start van de Wijs op Reis campagne. Met deze campagne met als thema 'Doe voor vertrek de bestemmingscheck' wijst het ministerie van Buitenlandse Zaken Nederlandse reizigers op het belang van een goede reisvoorbereiding en de mogelijkheid om voor vertrek eerst de actuele informatie over het vakantieland te checken op http://www.wijsopreis.nl/. In de reisadviezen - diee op deze site te vinden zijn - wordt belangrijke infformatie gegeven over veiligheidssituaties, zoals maatschappelijke en politieke onrust, terroristische dreigingen, criminaliteit en bepaalde ziekten. Daarnaast geeft 'Wijs op reis' de reiziger informatie over wat een ambassade of consulaat wel of niet voor een landgenoot in problemen kan doen.

Noot voor redacties (