23 mei 2007
DENKTANK: WEGGEBRUIKER EN BEREIKBAARHEID MEER CENTRAAL STELLEN BIJ
WEGWERKZAAMHEDEN
Bij wegwerkzaamheden wordt nog onvoldoende rekening gehouden met de
doorstroming en overlast voor het verkeer. Dit levert onnodig
tijdsverlies en daarmee economisch nadeel op voor de weggebruiker. Om
daar een oplossing voor te vinden, heeft Heijmans het initiatief
genomen tot oprichting van de Denktank Bouwen met Maximale
Doorstroming. Daarin werkt Heijmans samen met organisaties van
weggebruikers, zoals de ANWB, Transport & Logistiek Nederland, EVO en
VNO NCW. Op 24 mei presenteerde Paul Nouwen namens de Denktank het
Manifest Denktank aan de Minister van Verkeer en Waterstaat, Camiel
Eurlings.
Een belangrijke conclusie van de Denktank luidt dat bij de
aanbestedingen van wegwerkzaamheden maatschappelijke en economische
verlieskosten nadrukkelijker moeten worden meegewogen. Bovendien
moeten onderhoudswerkzaamheden in grotere gebieden beter op elkaar
worden afgestemd. Hierdoor wordt de bereikbaarheid verbeterd.
De volledige tekst van het Manifest vindt u hier (pdf, 980kB)
De drie belangrijkste aanbevelingen zijn:
1. Per saldo methode
De Denktank vindt dat de overheid in haar rol als opdrachtgever voor
het werk aan het rijkswegennet aanbiedingen van aannemers meer moet
beoordelen op maatschappelijke en economische voordelen. De Denktank
heeft dit de Per Saldo methode genoemd om aan te geven dat meer
elementen betrokken moeten worden in het beoordelen van de
prijs/kwaliteitverhouding van aanbiedingen. Dit vraagt om een nieuwe
manier van het aanbesteden van wegwerkzaamheden in ons land. Naast
tijd en kosten moeten criteria als doorstroming, sluipverkeer en
autoverliesuren, verkeersveiligheid en milieueffecten een vast
onderdeel in de aanpak zijn. Door deze economische en/of
maatschappelijke voordelen explicieter mee te wegen, kan de
aanbieding, per saldo gunstiger zijn. Volgens de Denktank is op dit
punt een gerichter beleid van de overheid noodzakelijk.
2. Netwerkgericht aanbesteden
De Denktank heeft geconstateerd dat bij de planning van
wegwerkzaamheden het werk aan provinciale of gemeentelijke wegen niet
meegenomen wordt. Door dit gebrek aan coördinatie kan ook op
omleidingsroutes extra oponthoud ontstaan. De bereikbaarheid van
bijvoorbeeld stedelijke agglomeraties moet volgens de Denktank
centraal staan. Door werkzaamheden binnen een gebied als totaal aan te
besteden, kunnen marktpartijen de werkzaamheden beter coördineren en
daardoor een betere doorstroming realiseren en de bereikbaarheid
verbeteren.
3. Koppeling aanleg en onderhoud
Incidenteel is al ervaring opgedaan met het koppelen van aanleg en
onderhoud bij nieuwe snelwegen of uitbreidingen. Als voorbeeld noemt
de Denktank de aanleg van de A59 (ombouw rijksweg N59 Rosmalen-Geffen
naar snelweg). De Denktank stelt dat wanneer marktpartijen naast
aanleg ook verantwoordelijk voor het onderhoud zijn, dit leidt tot
andere keuzes bij de aanleg. Zo kan men kiezen voor een asfaltvariant
die duurder is, maar langer meegaat. Voor de weggebruiker biedt dit
grote voordelen omdat de weg minder vaak dicht hoeft voor onderhoud.
Dit werkt uiteindelijk ook kostenverlagend.
Samenstelling Denktank
De Denktank Bouwen met Maximale Doorstroming werd voorgezeten door mr.
Paul Nouwen, oud-hoofddirecteur ANWB en voorzitter van het Nationaal
Platform Anders Betalen voor Mobiliteit en is op initiatief van
Heijmans NV in het leven geroepen.
De Denktank bestond verder uit de volgende leden:
Nico Anten algemeen directeur Connekt
Dick van den Broek Humphrey algemeen directeur EVO
Ron van t Schip algemeen directeur TLN
Joop Goos directeur Veilig Verkeer Nederland
Piet van Herk algemeen directeur Voerman Groep
Guus Hoefsloot voorzitter Raad van Bestuur Heijmans NV
Eric Janse de Jonge - gedeputeerde Provincie Noord-Brabant
August Mesker - secretaris Transport en Infrastructuur VNO NCW
Ton Nelissen vice-voorzitter Bouwend Nederland
Hans Peeman directeur Simon Loos
Ferry Smith hoofd ledenbelang ANWB
Luc Dietz secretaris
Met het Manifest van de Denktank willen de gebruikers van de weg een
bijdrage leveren aan een beter bereikbaar Nederland, toegespitst op de
doorstroming bij wegwerkzaamheden. De Denktank blijft op verzoek van
de minister van Verkeer & Waterstaat betrokken bij het concretiseren
van de aanbevelingen.
Het Manifest van de Denktank is ter kennisneming aan de Vaste
Kamercommissies van Verkeer & Waterstaat en Economische Zaken
gestuurd.
Heijmans N.V.