Time : 10:45:44
Date : 24 May 2007
Sender Name: Bemefa

HELE AGRO-VOEDINGSKETEN EIST EVENWICHTIGE FINANCIERING VAN HET FEDERAAL VOEDSELAGENTSCHAP

'De federale overheid moet, in analogie met haar Europese collega's, meer financiële inspanningen doen op het vlak van
voedselveiligheidscontroles' zo stelt een platform van sectororganisaties uit de domeinen landbouw en voeding.

De landbouw- en voedingssector betalen sinds de oprichting in 2000 een fors deel van de werkingskosten van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV). De bedrijven, actief in de voedselketen, hebben van bij de oprichting van het FAVV echter gepleit voor een meer evenwichtige financiering. 'De volksgezondheid en de controle erop zijn van nationaal belang. Daarom moet de financiering, nodig voor de werking van het FAVV, voornamelijk komen van algemene overheidsmiddelen, niet van de gecontroleerde sectoren', menen de betrokken organisaties. 'Dit is de logica die in de meeste Europese lidstaten geldt', stelt het platform waarin alle betrokken sectororganisaties (ABS, BEMEFA, Boerenbond, FEDIS, FEVIA, FWA en UNIZO) vertegenwoordigd zijn.

Recent voerde de Inspectie van Financiën een onafhankelijke studie (bench mark) uit, als onderdeel van de uitvoering van het businessplan van het FAVV. Uit deze studie is gebleken dat de aard van de overheidscontrole op de voedselveiligheid in Denemarken, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Frankrijk en België goed vergelijkbaar is. Het aandeel van de sector aan de kost van de overheidscontrole daarentegen is in deze landen sterk uiteenlopend. Het aandeel van 53,65% dat de Belgische bedrijven betalen in de kosten op de voedselveiligheidscontroles contrasteert sterk met de gemiddelde sectorbijdrage van 20% in de vijf genoemde landen.

Concreet kostte de werking van het Belgisch Voedselagentschap in 2006 ¤ 170 miljoen voor een bevolking van iets meer dan 10 miljoen inwoners. Die veiligheidsgarantie kost ons dus maar ¤ 17 per burger. In dit bedrag zijn de kosten wel niet inbegrepen voor het ontwikkelen van eigen, door de overheid voorziene, autocontrolesystemen en eventueel de controle hierop door de gecertificeerde privé controle-instanties. Daarenboven voorspellen de sectororganisaties een blijvende stijging van de kosten voor de voedselcontrole.

Ook blijkt dat het FAVV, voor wat het boekjaar 2006 betreft, met een tekort kampt van ¤ 20,1 miljoen. Het FAVV heeft zelf al voor ¤ 15 miljoen besparingen kunnen realiseren maar kampt nog steeds met een tekort van ¤ 5,1 miljoen (1,6 Mio ¤ meer dan begroot). 'We vrezen ook voor dit tekort te moeten opdraaien' laat het platform horen. Immers, elke keer er zich een voedingscrisis voordoet in België, wordt een fiks deel van de kosten om zo'n crisis op te vangen, doorgeschoven naar de sector zelf. Zo bestaat een belangrijk deel van de jaarlijkse heffingen en retributies aan het FAVV uit kosten die de overheid destijds maakte naar aanleiding van de BSE of dolle koeiencrisis, kosten die doorgeschoven werden naar de privé-sector.

Het platform van de sectororganisaties benadrukt dat een gedegen voedselcontrole noodzakelijk is en dat het goed functioneren van het FAVV buiten discussie staat, maar stelt zich pertinente vragen bij de kostenverdeling tussen overheid en privé. Daarom vindt het platform dat de komende federale regering de financiering van het FAVV en de financiering van de voedselcontrole in het algemeen, moet herbekijken en beter moet afstemmen op de wijze waarop in de andere Europese lidstaten de nationale voedselcontrole wordt gefinancierd.

'Veel op exportgerichte, Belgische bedrijven, hebben nu een onmiskenbare concurrentiele handicap ten aanzien van hun buitenlandse collega's', meent het platform.

'Met het oog op de federale verkiezingen en de vorming van een nieuwe federale regering willen wij onze vraag uitdrukkelijk voorleggen aan de partijvoorzitters', zegt het platform van sectororganisaties. In een overleg met de partijvoorzitters staat maar één boodschap centraal: 'we verwachten van de nieuwe regering dat de overheidsdotatie snel en zichtbaar zal worden opgetrokken. Op deze manier kunnen de heffingen aan het FAVV worden afgebouwd en kunnen onze bedrijven op gelijke voet werken met hun concurrenten uit het buitenland.'

Contacten:

ABS : de heer Guy DEPRAETERE - Algemeen Secretaris: 051-26 08 20 - www.absvzw.be

BOERENBOND : mevrouw Anne-Marie VANGEENBERGHE - Woordvoerder : 016-28 63 00 - www.boerenbond.be

BEMEFA : de heer Yvan DEJAEGHER - Secretaris-Generaal: 02-512 09 55 - www.bemefa.be

FEDIS : de heer Baudouin VELGE - Gedelegeerd Bestuurder : 02-788 05 00 - www.fedis.be

FEVIA : de heer Chris MORIS - Directeur Generaal : 02-550 17 42 - www.fevia.be

UNIZO : de heer Thomas COMPERNOLLE - Woordvoerder: 02-238 05 07 - www.unizo.be

FWA : mevrouw Marie-Laurence SEMAILLE - Adviseur Studiedienst : 081-62 74 18 - www.fwa.be

Link to Press Release - NL Link to Press Release - FR