Taalunieconferentie Nieuwe Vormen van Taal Leren vrijdag 25 mei
Den Haag, 21 mei 2007
Taalunieconferentie Nieuwe Vormen van Taal Leren vrijdag 25 mei
Wat zijn de kansen en bedreigingen van onderwijsvernieuwingen voor het
onderwijs in en van het Nederlands?
Dat is de hoofdvraag van de werkconferentie over Nieuwe Vormen van
Taal Leren die de Nederlandse Taalunie op vrijdag 25 mei 2007
organiseert in Het Hof van Liere in Antwerpen.
De conferentie is bestemd voor personen die scholen ondersteunen in
vernieuwingsprocessen, zoals begeleiders, opleiders, onderzoekers en
leerplanontwikkelaars. Er worden ongeveer 55 deelnemers uit Nederland
en Vlaanderen verwacht. De bedoeling is dat zij worden aangemoedigd om
systematischer aandacht te besteden aan de relatie tussen nieuwe
vormen van leren en het onderwijs Nederlands. Op twee Vlaamse en twee
Nederlandse scholen voor voortgezet/secundair onderwijs zijn de
afgelopen tijd observaties gedaan en filmopnames gemaakt. Dat
materiaal wordt met de deelnemers van de conferentie bekeken en
besproken.
De afgelopen jaren is er in de publieke media en in de vakpers een
discussie gaande over nieuwe vormen van leren. In Vlaanderen spreekt
men over begeleid zelfstandig leren en activerende werkvormen. In
Nederland is het onderwerp het nieuwe leren. Ondanks de verschillende
noemers is sprake van overeenkomsten:
* leerlingen leren aan de hand van betekenisvolle en levensechte
opdrachten;
* leerlingen werken samen;
* leerlingen dragen zelf verantwoordelijkheid voor het leren;
* leerlingen leren reflecteren op hun eigen leerproces;
* leerlingen leren gebruik te maken van meerdere kennisbronnen.
De leerkracht krijgt er in deze nieuwe vormen van leren een rol bij.
Hij werkt niet meer alleen als kennisoverdrager of als instructeur,
maar ook moet hij onderwijsarrangementen ontwerpen en leerprocessen
begeleiden.
Deze onderwijsvernieuwing biedt aan de ene kant nieuwe kansen voor het
onderwijs Nederlands, maar ze vormt aan de andere kant ook een risico.
Nieuwe kansen zijn er omdat de vernieuwingen goed aansluiten bij een
eigentijdse en meer interactieve, betekenisvolle en
strategiegeoriƫnteerde taaldidactiek. Het risico is dat bepaalde
inhouden van het vak te weinig aandacht gaan krijgen. Kortom, recente
onderwijsvernieuwing roept discussie op over het wat, waarom, hoe en
waar van het vak Nederlands in het totale curriculum. De Nederlandse
Taalunie wil met deze conferentie een inhoudelijke impuls aan die
discussie geven. De uitkomsten van de conferentie worden gepubliceerd.
Nederlandse Taalunie
In de Nederlandse Taalunie werken de Nederlandse, Vlaamse en
Surinaamse overheid samen aan de Nederlandse taal en letteren en aan
het onderwijs in en van het Nederlands. De Taalunie ziet het als haar
opdracht om ervoor te zorgen dat alle Nederlandssprekenden hun taal op
een doeltreffende manier kunnen gebruiken. Meer informatie over de
Taalunie is te vinden op www.taalunieversum.org.
Nederlandse Taalunie