Nederlandse Taalunie

Taalunieconferentie Nieuwe Vormen van Taal Leren vrijdag 25 mei

Den Haag, 21 mei 2007

Taalunieconferentie Nieuwe Vormen van Taal Leren vrijdag 25 mei

Wat zijn de kansen en bedreigingen van onderwijsvernieuwingen voor het onderwijs in en van het Nederlands?

Dat is de hoofdvraag van de werkconferentie over Nieuwe Vormen van Taal Leren die de Nederlandse Taalunie op vrijdag 25 mei 2007 organiseert in Het Hof van Liere in Antwerpen.

De conferentie is bestemd voor personen die scholen ondersteunen in vernieuwingsprocessen, zoals begeleiders, opleiders, onderzoekers en leerplanontwikkelaars. Er worden ongeveer 55 deelnemers uit Nederland en Vlaanderen verwacht. De bedoeling is dat zij worden aangemoedigd om systematischer aandacht te besteden aan de relatie tussen nieuwe vormen van leren en het onderwijs Nederlands. Op twee Vlaamse en twee Nederlandse scholen voor voortgezet/secundair onderwijs zijn de afgelopen tijd observaties gedaan en filmopnames gemaakt. Dat materiaal wordt met de deelnemers van de conferentie bekeken en besproken.

De afgelopen jaren is er in de publieke media en in de vakpers een discussie gaande over nieuwe vormen van leren. In Vlaanderen spreekt men over begeleid zelfstandig leren en activerende werkvormen. In Nederland is het onderwerp het nieuwe leren. Ondanks de verschillende noemers is sprake van overeenkomsten:

* leerlingen leren aan de hand van betekenisvolle en levensechte opdrachten;

* leerlingen werken samen;

* leerlingen dragen zelf verantwoordelijkheid voor het leren;
* leerlingen leren reflecteren op hun eigen leerproces;
* leerlingen leren gebruik te maken van meerdere kennisbronnen.

De leerkracht krijgt er in deze nieuwe vormen van leren een rol bij. Hij werkt niet meer alleen als kennisoverdrager of als instructeur, maar ook moet hij onderwijsarrangementen ontwerpen en leerprocessen begeleiden.

Deze onderwijsvernieuwing biedt aan de ene kant nieuwe kansen voor het onderwijs Nederlands, maar ze vormt aan de andere kant ook een risico. Nieuwe kansen zijn er omdat de vernieuwingen goed aansluiten bij een eigentijdse en meer interactieve, betekenisvolle en strategiegeoriƫnteerde taaldidactiek. Het risico is dat bepaalde inhouden van het vak te weinig aandacht gaan krijgen. Kortom, recente onderwijsvernieuwing roept discussie op over het wat, waarom, hoe en waar van het vak Nederlands in het totale curriculum. De Nederlandse Taalunie wil met deze conferentie een inhoudelijke impuls aan die discussie geven. De uitkomsten van de conferentie worden gepubliceerd.

Nederlandse Taalunie
In de Nederlandse Taalunie werken de Nederlandse, Vlaamse en Surinaamse overheid samen aan de Nederlandse taal en letteren en aan het onderwijs in en van het Nederlands. De Taalunie ziet het als haar opdracht om ervoor te zorgen dat alle Nederlandssprekenden hun taal op een doeltreffende manier kunnen gebruiken. Meer informatie over de Taalunie is te vinden op www.taalunieversum.org.