Gemeente Den Haag

Rijksbezuinigingen dwingen gemeente Den Haag tot extra maatregelen

Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om extra vaart te zetten achter de uitstroom van werknemers met een vaste gesubsidieerde ID-baan naar een gewone baan. Het uitblijven van extra rijksmiddelen voor gesubsidieerde arbeid maakt dat noodzakelijk.

In 2004 heeft het Haagse college, onder druk van gewijzigd rijksbeleid, besloten het aantal ID-banen in vijf jaar tijd flink terug te brengen. Die uitstroom verloopt volgens plan. Maar omdat de financiële ruimte van de gemeente door rijksbeleid een stuk kleiner wordt dan tot vorig jaar werd aangenomen, moet er toch een extra inspanning worden gepleegd. Zo komen er forse premies voor werkgevers die een ID'er in dienst nemen en voor ID-werknemers die een gewone baan vinden bij een andere werkgever. Ook worden outplacementtrajecten ingezet. Het UWV heeft toegezegd hieraan, en aan scholing, te zullen meebetalen.

De gemeente Den Haag zal alles op alles zetten om te voorkomen dat ID-werknemers op straat komen te staan. Zo krijgen ruim 900 ID'ers een werkgarantie. Wethouder Henk Kool van Sociale Zaken, Werkgelegenheid en Economie zal zorgen dat alle betrokken werkgevers binnenkort worden uitgenodigd voor een gesprek om de mogelijkheden voor de ID-werknemers in kaart te brengen. De hoop is dat het Rijk tijdens de Participatietop, die nog voor de zomer moet plaatsvinden, alsnog ruimte maakt om meer gesubsidieerd werk te kunnen continueren.

Collegebesluit 2004: aantal ID-banen stapsgewijs verminderen Het college van b en w heeft in 2004 besloten vijf jaar de tijd te nemen om het aantal ID-banen terug te brengen. Daarbij is een onderscheid gemaakt tussen de acht werkgevers die taken vervullen om de stad schoon, heel en veilig te houden (de G8-werkgevers: Stadsbeheer, Haags Werkbedrijf, Biesieklette, Buurtbeheerbedrijven, Haeghe Groep, Schroeder van der Kolk, Boodschappenbegeleidingsdienst en de Stichting Kringloop) en andere, niet-G8-werkgevers. Besloten werd het aantal ID-banen bij de G8-werkgevers terug te brengen tot 922 in 2009. Per 1 januari 2007 werkten er 980 ID'ers bij de G8-werkgevers, naar verwachting zal dat aantal op 1 januari 2009 910 zijn. Bij de niet-G8-werknemers werkten per 1 januari 2007 1170 ID'ers, van wie 225 in dienst van de gemeente Den Haag. Per 1 januari 2009 zal het aantal ID'ers bij deze werkgevers, bij ongewijzigd beleid, naar verwachting 950 zijn.

Coalitieakkoord 2006: extra geld om ontslagen te voorkomen Het huidige college heeft 24,4 miljoen euro gereserveerd voor gesubsidieerde arbeid. De verwachting was toen dat het nieuwe kabinet voor dit doel ook middelen zou vrijmaken. Tot nu toe is echter het tegendeel het geval. Het budget voor werk van de gemeente zal teruglopen van 115 miljoen euro in 2006 naar iets minder dan 89 miljoen euro in 2011. Het gevolg is dat het bedrag van 24,4 miljoen euro vermoedelijk te laag is.

Gevolgen voor de ID-werknemers
De ID-medewerkers die nu een baan hebben bij de G8-werkgevers krijgen een werkgarantie. Echter, door natuurlijk verloop zullen naar verwachting al op 1 januari 2008 minder dan 922 ID'ers werkzaam zijn in deze sector. De loonsom die hiermee is gemoeid blijft beschikbaar. Daardoor, en door de betrokken ID-werknemers te stimuleren een gewone baan te aanvaarden met een premie van 2115 euro belastingvrij ineens, ontstaat er ruimte om nog nieuwe gesubsidieerde banen te creëren. Het gaat om tijdelijke banen, voor maximaal drie jaar, en Ooievaars- en Opstapbanen.

Voor de ID-medewerkers bij de niet-G8-werkgevers ziet de toekomst er somber uit. Omdat de subsidie voor deze banen vanaf 2009 komt te vervallen, hebben veel van deze ID'ers inmiddels via hun werkgever te horen gekregen dat zij vanaf dat moment hun huidige functie niet meer kunnen vervullen. Dat geldt ook voor de 225 ID'ers die in dienst zijn van de gemeente. Als werkgever zal de gemeente haar uiterste best doen om voor deze mensen ander werk te vinden.
Wethouder Kool zal de niet-G8-werkgevers oproepen zoveel mogelijk ID-banen regulier te maken. Daartegenover komt een premie van eenmalig 17.000 euro per baan te staan. Het college steekt 2 miljoen euro in dit beleid, dat tot doel heeft zo veel mogelijk ID' ers aan de slag te houden. Eind 2007 zal het effect van de maatregelen worden geëvalueerd. Dan zal ook de stand van zaken opnieuw worden opgemaakt.

Vormen gesubsidieerd werk
ID-banen zijn Instroom/Doorstroombanen, die minister van Sociale Zaken Ad Melkert in 1995 invoerde (Melkertbanen). De beloning is maximaal 130 procent van het minimumloon.
Ooievaarsbanen zijn banen waarbij de werknemer door de gemeente Den Haag wordt gedetacheerd bij een werkgever. De beloning ligt op het niveau van het minimumloon.
Opstapbanen zijn tijdelijke contracten bij werkgevers, voorafgegaan door een proefplaatsing. De gemeente geeft hierop een premie van maximaal 16.000 euro over twee jaar. De beloning ligt op het niveau van het minimumloon.