Rijksbezuinigingen dwingen gemeente Den Haag tot extra maatregelen
Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om extra
vaart te zetten achter de uitstroom van werknemers met een vaste
gesubsidieerde ID-baan naar een gewone baan. Het uitblijven van extra
rijksmiddelen voor gesubsidieerde arbeid maakt dat noodzakelijk.
In 2004 heeft het Haagse college, onder druk van gewijzigd
rijksbeleid, besloten het aantal ID-banen in vijf jaar tijd flink
terug te brengen. Die uitstroom verloopt volgens plan. Maar omdat de
financiële ruimte van de gemeente door rijksbeleid een stuk kleiner
wordt dan tot vorig jaar werd aangenomen, moet er toch een extra
inspanning worden gepleegd. Zo komen er forse premies voor werkgevers
die een ID'er in dienst nemen en voor ID-werknemers die een gewone
baan vinden bij een andere werkgever. Ook worden outplacementtrajecten
ingezet. Het UWV heeft toegezegd hieraan, en aan scholing, te zullen
meebetalen.
De gemeente Den Haag zal alles op alles zetten om te voorkomen dat
ID-werknemers op straat komen te staan. Zo krijgen ruim 900 ID'ers een
werkgarantie. Wethouder Henk Kool van Sociale Zaken, Werkgelegenheid
en Economie zal zorgen dat alle betrokken werkgevers binnenkort worden
uitgenodigd voor een gesprek om de mogelijkheden voor de ID-werknemers
in kaart te brengen. De hoop is dat het Rijk tijdens de
Participatietop, die nog voor de zomer moet plaatsvinden, alsnog
ruimte maakt om meer gesubsidieerd werk te kunnen continueren.
Collegebesluit 2004: aantal ID-banen stapsgewijs verminderen
Het college van b en w heeft in 2004 besloten vijf jaar de tijd te
nemen om het aantal ID-banen terug te brengen. Daarbij is een
onderscheid gemaakt tussen de acht werkgevers die taken vervullen om
de stad schoon, heel en veilig te houden (de G8-werkgevers:
Stadsbeheer, Haags Werkbedrijf, Biesieklette, Buurtbeheerbedrijven,
Haeghe Groep, Schroeder van der Kolk, Boodschappenbegeleidingsdienst
en de Stichting Kringloop) en andere, niet-G8-werkgevers.
Besloten werd het aantal ID-banen bij de G8-werkgevers terug te
brengen tot 922 in 2009. Per 1 januari 2007 werkten er 980 ID'ers bij
de G8-werkgevers, naar verwachting zal dat aantal op 1 januari 2009
910 zijn. Bij de niet-G8-werknemers werkten per 1 januari 2007 1170
ID'ers, van wie 225 in dienst van de gemeente Den Haag. Per 1 januari
2009 zal het aantal ID'ers bij deze werkgevers, bij ongewijzigd
beleid, naar verwachting 950 zijn.
Coalitieakkoord 2006: extra geld om ontslagen te voorkomen
Het huidige college heeft 24,4 miljoen euro gereserveerd voor
gesubsidieerde arbeid. De verwachting was toen dat het nieuwe kabinet
voor dit doel ook middelen zou vrijmaken. Tot nu toe is echter het
tegendeel het geval. Het budget voor werk van de gemeente zal
teruglopen van 115 miljoen euro in 2006 naar iets minder dan 89
miljoen euro in 2011. Het gevolg is dat het bedrag van 24,4 miljoen
euro vermoedelijk te laag is.
Gevolgen voor de ID-werknemers
De ID-medewerkers die nu een baan hebben bij de G8-werkgevers krijgen
een werkgarantie. Echter, door natuurlijk verloop zullen naar
verwachting al op 1 januari 2008 minder dan 922 ID'ers werkzaam zijn
in deze sector. De loonsom die hiermee is gemoeid blijft beschikbaar.
Daardoor, en door de betrokken ID-werknemers te stimuleren een gewone
baan te aanvaarden met een premie van 2115 euro belastingvrij ineens,
ontstaat er ruimte om nog nieuwe gesubsidieerde banen te creëren. Het
gaat om tijdelijke banen, voor maximaal drie jaar, en Ooievaars- en
Opstapbanen.
Voor de ID-medewerkers bij de niet-G8-werkgevers ziet de toekomst er
somber uit. Omdat de subsidie voor deze banen vanaf 2009 komt te
vervallen, hebben veel van deze ID'ers inmiddels via hun werkgever te
horen gekregen dat zij vanaf dat moment hun huidige functie niet meer
kunnen vervullen. Dat geldt ook voor de 225 ID'ers die in dienst zijn
van de gemeente. Als werkgever zal de gemeente haar uiterste best doen
om voor deze mensen ander werk te vinden.
Wethouder Kool zal de niet-G8-werkgevers oproepen zoveel mogelijk
ID-banen regulier te maken. Daartegenover komt een premie van eenmalig
17.000 euro per baan te staan. Het college steekt 2 miljoen euro in
dit beleid, dat tot doel heeft zo veel mogelijk ID' ers aan de slag te
houden. Eind 2007 zal het effect van de maatregelen worden
geëvalueerd. Dan zal ook de stand van zaken opnieuw worden opgemaakt.
Vormen gesubsidieerd werk
ID-banen zijn Instroom/Doorstroombanen, die minister van Sociale Zaken
Ad Melkert in 1995 invoerde (Melkertbanen). De beloning is maximaal
130 procent van het minimumloon.
Ooievaarsbanen zijn banen waarbij de werknemer door de gemeente Den
Haag wordt gedetacheerd bij een werkgever. De beloning ligt op het
niveau van het minimumloon.
Opstapbanen zijn tijdelijke contracten bij werkgevers, voorafgegaan
door een proefplaatsing. De gemeente geeft hierop een premie van
maximaal 16.000 euro over twee jaar. De beloning ligt op het niveau
van het minimumloon.
Gemeente Den Haag