Politiebond ACP

25 mei 2007

PolitieZorgPolis scoort!

Categorie: ACP nieuws, Actueel

Balkenende II veranderde het ziektekostenstelsel. De Dienst GVP werd daardoor de nek omgedraaid. De Politiezorgpolis (PZP) kwam er voor in de plaats.

Omdat het politievak om iets extras vraagt, ook als het gaat om jouw ziektekosten, ging de ACP samen met de andere politiebonden en de minister aan het werk om een nieuwe en betrouwbare ziektekostenverzekering aan te bieden toen duidelijk werd dat de DGVP geen toekomst meer had. Met de PZP wilden wij zorgen voor een goede ziektekostenverzekering. Eentje die recht doet aan wat politiemensen en hun gezinnen nodig hebben. Het kabinet bepaalde in grote lijnen wat het moest gaan kosten, wij bepaalden in de begeleidingscommissie aan welke kwaliteitseisen de PZP moest voldoen. Met de goede ervaringen van de Dienst GVP in het achterhoofd wisten we dat de lat hoog lag.

Na een uitgebreide Europese aanbesteding, werd CZ de uitvoerder van de PolitieZorgPolis.

Heel Nederland moest de eerste maanden wennen aan het nieuwe ziektekostenstelsel, ook de aanbieders van de zorgverzekeringen. In het begin ging er daarom nog wel eens iets fout. Ook bij CZ, de uitvoerder van PZP. De begeleidingscommissie wilde weten of de klanten van de PZP tevreden zijn, daarom is er een landelijk onderzoek uitgevoerd. 1000 willekeurige verzekerden kregen een vragenlijst toegezonden. En de uitkomst mocht er zijn! Met een gemiddeld rapportcijfer van 8,3 scoorde de PZP hoger dan de grote landelijke zorgverzekeraars en de Dienst GVP (die kreeg in eerdere onderzoeken een 8,1 van de verzekerden)

Met dit rapportcijfer zijn wij blij, maar gaan niet tevreden achterover leunen. Daarom staan er voor de komende periode een aantal verbeterpunten rondom de PZP gepland. Zo streeft de ACP in de begeleidingscommissie er naar om bijvoorbeeld de mogelijkheden van de PZP-website en de informatie die erop staat, beter onder de aandacht te brengen. Daarnaast kijkt de commissie er een ruimere vergoeding mogelijk is voor alternatieve geneeswijzen.

Tevredenheid in cijfers

Deelaspect

Rapportcijfer

Correctheid afhandelen declaraties

9,1

Snelheid afhandelen declaraties

8,4

Duidelijkheid schriftelijke berichtgeving

8,2

Bescherming persoonlijke gegevens

7,5

Verwerking van wijzigingen

8,0

Informatievoorziening internetsite PZP

7,8

Snelheid opnemen telefoon

7,1

De juiste persoon aan de telefoon krijgen

7,0

Vriendelijk te woord gestaan worden

8,8

Totaaloordeel

8,3

---