Gemeente Den Haag

De doorstroming van werknemers met een gesubsidieerde ID-baan naar een gewone baan moet meer vaart krijgen. Dit is noodzakelijk omdat het Rijk minder geld ter beschikking stelt voor gesubsidieerde arbeid, aldus het college van B&W.

In 2004 werkten er ruim 3400 ID'ers in Den Haag, nu zijn dit er nog zo'n tweeduizend. Deze gesubsidieerde werknemers zijn vooral werkzaam in het onderwijs, cultuur, welzijn en sport.

Ongeveer de helft van de Haagse ID'ers werkt bij één van de zogenaamde G8-werkgevers: de acht werkgevers die taken vervullen om de stad schoon, heel en veilig te houden. Dat zijn Stadsbeheer, Haags Werkbedrijf, Biesieklette, Buurtbeheerbedrijven, Haeghe Groep, Schroeder van der Kolk, Boodschappenbegeleidingsdienst en de Stichting Kringloop.

Reguliere banen
De ID-medewerkers die nu een baan hebben bij de G8-werkgevers krijgen een werkgarantie. De andere helft wil het college uiterlijk per 1 januari 2009 aan een reguliere baan hebben geholpen. Daarna zal de subsidie voor deze arbeidsplaatsen komen te vervallen

Wethouder Kool van Sociale Zaken, Werkgelegenheid en Economie wil alles op alles zetten om te voorkomen dat deze ID-werknemers op straat komen te staan: 'Er komt er een premie van 17.000 euro voor werkgevers die een ID'er in dienst nemen, en ID-werknemers die een gewone baan vinden bij een andere werkgever krijgen een premie van 2115 euro belastingvrij ineens. Ook worden outplacementtrajecten ingezet. Het UWV heeft toegezegd hieraan, en aan scholing, te zullen meebetalen.'

ID'ers bij de gemeente
De ID'ers die werken bij de Haeghe Groep en Stadsbeheer -beide G8-werkgevers- kunnen ook ná 1 januari 2009 als ID'er aan de slag blijven. Voor de andere 225 ID'ers die bij de gemeente werken zal een goede oplossing worden gezocht. Wethouder Kool: 'Als werkgever zal de gemeente haar uiterste best doen om voor deze mensen ander werk te vinden. Ik ga bij alle werkgevers binnen de gemeente persoonlijk langs om te praten over de mogelijkheden om bijvoorbeeld de ID-banen om te zetten naar een gewone baan. Het is niet leuk, maar we gaan helpen, met geld, gesprekken en outplacement. De ID'ers moeten gewoon aan het werk blijven.'

Ooievaars- en opstapbanen
Door de snellere doorstroming van de ID-banen ontstaat er ruimte om weer nieuwe gesubsidieerde banen te creëren. Het gaat dan om tijdelijke banen, voor maximaal drie jaar, en Ooievaars- en Opstapbanen.