De doorstroming van werknemers met een gesubsidieerde ID-baan naar een
gewone baan moet meer vaart krijgen. Dit is noodzakelijk omdat het
Rijk minder geld ter beschikking stelt voor gesubsidieerde arbeid,
aldus het college van B&W.
In 2004 werkten er ruim 3400 ID'ers in Den Haag, nu zijn dit er nog
zo'n tweeduizend. Deze gesubsidieerde werknemers zijn vooral werkzaam
in het onderwijs, cultuur, welzijn en sport.
Ongeveer de helft van de Haagse ID'ers werkt bij één van de zogenaamde
G8-werkgevers: de acht werkgevers die taken vervullen om de stad
schoon, heel en veilig te houden. Dat zijn Stadsbeheer, Haags
Werkbedrijf, Biesieklette, Buurtbeheerbedrijven, Haeghe Groep,
Schroeder van der Kolk, Boodschappenbegeleidingsdienst en de Stichting
Kringloop.
Reguliere banen
De ID-medewerkers die nu een baan hebben bij de G8-werkgevers krijgen
een werkgarantie. De andere helft wil het college uiterlijk per 1
januari 2009 aan een reguliere baan hebben geholpen. Daarna zal de
subsidie voor deze arbeidsplaatsen komen te vervallen
Wethouder Kool van Sociale Zaken, Werkgelegenheid en Economie wil
alles op alles zetten om te voorkomen dat deze ID-werknemers op straat
komen te staan: 'Er komt er een premie van 17.000 euro voor werkgevers
die een ID'er in dienst nemen, en ID-werknemers die een gewone baan
vinden bij een andere werkgever krijgen een premie van 2115 euro
belastingvrij ineens. Ook worden outplacementtrajecten ingezet. Het
UWV heeft toegezegd hieraan, en aan scholing, te zullen meebetalen.'
ID'ers bij de gemeente
De ID'ers die werken bij de Haeghe Groep en Stadsbeheer -beide
G8-werkgevers- kunnen ook ná 1 januari 2009 als ID'er aan de slag
blijven. Voor de andere 225 ID'ers die bij de gemeente werken zal een
goede oplossing worden gezocht. Wethouder Kool: 'Als werkgever zal de
gemeente haar uiterste best doen om voor deze mensen ander werk te
vinden. Ik ga bij alle werkgevers binnen de gemeente persoonlijk langs
om te praten over de mogelijkheden om bijvoorbeeld de ID-banen om te
zetten naar een gewone baan. Het is niet leuk, maar we gaan helpen,
met geld, gesprekken en outplacement. De ID'ers moeten gewoon aan het
werk blijven.'
Ooievaars- en opstapbanen
Door de snellere doorstroming van de ID-banen ontstaat er ruimte om
weer nieuwe gesubsidieerde banen te creëren. Het gaat dan om
tijdelijke banen, voor maximaal drie jaar, en Ooievaars- en
Opstapbanen.
Gemeente Den Haag