NMBS

Elektrificatie van de spoorlijn tussen Montzen en Aken-West

25/05/2007

Infrabel, DB Netz en DB Energie ondertekenen overeenkomst

Infrabel, DB Netz, en DB Energie hebben onlangs een overeenkomst ondertekend voor de elektrificatie van de grensoverschrijdende spoorlijn 24 tussen Montzen en Aken-West. De elektrificatie zal voltooid zijn in december 2008 en is een belangrijke troef voor de Luikse regio, de Belgische havens én de verschillende spoor-ondernemingen.

Ondertekening van bijzondere overeenkomst

De spoorondernemingen Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoornet, DB Netz, de infrastructuurbeheerder van het Duitse spoornet en DB Energie, de energiebeheerder van de Duitse spoorwegen zijn overeengekomen om de grensoverschrijdende spoorlijn 24 tussen Montzen en Aken-West te elektrificeren. Deze laatste niet-geëlektrificeerde, ontbrekende schakel van 8 km op de 162 km lange spoorlijn tussen de Antwerpse haven en de Duitse grens zal tegen de nieuwe dienstregeling van december 2008 zijn afgewerkt.

Kenmerkend aan deze spoorlijn is dat de landsgrens in de Botzelaartunnel ligt (Gemmenicher Tunnel in Duitsland). De overgangszone voor het omschakelen naar de andere spanning wordt buiten de tunnel aangelegd. Hierdoor komt de technische grens op het viaduct van Moresnet op Belgisch grondgebied te liggen. Heel concreet betekent dit dat het spoorvak vanaf de technische grens op het viaduct Moresnet tot Montzen wordt uitgerust met 3 kV gelijkstroom (Belgisch systeem) en vanaf het viaduct Moresnet tot Aken-West met 15 kV 16 2/3 Hz (Duits systeem).
Talrijke voordelen

Door deze elektrificatie is de verplichte locomotiefwissel voor de elektrische locomotieven in de stations van Montzen en Aken-West niet langer nodig. Hierdoor zal de commerciële snelheid op de as België - Duitsland aanzienlijk toenemen waardoor ook de reistijd tussen de Antwerpse haven en de Duitse industriegebieden korter wordt. Het gebruik van krachtige elektrische locomotieven laat bovendien toe om ook zwaardere treinen tot 1.600 ton richting Duitsland te slepen, waardoor de capaciteit van deze strategische as gevoelig verhoogt.

Er is niet alleen een economische meerwaarde: de inzet van elektrische energie levert ook belangrijke voordelen voor het milieu wat niet onbelangrijk is voor een regio die haar prachtige natuur als troef uitspeelt.

Investering van 2,07 miljoen euro

De werken voor deze elektrificatie zullen starten in de tweede helft van 2007. Infrabel en DB Netz investeren gezamenlijk 2,07 miljoen euro in dit project. Het evenwicht tussen het geïnvesteerde bedrag en het verkregen effect is zeer gunstig te noemen.

Planning elektrificatie

Na de goedkeuring van dit project door de Raad van Bestuur van Infrabel, hebben Infrabel, DB Netz en DB Energie de overeenkomst in april van dit jaar ondertekend. Het begin van de werkzaamheden in het station van Montzen richting Duitsland is gepland in oktober 2007. Vervolgens starten in 2008 de elektrificatiewerken op de spoorlijn 24 en in de Botzelaartunnel. Nadat de spoorlijn in september 2008 is afgewerkt, volgen er technische testen en gebeurt de technische homologatie van de lijn en de opleiding van het treinpersoneel. De geëlektrificeerde spoorlijn tussen Montzen en Aken-West zal in december 2008 in dienst worden genomen.
Technische info over het project

- Lengte spoorlijn Antwerpen - Duitse grens: 162 km
- Lengte elektrificatie tussen Montzen en Aken-West: 8 km
- Landsgrens: in België gelegen in Botzelaartunnel (Infrabel = km-punt 44,766); in Duitsland is dit de Gemmenicher Tunnel (DB Netz = km-punt 5,380)

- Technische grens: gelegen op de Moresnetbrug (km-punt 39,750)
- Stroomvoorziening:

- op Duits grondgebied en tot de technische grens: éénfasige wisselstroom 15 kV 16 2/3 Hz

- in België vanaf viaduct Moresnet (km-punt 39,750) tot Montzen: 3 kV gelijkstroom

- Gezamenlijke investering door Infrabel en DB Netz: 2,07 miljoen euro