Elektrificatie van de spoorlijn tussen Montzen en Aken-West
25/05/2007
Infrabel, DB Netz en DB Energie ondertekenen overeenkomst
Infrabel, DB Netz, en DB Energie hebben onlangs een overeenkomst
ondertekend voor de elektrificatie van de grensoverschrijdende
spoorlijn 24 tussen Montzen en Aken-West. De elektrificatie zal
voltooid zijn in december 2008 en is een belangrijke troef voor de
Luikse regio, de Belgische havens én de verschillende
spoor-ondernemingen.
Ondertekening van bijzondere overeenkomst
De spoorondernemingen Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het
Belgische spoornet, DB Netz, de infrastructuurbeheerder van het Duitse
spoornet en DB Energie, de energiebeheerder van de Duitse spoorwegen
zijn overeengekomen om de grensoverschrijdende spoorlijn 24 tussen
Montzen en Aken-West te elektrificeren. Deze laatste
niet-geëlektrificeerde, ontbrekende schakel van 8 km op de 162 km
lange spoorlijn tussen de Antwerpse haven en de Duitse grens zal tegen
de nieuwe dienstregeling van december 2008 zijn afgewerkt.
Kenmerkend aan deze spoorlijn is dat de landsgrens in de
Botzelaartunnel ligt (Gemmenicher Tunnel in Duitsland). De
overgangszone voor het omschakelen naar de andere spanning wordt
buiten de tunnel aangelegd. Hierdoor komt de technische grens op het
viaduct van Moresnet op Belgisch grondgebied te liggen. Heel concreet
betekent dit dat het spoorvak vanaf de technische grens op het viaduct
Moresnet tot Montzen wordt uitgerust met 3 kV gelijkstroom (Belgisch
systeem) en vanaf het viaduct Moresnet tot Aken-West met 15 kV 16 2/3
Hz (Duits systeem).
Talrijke voordelen
Door deze elektrificatie is de verplichte locomotiefwissel voor de
elektrische locomotieven in de stations van Montzen en Aken-West niet
langer nodig. Hierdoor zal de commerciële snelheid op de as België -
Duitsland aanzienlijk toenemen waardoor ook de reistijd tussen de
Antwerpse haven en de Duitse industriegebieden korter wordt. Het
gebruik van krachtige elektrische locomotieven laat bovendien toe om
ook zwaardere treinen tot 1.600 ton richting Duitsland te slepen,
waardoor de capaciteit van deze strategische as gevoelig verhoogt.
Er is niet alleen een economische meerwaarde: de inzet van elektrische
energie levert ook belangrijke voordelen voor het milieu wat niet
onbelangrijk is voor een regio die haar prachtige natuur als troef
uitspeelt.
Investering van 2,07 miljoen euro
De werken voor deze elektrificatie zullen starten in de tweede helft
van 2007. Infrabel en DB Netz investeren gezamenlijk 2,07 miljoen euro
in dit project. Het evenwicht tussen het geïnvesteerde bedrag en het
verkregen effect is zeer gunstig te noemen.
Planning elektrificatie
Na de goedkeuring van dit project door de Raad van Bestuur van
Infrabel, hebben Infrabel, DB Netz en DB Energie de overeenkomst in
april van dit jaar ondertekend. Het begin van de werkzaamheden in het
station van Montzen richting Duitsland is gepland in oktober 2007.
Vervolgens starten in 2008 de elektrificatiewerken op de spoorlijn 24
en in de Botzelaartunnel. Nadat de spoorlijn in september 2008 is
afgewerkt, volgen er technische testen en gebeurt de technische
homologatie van de lijn en de opleiding van het treinpersoneel. De
geëlektrificeerde spoorlijn tussen Montzen en Aken-West zal in
december 2008 in dienst worden genomen.
Technische info over het project
- Lengte spoorlijn Antwerpen - Duitse grens: 162 km
- Lengte elektrificatie tussen Montzen en Aken-West: 8 km
- Landsgrens: in België gelegen in Botzelaartunnel (Infrabel =
km-punt 44,766); in Duitsland is dit de Gemmenicher Tunnel (DB Netz =
km-punt 5,380)
- Technische grens: gelegen op de Moresnetbrug (km-punt 39,750)
- Stroomvoorziening:
- op Duits grondgebied en tot de technische grens: éénfasige
wisselstroom 15 kV 16 2/3 Hz
- in België vanaf viaduct Moresnet (km-punt 39,750) tot
Montzen: 3 kV gelijkstroom
- Gezamenlijke investering door Infrabel en DB Netz: 2,07
miljoen euro
NMBS