Fit & good krijgt als eerste vleesconcept het `ik kies bewust' logo


Winnaar in smaaktest met gezonde vleesinnovaties

HOLTEN, 20070525 -- Als we de berichtgeving mogen geloven, is het maar karig gesteld met de gezondheidsinnovaties in de vleessector. Dit mag misschien een waarheid zijn, maar dan wel een gedeeltelijke. Want er zijn wel degelijk positieve ontwikkelingen te melden. Zo mag het nieuwe vleesconcept Fit & Good van de Enkco Foodgroup als eerste in de vleescategorie het `Ik kies bewust' logo voeren. Extra bemoedigend is het feit dat Fit & Good in een blinde smaaktest de ranglijst met overmacht aanvoerde. Minder vet en een volle smaak blijken dus wel degelijk goed samen te gaan.

Tijdens het recente symposium `Gezonde vleesinnovaties: vet!' spoorde een vertegenwoordigster van het ministerie van VWS de vleesindustrie aan om meer werk te maken van gezondere vleesproducten. Desnoods onder wettelijke verplichting. Deze maatregelen zijn nodig omdat de gezondheidsinnovaties van de sector achterblijven bij die van andere branches, zoals de zuivelindustrie.

Enkco Foodgroup in Holten neemt de maatschappelijke gezondheidsproblematiek serieus en heeft substantieel geïnvesteerd in haar nieuwe en innovatieve vleesconcept Fit & Good. Het Fit & Good assortiment bestaat uit panklare vleesproducten met een uitgebalanceerde samenstelling van 50 procent mager rundvlees, 25 procent verse groenten en 25 procent tarwevezels.

Fit & God bevat slechts tussen de 6 en 7 procent vet, waarvan minder dan 2 gram verzadigd vet. Bovendien zijn de producten rijk aan Omega 3 en verrijkt met een aantal essentiële vitamines en mineralen. Omega 3 vetzuren dragen onder meer bij aan het voorkomen van hart- en vaatziekten.
Onderzoeken wijzen uit dat de Nederlander in het algemeen te weinig groenten en vezels eet. Met de samenstelling van de helft mager rundvlees, een kwart verse groenten en een kwart tarwevezels past Fit & Good goed in een verantwoord voedingspatroon. De unieke voedingswaarden waren voor de Stichting Ik Kies Bewust aanleiding om Fit & Good het Ik Kies Bewust logo toe te kennen.

Aansluitend op de globaliserende smaak van de consument brengt Enkco Foodgroup vooralsnog vier
internationale variaties op de markt: Mexicaanse rundergehaktballetjes, Griekse runderschijven, Italiaanse runderfilets en Hollandse rundergehaktballen. Snel en eenvoudig te bereiden, afgestemd op een brede doelgroep.

Misschien nog wel het meest bijzondere: naast verantwoord en makkelijk zijn de producten vooral erg lekker. Tijdens het symposium `Gezonde vleesinnovaties: vet!' , georganiseerd door o.a. het Voedingscentrum en de Nederlandse Hartstichting, werd een tiental innovaties blind geproefd en beoordeeld. De Fit & Good producten deden het zonder uitzondering uitstekend, waarbij de Hollandse Rundergehaktbal de kroon spande. De gehaktbal werd unaniem lof toegezwaaid vanwege zijn volle smaak. En dat terwijl de bal slechts 2% procent verzadigde vetten bevat, 6% vet heeft en een extreem lage verbrandingswaarde van 156 Kcal/100g.

De Fit&Good producten zijn te verkrijgen bij de volgende supermarkten:
Super de Boer, Hoogvliet, Dekamarkt, MCD, Coop, Boni, Jan Linders, Poiesz, Sanders, Em-Te, Prisma en vanaf week 25 ook bij Albert Heijn.

Bezoek de website van Fit&Good: www.fitandgood.nl





Enkco Foodgroup