Discussie over onderwijskwaliteit leidt niet tot verbetering

22.05.2007 / 08:38 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Open universiteit nederland

Open universiteit nederland

http://www.ou.nl

De onenigheid over de kwaliteit van het onderwijs en de verongelijkte discussie over wie er schuldig is aan de ontstane situatie, bieden geen vruchtbare bodem voor een andere aanpak en zijn bovendien erg onwetenschappelijk. Dat stelt prof.dr. Theo Bastiaens, hoogleraar Onderwijskunde, gericht op de didactiek van nieuwe media ten behoeve van docenten in primair en voortgezet onderwijs, bij het Ruud de Moor Centrum van de Open Universiteit Nederland in zijn inaugurele rede op vrijdag 25 mei a.s.

Volgens Bastiaens zijn wetenschappers, leraren en niet te vergeten onderwijsadviseurs er allemaal schuldig aan dat 'vernieuwingen' onvoldoende gefundeerd zijn. Al te vaak baseert men zich op populaire 'artikeltjes' over een onderwijsvernieuwing zonder op de gedegenheid te letten. Het is dan ook niet vreemd dat er onbedoelde en ongewenste ontwikkelingen optreden. Bovendien werden innovatieprojecten nogal eens alleen met ideologie onderbouwd.

'Nieuwe leren' faalt door verkeerde innovatiestrategie
Bij 'het nieuwe leren' was men vanuit een constructivistische ideologie (de lerende bewerkt en verwerkt informatie) blind voor de praktijk. Door ideologisch wensdenken heeft men in het onderwijs te lang geen lering getrokken uit de verspreiding van innovaties in het verleden. Bastiaens vindt ook dat bij zijn eigen thematiek 'het leren met nieuwe media' te veel is uitgegaan van 'wensdenken en technologie' en minder vanuit 'realiteit en leren'. Men dient zich vooraf af te vragen wat de toegevoegde waarde van nieuwe media in het leerproces is.
Gezegd moet worden dat er soms nauwelijks kennis gedeeld kan worden, omdat er op het betreffende terrein nog niet veel bekend is. Op het gebied van Bastiaens' leerstoel bijvoorbeeld is nog weinig praktijkonderzoek gedaan. De didactiek van nieuwe media is echter zeer belangrijk geworden. Volgens Bastiaens zo belangrijk dat er, analoog aan Duitsland, een heel vakgebied voor ingericht zou moeten worden: de mediadidactiek.

Leraar geen onderwijsgever maar onderwijsmaker
Diegene die vanouds de spil is in het leerproces, moet deze rol nadrukkelijk weer spelen. Volgens Bastiaens is het huidige probleem dat de leerling (en zijn ouders) op een overdreven manier centraal staan. Dit zorgt voor verwende beterweters, die het feitelijk niet beter weten dan de professional voor de klas. Bastiaens wil niet terug naar vervlogen tijden waar de leraar centraal stond, de nadruk moet liggen op 'het leren'. De hoogleraar pleit voor vakbekwame leraren die gericht het leerproces voor hun leerlingen ontwerpen. Nieuwe media, zoals het gebruik van educatieve software maar ook intelligente schoolborden, moeten daarbij verantwoord ingezet worden. Voor dat het zo ver is, dient er echter heel wat te gebeuren bij de opleiding van leraren. Op dit moment is er weinig aandacht in de lerarenopleidingen voor de didactiek van nieuwe media en het zelf ontwerpen van onderwijsmaterialen.

CV Theo Bastiaens
Prof. dr. Theo J. Bastiaens (Heerlen, 1968) studeerde na de Pedagogische Academie in Heerlen, Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht. Hij promoveerde in 1997 aan de Technische Universiteit Twente, waar hij als universitair docent werkte. In 1998 trad hij in dienst bij de Open Universiteit Nederland. Vanaf januari 2006 is Bastiaens als hoogleraar Mediendidaktik verbonden aan de Fernuniversität in Hagen (Duitsland). Hij is tevens plaatsvervangend directeur van het Institut für Bildungswissenschaft und Medienforschung aldaar. Theo Bastiaens werkt als hoogleraar Onderwijskunde parttime aan het Ruud de Moor Centrum van de Open Universiteit Nederland.

Internationaal symposium
Voorafgaand aan de oratie van Theo Bastiaens vindt er op 25 mei aan de Open Universiteit Nederland een internationaal symposium plaats over elektronische ondersteuning bij leren en instructie. Naast een viertal workshops van medewerkers van het Ruud de Moorcentrum, zullen twee vooraanstaande internationale wetenschappers een lezing geven. Dat zijn professor dr. Peter Baumgartner van de Donau-Universtität in Krems (Oostenrijk) en professor dr. Tom Reeves van de University of Georgia (Verenigde Staten).