Ingezonden persbericht


STICHTING NIEUW MUZIEKTHEATER ROTTERDAM
www.nieuwmuziektheater.nl

Strijd & Onthechting tijdens de Rotterdamse Operadagen 2007

Op de openingsavond van de Operadagen Rotterdam 2007 brengt Stichting Nieuw Muziektheater Rotterdam in Theater Lantaren/Venster de première van Strijd & Onthechting. Dit programma omvat twee zeer uiteenlopende kameropera's op muziek van pianiste/componiste Rita Knuistingh Neven en op teksten van dichter/journalist Peter Swanborn. Voor de pauze klinkt het akoestische Bij Gebrek aan Conversatie, na de pauze de première van het elektronisch versterkte Een Lied van Strijd & Onthechting.

U kunt een preview van deze voorstelling zien op www.grazen.net/strijd

Strijd & Onthechting
een productie van
Stichting Nieuw Muziektheater Rotterdam
vr 25 t/m zo 27 mei, (20:30 uur, zo 15:30 uur)
Theater Lantaren/Venster
Gouvernestraat 133
3014 PM Rotterdam
Kassa/reserveren 010 - 277.22.77
www.lantaren-venster.nl

Rita Knuistingh Neven, muziek
Peter Swanborn, tekst en concept
Inna van den Hogen, regie

Cora Schmeiser, sopraan
Meindert Velthuis, bariton
Thomas Körtvélyessy, dans
Reinier van Houdt, piano, synthesizer
Sybren Bijleveld, klarinet, sopraansaxofoon
Marieke de Vries, accordeon

Anne Karin ten Bosch, toneelbeeld Bij Gebrek aan Conversatie Arnold Schalks, decorontwerp Een Lied van Strijd & Onthechting Jozef van Rossum, decorbouw Een Lied van Strijd & Onthechting Leo de Klerk, geluidsontwerp
Claus den Hartog, lichtontwerp
Barbara Mounier, zakelijke leiding
Peter Swanborn, projectleiding
Herbert Verhey, vormgeving tekstboek
Lydia Snijder, webdesign

Bij Gebrek aan Conversatie - Het verhaal - Nieuwe regie

'Bij Gebrek aan Conversatie' is een kameropera voor bariton en klein ensemble. De tekst en de muziek zijn speciaal geschreven voor de bariton Meindert Velthuis. De negen liederen vertellen het verhaal van een crime passionnel. Een man heeft zijn geliefde vermoord. Deze ligt aan zijn voeten te sterven. Alvorens de hand aan zichzelf te slaan aanschouwt de man zijn daad en zijn lot. Hoe heeft het zover kunnen komen en waarom ging het zoals het ging? Deze opvoering betreft een geheel nieuwe regie van Inna van den Hogen (Opera aan het IJ). Voor het eerst komt de geliefde tot leven, zijn rol wordt vertolkt door danser en choreograaf Thomas Körtvélyessy. Het duo Velthuis en Körtvélyessy laat een bijzonder spannend geheel zien waarbij zang en moderne dans innig met elkaar verweven worden. In flashbacks bezingt Velthuis hun vroegere geluk, terwijl Körtvélyessy zich de ideale minnaar toont. Hoogtepunt is het 'schimmelliedje' waarin niet langer duidelijk is wie wie verleidt, tot de liefde én tot de moord. In 2006 is 'Bij Gebrek aan Conversatie' op cd verschenen, zie: www.bijgebrek.nl

Een Lied van Strijd & Onthechting - Het verhaal - Première

'Een Lied van Strijd & Onthechting' is een vervolg op de vier concertliederen met deze titel die we in 2001 voor de sopraan Marjanne Kweksilber schreven. Deze nieuwe kameropera is geschreven voor de sopraan Cora Schmeiser. Het verhaal speelt zich af gedurende een doorwaakte nacht volgend op de dag waarop een vrouw haar zoveelste relatie heeft zien mislopen. De vrouw wentelt zich in haar eenzaamheid, maar gaat al snel de straat op en loopt door nachtelijk Rotterdam. Zij komt langs bekende plekken als Diergaarde Blijdorp en het Centraal Station. Op de Erasmusbrug komt ze tot het inzicht dat haar relatie niet alleen is vastgelopen door het wangedrag van de man, maar ook door haar eigen onvervulbare kinderwens. Het stuk eindigt als de volgende ochtend het gewone dagelijkse leven weer begint en de vrouw alle mensen naar hun werk ziet gaan. Zij keert terug naar huis en zet koffie. De vrouw besluit niet langer achter haar verlangens aan te lopen. Anders gezegd, ze stopt de strijd en vindt haar rust in de 'onthechting'. Deze opvoering betreft een première, eveneens in een regie van Inna van den Hogen. Speciaal voor deze gelegenheid zet geluidsontwerper Leo de Klerk (Bloomline Studio) voor het eerst zijn revolutionaire luidsprekersysteem in.

Deze productie kwam tot stand mede dankzij financiële ondersteuning van de Stichting Bevordering van Volkskracht en het Elise Mathilde Fonds.


---