Donderdag 24 mei 2007


----------
Deze week in FEM Business (week 21, vanaf vrijdag 25 mei in de kiosk)

Focus: human resources
Human resources managers hebben het drukker dan ooit. Op de arbeidsmarkt woedt een war for talent. Economische groei, een afnemende beroepsbevolking en de behoefte aan flexibel en slimme arbeidskrachten drijft de lonen omhoog. Bedrijven halen alles uit de kast om de beste mensen te lokken en te lijmen.

John de belegger
Hij is een goed tv-maker, maar een nog veel betere belegger. John de Mol laat via zijn investeringsmaatschappij Cyrte ook institutionele beleggers als PGGM en ABN Amro meeliften op zijn gouden stock-picking handjes.

Rotterdam groeit te traag
De containeroverslag groeit weliswaar, dankzij de Chinese export, maar de Rotterdamse haven doet het op dat vlak slechter dan Hamburg en Antwerpen. Oorzaak: te weinig capaciteit. En intussen laat die Tweede Maasvlakte maar op zich wachten.

Heineken snakt naar Zuid-Amerika....
.... maar dat verlanggen is niet wederzijds. Latijns-Amerika heeft een enorme biermarkt, die ook stevig groeit, maar Heineken slaagt er nauwelijks in om voet aan de grond te krijgen met zijn premium bieren. Dat gaat veranderen, vertelt regionaal president Massimo von Wunster.

Roel Pieper wordt lobbyist
De voormalig Philips-topman lanceerde deze week zijn onderneming voor luchttaxi's. Tegelijk lobbyt hij voor een drastisch andere aanpak van de mobiliteit. Sleutel daarin: intelligente wegen.

Verder in FEM Business:

- Vos Logistics verkoopt de boel om schulden af te lossen â- Kan Fortis de voorgenomen koop van ABN Amro wel betalen? â- Verplichte CO2-afvang kan tot stroomtekort leiden â- De Japanse perfectie van de Lexus LS460

Informatie: Arne van der Wal 06 22313718
020 5159852 (secretariaat)