Verbond van Verzekeraars

'Pay as you drive' succes in Engeland

Pay as you drive-verzekeringen lijken in Engeland een succes te worden. Sinds Norwich Union de verzekering in oktober vorig jaar introduceerde, is er veel vraag naar en ook milieuorganisaties zijn enthousiast. Dat meldt dagblad Insurance Day.

Bij een pay as you drive-verzekering wordt de premie gebaseerd op het rijgedrag van de verzekerde. Automobilisten die weinig kilometers maken en weinig risicos nemen, kunnen fors besparen op hun verzekeringspremie. In Engeland lanceerde Norwich Union de verzekering vorig jaar. De marketingcampagne rondom de introductie was vooral gericht op jongeren tussen de achttien en 24 jaar, maar in Insurance Day geeft de Engelse verzekeraar aan dat het nieuwe product onder alle leeftijdsgroepen populair is. Een woordvoerder wil niet aangeven hoeveel kilometerverzekeringen sinds de start zijn verkocht, maar laat wel doorschemeren dat de lancering een groot succes is.

Minder files
Norwich Union is niet de enige aanbieder. In januari heeft Lloyd Latchford een pay by how you drive-verzekering geïntroduceerd. Het pay as you go-principe wordt bovendien omarmd door de Engelse regering, die het vooral ziet als een middel om files en de CO²-uitstoot te verminderen. Op dit moment houdt het Engelse ministerie van Transport dan ook een pilot met road pricing. Ook milieuorganisaties zijn enthousiast: zij zien kilometerverzekeringen vooral als financiële prikkel die mensen stimuleert minder vaak de auto te pakken. Engeland is overigens niet het enige land dat pay as you drive-verzekeringen aanbiedt. Ook in Japan, de Verenigde Staten, Zuid-Afrika en Canada worden soortgelijke opties aangeboden. In Nederland wordt de verzekering nog niet in de vorm als in Engeland aangeboden, al loopt er wel een aantal initiatieven. Zo houdt de Stichting ter Ontwikkeling van Kilometerverzekeren (STOK) sinds 1 april een praktijkproef met kilometerverzekeren, samen met zes verzekeraars en drie universiteiten.

Verzekerd!, mei 2007