EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT

25 mei 2007

EVO OVERHANDIGT Europese top-10 overbodige regels AAN MINISTER EURLINGS

EVO brengt ieder jaar een top-10 overbodige regels en administratieve lasten uit. In deze lijst staan de grootste ergernissen van 30.000 bedrijven die goederen te vervoeren hebben. Dit jaar heeft EVO een Europese top-10 samengesteld met alleen knellende regels uit Brussel. EVO heeft de top-10 donderdagavond aangeboden aan de minister van Verkeer en Waterstaat, Camiel Eurlings.

Ook al heeft de Europese Commissie het plan opgevat om te gaan snijden in regels, vooralsnog komen de lastenverzwaringen vooral uit Brussel. Hier ligt niet alleen een taak voor de Commissie, maar ook voor de Nederlandse overheid zelf. Want we zijn er wel zelf bij.

Op nummer één van de lijst staat de nog altijd gebrekkige interne markt. De verschillen tussen lidstaten zijn nog altijd groot. Bedrijven die met hun vervoer de grens over gaan, krijgen in iedere lidstaat te maken met andere wetten en procedures. Zo kent ieder land haar eigen rijverboden, tolheffingssystemen en voertuigeisen.

Op nummer twee staat de brij van antiterreurmaatregelen die het bedrijfsleven overspoelt. Het beroerde hiervan is dat al deze maatregelen los van elkaar worden ontwikkeld waardoor bedrijven met eisen te maken krijgen die niet op elkaar aansluiten of zelfs tegenstrijdig met elkaar zijn. Op nummer drie staat de beperkende regelgeving voor het goederenvervoer over de weg (vergunningsplicht en cabotagewetgeving). Deze regels maken het vervoer niet alleen onnodig duur, maar ook minder efficiënt. Want eigen vervoerders mogen geen goederen van een derde partij meenemen en moeten dan leeg terug naar huis rijden.

Andere wetgeving die EVO-leden de nodige kopzorgen bezorgt, is ingewikkelde btw-regelgeving (nummer 4) en statistiekverplichtingen (nummer 5). Maar ook afvalstoffenwetgeving blijft problematisch, evenals de onlangs ingevoerde digitale tachograaf. Wat was aangekondigd als een lastenverlichting, blijkt in de praktijk een enorme verzwaring. De Europese Commissie heeft de mogelijkheid voor lidstaten om uitzonderingen te maken fors beperkt. En dus moet een aannemer die zo nu en dan een aanhangwagentje achter z'n auto hangt straks een digitale tachograaf aanschaffen en gebruiken. Een kostenpost van enkele duizenden euro's per jaar.

Een andere zeer gewraakte regeling is de onlangs ingevoerde 48-urige werkweek voor chauffeurs. Dit is niet alleen voor werkgevers een ramp, omdat ze meer chauffeurs voor hetzelfde werk moeten inzetten, maar ook voor de chauffeurs zelf. Die gaan namelijk enorm achteruit in inkomen. Het chauffeursberoep wordt hiermee een stuk minder aantrekkelijk. En dat maakt het nu al nijpende tekort aan chauffeurs alleen maar groter.

En alsof dat nog niet genoeg is, moeten chauffeurs vanaf 2009 ook om de vijf jaar verplichte bijscholing volgen. Want dan wordt het vakbekwaamheidsdiploma ingevoerd. In 2012 wordt bovendien de verlengingstermijn van het C-rijbewijs verkort van 10 naar 5 jaar. En dat betekent ook om de 5 jaar de verplichte medische keuring. Met deze maatregelen wordt het voor mensen niet gemakkelijker om chauffeur te worden.