Ingezonden persbericht



---

>>> Persbericht
Amsterdam, 25 mei 2007


Brave leerlingen beginnen later met leren voor het eindexamen.

Tussen 13 april en 2 mei 2007 deden ruim 600 eindexamenkandidaten mee aan een onderzoek via www.examen.nl. Uit dit onderzoek blijkt dat 60 procent van tot 18 april nog niet was begonnen met leren voor het eindexamen. Op 19 april is een plotselinge toename te zien; dan is 62 procent ineens wél de boeken ingedoken.

Je zou mogen verwachten dat leerlingen die hun huiswerk altijd goed bijhouden, ook beter zouden plannen en eerder zouden beginnen met leren voor het eindexamen. Het tegendeel blijkt echter waar te zijn. De 'ongedisciplineerden' maken een inhaalslag. Van de kandidaten die voor 19 april begonnen met leren voor het examen, maakt 65 procent altijd het huiswerk, terwijl dit 75 procent bij diegenen die na de 19e begonnen. Ook blijkt dat zij die eerder beginnen met leren voor het eindexamen, vaker hun toetsen niet leren, en vaker hun boek pas één dag voor een toets openslaan.

Van alle kandidaten voelt 59 procent de zenuwen voor het eindexamen. Daarvan voelt 26% zich zelfs behoorlijk verhit. Zij beginnen dan ook eerder met leren voor het eindexamen.

Examen.nl

Voor leerlingen die bepaalde vakken erg moeilijk vinden of denken dat zij voor bepaalde vakken niet zullen slagen, is de website Examen.nl een uitkomst. Op deze site kunnen leerlingen via forums over alle vakken overleggen en elkaar vragen stellen. Ook is de Malmberg Examenchat favoriet bij examenkandidaten. Voor de vakken economie, aardrijkskunde en geschiedenis zijn er elke twee dagen voor het examen docenten beschikbaar met wie leerlingen kunnen chatten!

Uitgeverij Malmberg

Educatieve Uitgeverij Malmberg ondersteunt jongeren en scholieren in de leeftijdskolom van 11 t/m 20 jaar bij het maken van de belangrijkste keuzes in studie en leven. Voor deze doelgroepen heeft Malmberg onder haar merken B-zik, TKMST, Schoolweb.nl, Examen.nl, Collegenet.nl en Studie Beurs een veelvoud van producten ontwikkeld waarmee de onderwijswereld, het bedrijfsleven, brancheorganisaties en overheden hun doelgroepen optimaal bereiken.