Unilever NV




Unilever betrekt thee uit duurzame bronnen

25/05/2007 : Tot 2 miljoen mensen wereldwijd zullen profiteren van betere oogsten, hogere inkomens en een hogere levensstandaard.

Unilever, 's werelds grootste theeproducent, gaat zorgen voor een revolutie in de thee-industrie door haar voornemen al haar thee te betrekken uit duurzame, ethisch verantwoorde bronnen. Unilever heeft de Rainforest Alliance, een internationale NGO op het gebied van milieubehoud, gevraagd te beginnen met het certificeren van theeplantages in Afrika.

Lipton, het best verkopende theemerk ter wereld, en PG Tips, het grootste theemerk in het Verenigd Koninkrijk, zijn de eerste merken die gecertificeerde thee zullen bevatten. Unilever streeft ernaar in 2010 alle theezakjes van Lipton Yellow Label en PG Tips die worden verkocht in West-Europa gecertificeerd te hebben en in 2015 alle wereldwijd verkochte Lipton-theezakjes. Dit is de eerste keer dat een grote theeproducent toezegt op zo'n grote schaal duurzaam gecertificeerde thee te gaan introduceren en de eerste keer dat de Rainforest Alliance, bekend door haar certificering van koffie, theeplantages heeft doorgelicht.

In een toespraak voor MBA-studenten van INSEAD in Fontainebleau (Frankrijk), waarin hij het initiatief aankondigde, zei Unilevers Group Chief Executive Patrick Cescau vandaag (25 mei 2007): "Deze beslissing zal zorgen voor een revolutie in de thee-industrie, die al vele jaren te lijden heeft van overaanbod en slechte prestaties. Het zal even tijd kosten, maar we zijn vastbesloten dit te doen, omdat we ervan overtuigd zijn dat het de juiste stap is voor alle mensen die onze thee drinken, alle mensen in de productieketen en voor onze onderneming.

Met dit initiatief kunnen we consumenten geruststellen ten aanzien van de herkomst van de thee die zij zo graag drinken, we kunnen zorgen voor betere oogsten en we kunnen het inkomen en de levensstandaard verbeteren van bijna één miljoen mensen in Afrika en uiteindelijk van zo'n twee miljoen mensen wereldwijd. Daarnaast kunnen we het milieu beschermen tegen verdere uitputting van hulpbronnen en bieden we onze merken de mogelijkheid zich te onderscheiden van die van onze concurrenten."

Unilever heeft een lange geschiedenis op het gebied van de ontwikkeling van duurzame landbouw en een goede reputatie wat betreft het bevorderen van goede werkmethoden bij het telen, produceren en leveren van thee. In 2002 publiceerde Unilever zelfs haar eigen richtlijnen voor het duurzaam telen van thee.

Unilever heeft de Rainforest Alliance gevraagd met onmiddellijke ingang te beginnen met het doorlichten van haar theeleveranciers. De eerste theeplantage die in aanmerking wil komen voor certificering is Unilevers eigen theeplantage in Kericho, Kenia, die al jarenlang pionier is op het gebied van duurzame theeproductie. Andere theeplantages in Kenia, Tanzania, Malawi, Indonesië, India, Argentinië en Sri Lanka zullen volgen. Uiteindelijk zullen duizenden theeplantages in Afrika, Zuid-Amerika en Zuidoost-Azië worden gecertificeerd, wat de levensstandaard zal verbeteren van ongeveer twee miljoen mensen verspreid over drie continenten. De eerste gecertificeerde thee zal vanaf augustus 2007 worden geleverd aan de horeca in Europa.

Tensie Whelan, Executive Director van de Rainforest Alliance, zei in een toelichting op de aankondiging: "Unilevers initiatief om haar gehele theebehoefte te betrekken uit duurzame bron is uniek op deze schaal. We zijn blij dat we met Unilever samenwerken om zo twee miljoen mensen te laten profiteren van betere managementmethoden en hen te helpen het water en de natuur te beschermen, hun werkomstandigheden te verbeteren en toegang te krijgen tot betere markten en betere prijzen."

Unilever heeft voor de Rainforest Alliance gekozen vanwege haar ervaring met gewassen als koffie en fruit, haar strenge normen en haar uitgebreide certificeringsproces waarin sociale, economische en milieufactoren worden meegewogen. Hiertoe behoren waterbeheer, de bescherming van de natuur, een eerlijke behandeling van en goede werkomstandigheden voor arbeiders, en bodembeheer en -behoud. Certificering stelt telers in staat de kwaliteit van hun thee te verbeteren, hun concurrentievermogen te vergroten en een duurzamer inkomen te realiseren. Op basis van de ervaringen van de Rainforest Alliance met andere gewassen wordt verwacht dat gecertificeerde thee hogere prijzen zal opleveren dan de huidige gemiddelde prijzen die op de veiling worden betaald. Unilever schat dat zij tegen 2010 telers zo'n EUR 2 miljoen meer voor hun thee zal betalen en circa EUR 5 miljoen meer tegen 2015.

Jonathon Porritt, oprichter/directeur van het Forum for the Future, die Unilever adviseert over duurzaamheid, zei: "Dit is een buitengewoon initiatief van Unilever. Het zal enorm veel verschil maken voor een groot aantal mensen in Afrika en elders in de wereld. Unilever is al meer dan tien jaar koploper op het gebied van duurzame landbouw en dit besluit is een bevestiging van deze leidersrol - een waarvan ik van harte hoop dat zij navolging zal vinden bij velen."