Vlaamse Overheid

Nieuwsbericht van de Vlaamse overheid van vrijdag 25 mei 2007

Lagere drempel voor kandidaten overheidsopdrachten en maatregelen voor zo correct mogelijke behandeling

Op initiatief van Vlaams minister van Bestuurszaken Geert BOURGEOIS wordt het inschrijven voor aanbestedingen van de Vlaamse overheid voor werken, leveringen of diensten eenvoudiger. In de bestekken kan voortaan een clausule worden ingeschreven waarbij kandidaat-inschrijvers bij hun dossiers niet langer een aantal stukken moeten toevoegen die bewijzen dat zich niet in één van de gevallen van uitsluiting bevinden, zoals het hebben van BTW- of RSZ-schulden of het verwikkeld zijn in een faillissement of gerechtelijk akkoord. Door de zogenaamde 'impliciete verklaring op erewoord' worden de bedrijven geacht op het moment van indiening in regel te zijn. Ook moeten indieners heel wat informatie niet meer zelf aanleveren, zoals het RSZ-attest, het attest inzake de BTW-plicht en de jaarrekeningen. Dit als toepassing van het principe van de Vlaamse overheid: vraag niet wat je al weet.

Zich kandidaatstellen voor een overheidsopdracht vraagt heel wat tijd en dus geld van ondernemingen. Dit met een vaak beperkte kans om de opdracht uiteindelijk ook in de wacht te slepen. Een reden voor heel wat ondernemingen, zeker kleinere, om niet mee te dingen naar de opdracht. Met deze administratieve vereenvoudiging wil minister Bourgeois de drempel verlagen voor het inschrijven voor een overheidsopdracht. Ondernemingen die achteraf toch niet gekozen worden, sparen dus nutteloze tijd en kosten uit.

De voorwaarden van uitsluiting blijven weliswaar gelden, maar worden dus later in de procedure gecontroleerd, enkel bij de kandidaat die uiteindelijk de opdracht binnenhaalt. Wie van begin af aan weinig kans maakte voor de opdracht, moet dus niet meer de hele papiermolen doorworstelen.

Dankzij het MAGDA-principe (Maximale GegevensDeling tussen Administraties en agentschappen) moeten de ondernemingen ook niet meer zelf het RSZ-attest, het attest inzake de BTW-plicht en de jaarrekeningen indienen. De overheid beschikt immers al over deze informatie en de betrokken diensten moeten deze via digitale weg opvragen. In een nieuwe rondzendbrief legt minister Bourgeois de Vlaamse diensten op om deze informatie zelf digitaal te gaan opzoeken.

Verbetering behandeling overheidsopdrachten

Op initiatief van minister Bourgeois keurde de Vlaamse overheid vandaag ook een aantal maatregelen goed voor een zo correct en zorgvuldig mogelijke behandeling van overheidsopdrachten. Deze maatregelen kaderen in zijn integriteitsbeleid en moeten fouten of onregelmatigheden bij de behandeling van overheidsopdrachten voorkomen.

Een draaiboek overheidsopdrachten zal dossierbehandelaars wegwijs maken bij het nemen van de verplichte stappen in de procedure. Ook moeten alle nieuwe personeelsleden van niveau A evenals elk personeelslid dat betrokken is bij de behandeling van overheidsopdrachten, verplicht een opleiding overheidsopdrachten volgen. Functiescheiding wordt een essentieel mechanisme, waarbij geen enkele functie of persoon de volledige verantwoordelijkheid heeft over een volledig proces en/of de middelen.

Tot slot voert minister Bourgeois het drietrapssysteem in: per entiteit krijgt een aantal personeelsleden de begeleiding van het proces van overheidsopdrachten als hoofdtaak. In elk beleidsdomein wordt gespecialiseerde kennis over de overheidsopdrachtenwetgeving uitgebouwd en gecentraliseerd, ter ondersteuning van de dossierbehandelaars in de entiteiten. Voor speciale gunningsprocedures en opdrachten kan elk beleidsdomein terugvallen op de Dienst Overheidsopdrachten van het departement Bestuurszaken.

Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:

Mevr. Marijke Verboven
Tel: 02 552 70 89
GSM: 0475 48 12 32
Email: persdienst.bourgeois@vlaanderen.be

Lees meer op: http://publicatie-62.vlaanderen.be/servlet/Satellite?pagename=nieuwsberichten%2FNB_Nieuwsbericht%2FNieuwsbericht&cid=1180065616281