Vlaamse Overheid

Nieuwsbericht van de Vlaamse overheid van vrijdag 25 mei 2007

60 miljoen euro investeringen bij De Lijn: één ticket openbaar vervoer en boordcomputers op alle bussen en tram

Vandaag werd op de Vlaamse Regering de goedkeuring gegeven aan het dossier van één ticket voor alle openbaar vervoermaatschappijen in België. Op initiatief van Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen VAN BREMPT werd beslist om de geraamde 60 miljoen euro vrij te maken binnen de budgetten van de Lijn om dit één ticket te realiseren.

Het ticketingsysteem van De Lijn zal omgevormd worden tot een modern systeem met chipkaarten, kaartlezers en boordcomputers op alle bussen en trams. Dit moderne systeem zal een kwaliteitsverbetering betekenen voor het openbaar vervoer.

Het nieuwe systeem zal nu technisch ontwikkeld worden door een gemeenschappelijk platform dat opgericht wordt door de verschillende openbaar vervoersmaatschappijen.

Eén ticket voor alle openbaar vervoer: gebruiksgemak voor de reizigers

In 2010 moeten alle vervoersmaatschappijen in België met een uniek reizigersticket werken. Met dit ticket zullen reizigers contactloos toegang krijgen tot het hele openbaar vervoer in België.

De gebruiksvriendelijkheid van het openbaar vervoer gaat er zo op vooruit. Want reizigers kunnen, ongeacht de vervoersmaatschappij waar ze gebruik van maken, eenzelfde ticket hanteren.

Op termijn moet het ticket bovendien evolueren naar een echte mobiliteitskaart, die ook gebruikt kan worden voor autodelen, fietsverhuur, enzovoort.

Betere informatie over de reizigers

Vandaag hebben reizigers bij De Lijn ofwel een ticket dat ze moeten ontwaarden in een apparaat ofwel een abonnement dat ze gewoon op zak hebben en dat ze niet moeten ontwaarden. In het nieuwe systeem krijgt iedereen een gelijkaardig ticket, een chipkaart. Deze chipkaart zal dan bij het opstappen van het voertuig moeten 'gelezen' worden door een kaartlezer.

Dit systeem heeft heel wat voordelen. Het maakt bijvoorbeeld een nauwkeurige registratie mogelijk van het gebruik van het openbaar vervoer. Door de registratie van elke reiziger op elke rit krijgt men een beter zicht op het exacte aantal gebruikers (per halte, per rit, per dag,...) en de verpllaatsingspatronen. Dit kan de dienstverlening van De Lijn verbeteren.

Minister Van Brempt: "Als we precies weten wanneer hoeveel reizigers op welke lijnen zitten, kunnen we de dienstverlening verbeteren. Capaciteitsproblemen bijvoorbeeld kunnen sneller opgespoord en aangepakt worden."

Betere informatie voor de reizigers

Om het nieuwe systeem van één ticket mogelijk te maken, zal in elke bus en tram ook een boordcomputer aanwezig zijn.

Deze boordcomputer is, naast het ticketingsysteem, ook nuttig voor de verkeerslichtenbeïnvloeding, de radiocommunicatie, de wisselsturing trams en de lokalisatie (GPS) die belangrijk is voor de realtime informatie.

Op termijn kunnen die boordcomputers trouwens de informatie aan de reizigers en chauffeurs sterk verbeteren. Het gaat over de aankondiging van haltes en overstapmogelijkheden, informatie over de wijziging van de dienstregeling en storingen op het net, de automatische aanpassing van de bestemmingsaanduiders (filmen), een grafische weergave van de reisweg voor de chauffeurs, enzovoort.

Minister Van Brempt: "Het één ticket én de boordcomputer zullen de kwaliteit van het reizen met het openbaar vervoer enorm verbeteren. Niet alleen moeten mensen zich geen zorgen meer maken over welk ticket ze nodig hebben voor welke vervoersmaatschappij. Maar ook zullen ze beter geïnformeerd worden tijdens de rit."

Meer sociale veiligheid

Het één ticket tenslotte zal ook de sociale veiligheid ten goede komen. Door te werken met een chipkaart die je moet scannen, zal iedereen die op de bus of tram stapt zijn/haar ticket boven moeten halen. Op die manier wordt zwartrijden zichtbaarder én dus ontraden.

Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:

Mevr. Sara Vercauteren, woordvoerster van minister Van Brempt
Tel: 02 552 63 00
GSM: 0495 21 56 69
Email: persdienst.vanbrempt@vlaanderen.be