RandstandRail


25-5-2007
Laatste nieuws mei 2007

Sinds 15 maart jl. vinden testritten plaats met RandstadRail op de Erasmuslijn. Dat geldt ook sinds 20 maart voor het trajectgedeelte tussen Den Haag Laan van Nieuw-Oostindië en Zoetermeer Centrum West. Het stadsgewest Haaglanden, vervoerders HTM en RET en de projectorganisatie RandstadRail doen er alles aan om RandstadRail zo spoedig mogelijk veilig en verantwoord in gebruik te nemen.

Resultaten testbedrijf
Op alle trajecten tussen Zoetermeer en Den Haag en Rotterdam en Den Haag hebben zich tijdens het testbedrijf geen veiligheidsproblemen voorgedaan. Het testbedrijf verliep aanvankelijk niet storingsvrij. Uit de testresultaten van de afgelopen drie weken blijkt een goede vooruitgang. Het testbedrijf wordt steeds stabieler en het aantal storingen neemt aanzienlijk af. Dit geldt ook voor de wissels. Tot voorkort traden er relatief veel kleine storingen op, die de resultaten van het testbedrijf negatief beïnvloedden. Inmiddels zijn bijna alle storingen verholpen. Er resteren nog een paar technische punten die binnen het testbedrijf opgelost worden. Het aantal plaatsen waar de ligging van de spoorstaven in het baanvak (scheluwte) niet volledig voldeed aan de normen, is teruggebracht van tien naar drie. Hieraan wordt gewerkt. Het betreft een aantal locaties van het nieuwe deel van de Krakeling, waar zettingen in de onderlaag de ligging van de baan beïnvloeden. Deze problematiek is niet eenvoudig op te lossen. Door het nauwkeurig controleren van de baanvakken houden wij dit proces goed in de gaten.

De voorbereidingen om het testbedrijf uit te breiden bij Ternoot en de halte Beatrixkwartier in Den Haag zijn in volle gang. Zodra de resultaten van testbedrijf goed zijn, gaan we over tot het proefbedrijf. Nadat de praktijk heeft uitgewezen, dat het proefbedrijf goed verloopt, hervat de HTM de ritten mét passagiers. Al deze beslissingen worden genomen door een onafhankelijk veiligheidsdeskundige, de regiobestuurder van het Stadsgewest Haaglanden en de Inspectie van Verkeer en Waterstaat (IVW).

o Rotterdam
Wanneer het testbedrijf ook bij Ternoot en de halte Beatrixkwartier goed verloopt, schalen wij (na toestemming van IVW) het testbedrijf van de Erasmuslijn op met lege RET-voertuigen naar proefbedrijf. Daarna bepalen een onafhankelijke veiligheidsdeskundige, de regiobestuurder van het Stadsgewest Haaglanden en de Inspectie van Verkeer en Waterstaat of een positief besluit genomen kan worden om de Erasmuslijn in gebruik te nemen. Wanneer dit precies gebeurt, is nu nog niet duidelijk.

o Zoetermeer
Deze maand wordt aan de Inspectie van Verkeer en Waterstaat toestemming gevraagd, om met het testbedrijf op het Zoetermeerse traject (de Krakeling) te beginnen. Op de Krakeling is nog niet genoeg proefgereden. Daarom zullen bestuurders van RandstadRail-voertuigen hier nog ervaring op moeten doen. Het traject naar Oosterheem is al wel bij veel bestuurders bekend. Tijdens het testbedrijf tussen Den Haag Centraal en Zoetermeer wordt het traject stapsgewijs steeds meer belast, voordat we overschakelen naar het proefbedrijf. Op welke moment dit precies gebeurt, is nu nog niet duidelijk. Dit is afhankelijk van de ervaringen van de bestuurders.

Vervangend vervoer
Zolang RandstadRail niet rijdt, is vervangend vervoer beschikbaar. Op alle vervangend vervoerbussen zijn de puntenkaarten, de RandstadRail-zonekaart, strippenkaarten en sterabonnementen geldig. Ook kan met de puntenkaarten en de RandstadRail-zonekaart met de trein tussen Den Haag en Zoetermeer worden gereisd. Reizigers worden via internet (www.htm.net en www.connexxion.nl) op de hoogte gehouden van de dienstregeling van de vervangend vervoer buslijnen.

Werving buschauffeurs voor vervangend vervoer

In de media is de indruk gewekt dat RandstadRail niet eerder dan september gaat rijden. Dit idee komt voort uit een aantal berichten over een wervingscampagne voor buschauffeurs, die doorloopt tot augustus dit jaar. We hechten eraan u van de juiste informatie over dit onderwerp te voorzien.

De vervoerondernemer die (een deel van) het vervangend vervoer voor de HTM en Connexxion verzorgt, werft inderdaad extra personeel tot in augustus. Dit heeft echter te maken met de looptijd van contracten en de door reisorganisaties ingeplande busreizen naar Zuid-Europa. De wervingsactie is met nadruk geen indicatie voor de start van RandstadRail.

RandstadRail 4 Den Haag Centraal - Uithof

Sinds woensdag 16 mei jl. rijdt RandstadRail 4 op het traject tussen De Uithof en Den Haag Centraal met passagiers. Op 25 mei jl. is, een voertuig uit de rails gelopen. Hierbij was sprake van een menselijke fout. Het vond plaats vlak voor het eindpunt bij de Uithof in Den Haag. Er zaten derhalve geen passagiers meer in de tram en het baanvak is hierna weer snel in gebruik genomen.

RandstadRail 3 Loosduinen - Den Haag Centraal Station

Voor de reizigers op RandstadRail 3 in Den Haag verandert er voorlopig niets. Eindpunt blijft Den Haag Centraal. Daar kan worden overgestapt op lijn 2 en 6 voor het traject richting Ternoot, Leidschendam en Voorburg. RandstadRail 3 rijdt vanaf Den Haag Centraal zonder passagiers tijdelijk door naar de keerlus bij de Laan van NOI.

Haltes nagenoeg compleet

De haltes langs het gehele tracé van Den Haag Centraal naar Zoetermeer en Rotterdam Hofplein zijn klaar voor gebruik. Hier en daar worden voor de zomer nog kleine werkzaamheden uitgevoerd, zogeheten restpunten. Deze restpunten staan het in gebruik nemen van de haltes niet in de weg. De liften zijn op Den Haag Centraal en Leidschendam-Voorburg inmiddels in gebruik. Op alle overige locaties worden de liften de komende tijd in gebruik genomen.