Gemeente Lansingerland
Grote opkomst bij tweede Wmo-Café in Berkel en Rodenrijs
Klik hier voor vergroting
mensen in discussie over WMO
De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) lééft in Lansingerland.
Die conclusie kan worden getrokken op basis van de grote opkomst bij
het tweede Wmo-café in Berkel en Rodenrijs.
Er kwamen veel meer mensen dan zich vooraf hadden aangemeld. Dat leek
even te zorgen voor praktische problemen te weinig stoelen en te grote
discussiegroepen maar die waren snel opgelost. Het werd een boeiende
bijeenkomst die zich kenmerkte door een grote betrokkenheid van de
deelnemers.
Naushad opent de vergadering Wethouder Boedhoe gaf de aftrap en heette
alle aanwezigen welkom. In zijn inleiding omschreef hij het
ideaalbeeld van de deelnemende partijen van een zorgzame samenleving
waarin burgers, maatschappelijk middenveld en de gemeente samenwerken
aan een goede uitvoering van de Wmo. Om die ideale situatie te creëren
binnen een startende gemeente, vinden de partijen een sterke
regisserende rol van de overheid in de startfase zeer wenselijk, aldus
de heer Boedhoe. De wethouder pleitte daarnaast voor een voorzichtige
aanpak van de uitvoering van de Wmo-plannen in Lansingerland, eveneens
vanwege het prille bestaan van de fusiegemeente. Beter een aantal
plannen goed dan veel plannen half uitvoeren, benadrukte de wethouder.
Interactieve ronde-tafelgesprekken
Gerda Hegge aan het woord Daarna nam Gerda Hegge, algemeen
projectleider Wmo, het woord. Zij lichtte allereerst het doel van het
tweede Wmo-café nader toe: het informeren van alle aanwezigen over de
laatste stand van zaken rondom een aantal deelprojecten te weten de
cliëntenparticipatie, het Wmo-loket en het diensten- en
voorzieningenpakket. Maar de bedoeling van dit café is bovendien, zo
benadrukte mevrouw Hegge, dat u na afloop van de eerste twee
presentaties met elkaar aan tafel kort verder praat over dit
onderwerp. Wat vond u van het verhaal, wat heeft u gemist, wat moet er
anders... de gespreksleider van elke tafel zal ik daarna vragen om
kort verslag te doen van wat is besproken. De resultaten hiervan
kunnen wij dan weer meenemen in onze volgende besprekingen.
Burgers praten en bepalen mee in Wmo-platform
Gerda Hegge gaf daarna het woord aan Stephanie Valllianatos,
projectleider Cliëntenparticipatie, om een toelichting te geven op de
laatste ontwikkelingen binnen dit deelproject. Stephanie gaf aan dat
in de bijeenkomsten met de werkgroep veel was gesproken over de
vormgeving van de cliëntenparticipatie. Burgerparticipatie is geen
onbekend fenomeen binnen deze gemeente. We vonden het daarom
belangrijk gebruik te maken van bestaande kennis en initiatieven en
zijn uiteindelijk gekomen tot een Wmo-Platform. In het platform hebben
burgers zitting die met elkaar alle negen prestatievelden van de Wmo
vertegenwoordigen.
Complimenten... maar ook zorg
Over de WMO.. Daarna was het de beurt aan de aanwezigen om
groepsgewijs te overleggen over de plannen voor een Wmo-platform. Dat
leidde tot levendige discussies aan alle tafels. Uit de samenvattingen
die de gespreksleiders na afloop gaven, kwamen zowel complimenten als
punten van zorg naar voren. De gemeente kreeg een compliment voor de
participerende aanpak van het platform. Ik vind het bijzonder dat
gebruikers mogen adviseren en meebeslissen en zo een sterke stem
krijgen, zo sprak de heer van der Meij van het Steunpunt Mantelzorg.
Maar er werd ook zorg uitgesproken met name vanuit de hoek van het
jeugdbeleid. Er kwamen bovendien veel vragen over de selectie van de
deelnemers aan het Platform: wie bepaalt wie er in het Platform komen
en uit hoeveel mensen moet het Platform bestaan om alle achterliggende
organisaties goed te kunnen vertegenwoordigen?
Front en Back Office in het Wmo-loket
Sylvia Oosterman Tweede gespreksonderwerp op het programma was het
Wmo-loket. Sylvia Oosterman gaf, als projectleider van dit
beleidsonderdeel, een toelichting op de laatste stand van zaken. Zij
zette aan de hand van sheets helder uiteen hoe het Wmo-loket binnen de
gemeente Lansingerland volgens de werkgroep moet worden ingericht.
Nadruk lag op het instellen van een Front Office een eerste
aanspreekpunt voor algemene vragen - en een Back Office, voor vragen
die dieper gaan en waarvoor specialistische kennis is vereist. De
start van het Wmo-loket staat gepland voor januari 2008.
Van het kastje... naar de muur?
Aan tafel praten over de WMO Meerdere aanwezigen spraken na afloop van
de presentatie in de groep hun zorg uit over de genoemde
onafhankelijkheid van het loket. Het Wmo-loket komt namelijk los te
staan van de middelenvoorziening. Leidt dit niet tot meer
doorverwijzingen?, zo luidde de vraag. Ook vonden velen het belangrijk
dat er meerdere Wmo-loketten komen in Lansingerland, dichtbij de drie
dorpskernen. En voor diegenen die geen hulp durven vragen werd
geopperd om het loket ook naar de mensen toe te brengen door
bijvoorbeeld spreekuren te houden in buurthuizen of bibliotheken.
Opmerkingen opschrijven én opplakken
In discussie Op het laatste onderdeel het diensten- en
voorzieningenpakket konden de aanwezigen op bijzondere wijze reageren.
Nadat Stephanie Vallianatos de meest recente ontwikkelingen had
toegelicht, kon iedereen zijn of haar opmerkingen en aanvullingen
kenbaar maken door deze op een post-it te schrijven en vervolgens op
één van de posters te plakken die in de zaal hingen. Het gaf
tegelijkertijd de mogelijkheid om elkaar te ontmoeten en bij te praten
waarmee de bijeenkomst op een hele natuurlijke wijze overging in een
gezellige nabespreking.
Vervolg Wmo-activiteiten
Momenteel wordt hard gewerkt aan de aanbesteding van de Hulp bij het
huishouden. Ook de plannen voor het Wmo-Platform en het Wmo-Loket
zullen nog voor de zomer worden voorgelegd aan het College van B&W en
de gemeenteraad.