Gemeente Lansingerland


Grote opkomst bij tweede Wmo-Café in Berkel en Rodenrijs

Klik hier voor vergroting

mensen in discussie over WMO

De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) lééft in Lansingerland. Die conclusie kan worden getrokken op basis van de grote opkomst bij het tweede Wmo-café in Berkel en Rodenrijs.

Er kwamen veel meer mensen dan zich vooraf hadden aangemeld. Dat leek even te zorgen voor praktische problemen te weinig stoelen en te grote discussiegroepen maar die waren snel opgelost. Het werd een boeiende bijeenkomst die zich kenmerkte door een grote betrokkenheid van de deelnemers.

Naushad opent de vergadering Wethouder Boedhoe gaf de aftrap en heette alle aanwezigen welkom. In zijn inleiding omschreef hij het ideaalbeeld van de deelnemende partijen van een zorgzame samenleving waarin burgers, maatschappelijk middenveld en de gemeente samenwerken aan een goede uitvoering van de Wmo. Om die ideale situatie te creëren binnen een startende gemeente, vinden de partijen een sterke regisserende rol van de overheid in de startfase zeer wenselijk, aldus de heer Boedhoe. De wethouder pleitte daarnaast voor een voorzichtige aanpak van de uitvoering van de Wmo-plannen in Lansingerland, eveneens vanwege het prille bestaan van de fusiegemeente. Beter een aantal plannen goed dan veel plannen half uitvoeren, benadrukte de wethouder.

Interactieve ronde-tafelgesprekken
Gerda Hegge aan het woord Daarna nam Gerda Hegge, algemeen projectleider Wmo, het woord. Zij lichtte allereerst het doel van het tweede Wmo-café nader toe: het informeren van alle aanwezigen over de laatste stand van zaken rondom een aantal deelprojecten te weten de cliëntenparticipatie, het Wmo-loket en het diensten- en voorzieningenpakket. Maar de bedoeling van dit café is bovendien, zo benadrukte mevrouw Hegge, dat u na afloop van de eerste twee presentaties met elkaar aan tafel kort verder praat over dit onderwerp. Wat vond u van het verhaal, wat heeft u gemist, wat moet er anders... de gespreksleider van elke tafel zal ik daarna vragen om kort verslag te doen van wat is besproken. De resultaten hiervan kunnen wij dan weer meenemen in onze volgende besprekingen.

Burgers praten en bepalen mee in Wmo-platform
Gerda Hegge gaf daarna het woord aan Stephanie Valllianatos, projectleider Cliëntenparticipatie, om een toelichting te geven op de laatste ontwikkelingen binnen dit deelproject. Stephanie gaf aan dat in de bijeenkomsten met de werkgroep veel was gesproken over de vormgeving van de cliëntenparticipatie. Burgerparticipatie is geen onbekend fenomeen binnen deze gemeente. We vonden het daarom belangrijk gebruik te maken van bestaande kennis en initiatieven en zijn uiteindelijk gekomen tot een Wmo-Platform. In het platform hebben burgers zitting die met elkaar alle negen prestatievelden van de Wmo vertegenwoordigen.

Complimenten... maar ook zorg
Over de WMO.. Daarna was het de beurt aan de aanwezigen om groepsgewijs te overleggen over de plannen voor een Wmo-platform. Dat leidde tot levendige discussies aan alle tafels. Uit de samenvattingen die de gespreksleiders na afloop gaven, kwamen zowel complimenten als punten van zorg naar voren. De gemeente kreeg een compliment voor de participerende aanpak van het platform. Ik vind het bijzonder dat gebruikers mogen adviseren en meebeslissen en zo een sterke stem krijgen, zo sprak de heer van der Meij van het Steunpunt Mantelzorg. Maar er werd ook zorg uitgesproken met name vanuit de hoek van het jeugdbeleid. Er kwamen bovendien veel vragen over de selectie van de deelnemers aan het Platform: wie bepaalt wie er in het Platform komen en uit hoeveel mensen moet het Platform bestaan om alle achterliggende organisaties goed te kunnen vertegenwoordigen?

Front en Back Office in het Wmo-loket
Sylvia Oosterman Tweede gespreksonderwerp op het programma was het Wmo-loket. Sylvia Oosterman gaf, als projectleider van dit beleidsonderdeel, een toelichting op de laatste stand van zaken. Zij zette aan de hand van sheets helder uiteen hoe het Wmo-loket binnen de gemeente Lansingerland volgens de werkgroep moet worden ingericht. Nadruk lag op het instellen van een Front Office een eerste aanspreekpunt voor algemene vragen - en een Back Office, voor vragen die dieper gaan en waarvoor specialistische kennis is vereist. De start van het Wmo-loket staat gepland voor januari 2008.

Van het kastje... naar de muur?
Aan tafel praten over de WMO Meerdere aanwezigen spraken na afloop van de presentatie in de groep hun zorg uit over de genoemde onafhankelijkheid van het loket. Het Wmo-loket komt namelijk los te staan van de middelenvoorziening. Leidt dit niet tot meer doorverwijzingen?, zo luidde de vraag. Ook vonden velen het belangrijk dat er meerdere Wmo-loketten komen in Lansingerland, dichtbij de drie dorpskernen. En voor diegenen die geen hulp durven vragen werd geopperd om het loket ook naar de mensen toe te brengen door bijvoorbeeld spreekuren te houden in buurthuizen of bibliotheken.

Opmerkingen opschrijven én opplakken
In discussie Op het laatste onderdeel het diensten- en voorzieningenpakket konden de aanwezigen op bijzondere wijze reageren. Nadat Stephanie Vallianatos de meest recente ontwikkelingen had toegelicht, kon iedereen zijn of haar opmerkingen en aanvullingen kenbaar maken door deze op een post-it te schrijven en vervolgens op één van de posters te plakken die in de zaal hingen. Het gaf tegelijkertijd de mogelijkheid om elkaar te ontmoeten en bij te praten waarmee de bijeenkomst op een hele natuurlijke wijze overging in een gezellige nabespreking.

Vervolg Wmo-activiteiten
Momenteel wordt hard gewerkt aan de aanbesteding van de Hulp bij het huishouden. Ook de plannen voor het Wmo-Platform en het Wmo-Loket zullen nog voor de zomer worden voorgelegd aan het College van B&W en de gemeenteraad.