Bonnefanten Museum Maastricht

6 april 2007

Laura owens: schilderijen & studies 1994 -2006

Grenzeloze schilderkunst in Bonnefantenmuseum Maastricht

29 mei 19 augustus 2007

I feel like there's a space of personal freedom for me where my art-making happens. When I go into that space, I'm completely in this world of possibility.' Laura Owens

Er zijn momenteel niet veel schilders die in hun werk zulke verre horizonten en gevoel van vrijheid weten op te roepen als de Amerikaanse Laura Owens (1970 Euclid, Ohio). Laura Owens slaagt erin, op een zowel verleidelijke als verontrustende manier, van schilderen een uitdagend avontuur voor het oog én intellect van de beschouwer te maken. Ze laat de tradities van de kunstgeschiedenis versmelten met die van abstracte thema's en de toegepaste en naïeve kunst. In plaats van het schilderkunstig verleden als een last te ervaren, weet Owens in haar werk de geschiedenis van het maken van afbeeldingen' als een kracht in te zetten. Het is voor het eerst dat 23 schilderijen van Laura Owens in Nederland getoond worden, samen met 90 voorstudies die haar atelier zelfs nog nooit eerder hebben verlaten.

Vanaf midden jaren negentig heeft Laura Owens' werk een nieuw kritisch terrein opengelegd voor de schilderkunst wat haar op de onwaarschijnlijk jonge leeftijd van 32 jaar een overzichtstentoonstelling in het Museum of Contemporary Art in Los Angeles opleverde. Haar werk biedt weerstand tegen monolithisch denken, is stelselmatig diffuus en behandelt een breed scala aan onderwerpen die deels inherent zijn aan schilderkunst: zoals de formele werking van perspectivische ruimte, maar ook meer algemeen, zoals het vertellen van verhalen en de cyclische patronen van de natuur.

Owens virtuoze beheersing van het métier roept veel bewondering op evenals haar inventieve toe-eigening van beelden en beeldsystemen uit alle tijdvakken, categorieën en windstreken. Van 18 e eeuwse borduurkunst, Chinese landschapsschilderkunst, Japanse prentkunst, Op art, Color Field painting, textielpatronen, volkskunst en haar eigen fotografie. Owens' gewoonte om van landschap naar abstractie te wisselen, naar figuratie en weer terug, zet de kijker aan tot vrije associaties.

Werken van Owens lijken gemaakt om te behagen, maar verkennen steeds nieuw terrein. Met haar terloopse eclecticisme en uiteenlopende samenwerkingsverbanden ze maakte werken samen met andere kunstenaars, organiseerde tentoonstellingen zoals Cavepainting met Peter Doig en Chris Ofili (2002) biedt Owens tegengas aan traditionele ideeën over heroïsch isolement en egogerichte signature style .

Zo creëert ze een gevoel van collectieve creativiteit en voor elk wat wils', met odes aan het tapijt van Bayeux, decoratieve bloemstillevens en sfeervolle sprookjestaferelen. Wat in de schilderkunst niet gezien of ondergewaardeerd werd, brengt zij in haar werk op de voorgrond.

I feel like what's most important for painting is that painting should open up laterally to include other cultures and things that don't immediately resonate as a painting but are obviously of equal contribution to the genre'.

Laura Owens woont en werkt in Los Angeles. Ze studeerde aan de Rhode Island School of Design, Providence (1992) en de Skowhegan School of Painting and Sculpture and the CalArts (1994). Ze had belangrijke solotentoonstellingen in Amerika, Japan en Europa o.a. in het Museum of Contemporary art, Los Angeles, Aspen Museum, Aspen, (2003), Shiseido Gallery, Japan (2005), Douglas Hyde Gallery, Dublin (2006). Haar werk is vertegenwoordigd in collecties van onder meer: Guggenheim Museum New York; Museum of Contemporary Art, Los Angeles; Metropolitan Museum of Art, New York; Arts Institute of Chicago en Centre Georges Pompidou, Parijs.

De tentoonstelling is voorbereid en georganiseerd door de Kunsthalle Zürich.

Een rijk geïllustreerde oeuvrecatalogus is gepubliceerd door de Kunsthalle Zürich i.s.m. JRP | Ringier. Teksten van Gloria Sutton, Rod Wengham, Beatrix Ruf en Laura Owens in gesprek met kunstenaar-collega's, 224 pp. ISBN 10:3-905770-11-3. EUR 47,-

Tijdens de opening op zondag 27 mei zal collega-schilder Peter Doig in gesprek zijn met Laura Owens. Thema's zijn o.a. Owens' werk en de positie van schilderkunst tegen de achtergrond van de ontwikkelingen in de hedendaagse kunst. Gespreksleider is conservator Paula van den Bosch.

Gedurende de tentoonstelling zullen Focusrondleidingen verzorgd worden door conservator Paula van den Bosch (3 juni) en cultuurfilosoof dr. Guido Goossens (8 juli & 5 augustus) om 15.00 uur (Nederlandstalig) . Kosten: EUR 2,50 exclusief entree museum. I.v.m. beperkte capaciteit (25 deelnemers) adviseren wij u zich vooraf aan te melden. Dit kan telefonisch via 043 329 0111 (di t/m vrij) of per e-mail: reservations@bonnefanten.nl .

---

Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de persafdeling van het Bonnefantenmuseum, Avenue Céramique 250, postbus 1735, 6201 BS Maastricht.
Tel. +31 43 329 01 10, fax 043 329 01 99 (di t/m vrij), pressoffice@bonnefanten.nl, www.bonnefanten.nl

Het Bonnefantenmuseum ontvangt jaarlijks subsidie van de Provincie Limburg.