Technische Universiteit Delft

Promotie: Product doorloopt zes levensfasen

Een product doorloopt in het algemeen zes levensfasen, waarbij het steeds volwassener wordt. Dat is de stelling van Arthur Eger, die deze indeling ziet als een hulpmiddel voor de industrieel ontwerper om zijn product verder te ontwikkelen. Eger, hoogleraar Productontwerp aan de Universiteit Twente, promoveert op maandag 29 mei op dit onderwerp aan de TU Delft.

Over de relatie tussen technische functionaliteit, ergonomie, productie en marketing enerzijds, en vormgeving anderzijds, heeft nog relatief weinig theorievorming plaatsgevonden, stelt Eger. In zijn promotie-onderzoek zijn de verschillende aspecten die zich tijdens de verschillende levensfasen van een product voordoen, geïnventariseerd. Dergelijke aspecten betreffen bijvoorbeeld de markt (is het product nieuw voor de markt of is er juist veel concurrentie?), de functionaliteit (valt er nog veel aan de functionaliteit te verbeteren of is het product vrijwel uitontwikkeld?) en de ergonomie (is er aandacht besteed aan het bedieningsgemak of kan daar nog veel aan worden verbeterd?).

Eger heeft de gevonden regelmatigheden geanalyseerd en beschreven en aan de hand daarvan zes op elkaar volgende levensfasen gedefinieerd: functievervulling, optimalisering, detaillering, segmentering, individualisering en bewustwording. Dit leidde tot een model waarmee het mogelijk is voorspellingen te doen over de productkarakteristieken van nieuw te ontwikkelen producten. Dit gebeurt door het product op grond van zijn huidige productkarakteristieken te positioneren in de op dat moment actuele productfase. Bij het ontwikkelen van toekomstige varianten van het product zou vervolgens meerwaarde voor de gebruiker kunnen worden verkregen door productkarakteristieken toe te voegen, die het product in de volgende fase brengen, stelt Eger.

Eger: 'Mijn studenten in ik hebben dit model toegepast op ruim vijftig producten en in alle gevallen blijkt het model in hoge mate te kloppen. Toch is bijvoorbeeld de scheiding tussen de verschillende fases niet altijd even scherp te trekken. Mijn model moet ook niet worden gezien als een toverformule maar als een hulpmiddel voor ontwerpers om na te denken over hoe ze een product verder kunnen ontwikkelen.'

Op de 'wiki' Evolutionary Product Development (http://www.evolutionaryproductdevelopment.org) kan iedereen aanvullende informatie bij het onderzoek plaatsen, kritiek leveren, verbeteringen en/of hyperlinks aanbrengen, enzovoort.