Eerste krant Jongerenpersbureau Brunssum
Het Jongerenpersbureau Brunssum presenteerde donderdag 24 mei de
eerste eigen krant. Het eerste exemplaar, dat in nauwe samenwerking
met De Trompetter tot stand kwam, werd aan wethouder Richard de Boer
overhandigd. De Jongerenkrant is inmiddels als bijlage van De
Trompetter verschenen.
jongerenpersbureau eerste krant
Wethouder Richard de Boer (staand, links) neemt het eerste exemplaar
van de Jongerenkrant in ontvangst uit handen van Trompetter-redacteur
Guy Maalsté. Op de voorgrond een aantal jonge medewerkers van het
jongerenpersbureau. Links, staand, Gerrie Posthuma, die namens de
gemeente Brunssum het Jongerenpersbureau begeleidt.
In het jongerenpersbureau werken 11 jongeren uit alle wijken van
Brunssum gedurende een bepaalde periode aan een mediaproject: dat kan
een krant, een website of een televisieprogramma zijn. De jongeren
bepalen zelf de onderwerpen, regelen de verdeling van de taken en zijn
verantwoordelijk voor de uitvoering. Hierbij krijgen ze ondersteuning
door een communicatie-adviseur en door het Centrum voor
Maatschappelijk Werk en Welzijnswerk (CMWW).
Het uiteindelijke doel is publicatie van de krant of website, of
uitzending van het televisieprogramma - hiervoor zal aansluiting
gezocht worden bij de bestaande lokale of regionale media. Het eerste
project is een krant over het thema `trends' (in mode, uitgaan,
sport). Het jongerenpersbureau is door de redactie van De Trompetter
begeleid bij het vervaardigen van deze uitgave.
Experiment voor twee jaar
Het idee voor een jongerenpersbureau is afkomstig van Make a
Connection. Dit is een internationaal programma waarmee Nokia in de
hele wereld projecten ondersteunt om jongeren extra kansen te geven.
Voor het Nederlandse programma, de JongerenPersBureaus, wordt nauw
samengewerkt met Jantje Beton. Het Brunssumse jongerenpersbureau is
vooralsnog een experiment van twee jaar. Hiervoor trekt de gemeente
Brunssum 17.000,- euro uit.
De gemeente beoogt met het jongerenpersbureau de bestaande
jongerenactiviteiten in Brunssum nadrukkelijker onder de aandacht te
brengen van de doelgroep: uit behoefteonderzoek naar de
vrijetijdsbesteding blijkt dat jongeren in Brunssum onvoldoende op de
hoogte zijn van het huidige aanbod van bijvoorbeeld jeugdverenigingen
en jongerencentra. Door in de mediaproducties van het
jongerenpersbureau dit aanbod beter te promoten, verwacht de gemeente
dat verenigingen en jongerencentra beter bekend, en daardoor wellicht
ook beter bezocht zullen worden.
Ook hoopt de gemeente via de onderwerpen, die door de mediamakers
worden geselecteerd en uitgewerkt, een beter beeld te krijgen van de
belevingswereld van de jongeren en van de wijk waar ze wonen, zodat
het jeugdbeleid en het wijkgericht werken van de gemeente gerichter
ontwikkeld en ingezet kan worden.
De ondersteuning van de gemeente bestaat uit de coördinatie van
werving en begeleiding, het beschikbaar stellen van ruimte en andere
faciliteiten (computers, mobiele telefoons, camera's, et cetera), en
het garanderen van een budget voor de dekking van de projectkosten.
Daarnaast wordt het project gesponsord door de Provincie Limburg,
Weller, het Wijkteam Centrum en Jantje Beton.
Na twee jaar zal het project worden geëvalueerd. Bij gebleken succes
zal het jongerenpersbureau structureel worden voortgezet.
---
Gemeente Brunssum