Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB

Vakantie-informatie zomer 2007

Prognose zomervakantie 2007 pag. 2

Vakantiedrukte en verkeersinformatie Nederland pag. 3

Vakantiedrukte en verkeersinformatie Europa pag. 4

België pag. 5
Duitsland pag. 7
Frankrijk pag. 9
Italië pag. 11
Luxemburg pag. 12
Zwitserland pag. 13
Spanje pag. 15
Oostenrijk pag. 16

Tips voor tunnelgebruikers pag. 18

Zomertips van de Wegenwacht pag. 19

ANWB Rechtshulp pag. 20

Reisvoorwaarden pag. 23

Hulpverlening Buitenland: de ANWB Alarmcentrale pag. 25

ANWB Reisdokter
ANWB Reisalert

Nieuwe reisgidsen en vakantieboeken pag. 26

Nederlanders massaal op vakantie

Den Haag, juni 2007

De ANWB verwacht dat komende zomer meer Nederlanders op zomervakantie gaan. Trokken vorig jaar nog 11 miljoen Nederlanders er op uit in de zomer. Dit jaar verwacht de bond dat zo'n 11,5 miljoen Nederlanders op vakantie gaan. De aantrekkende economie en het stijgende consumentenvertrouwen zijn hiervoor de reden. Een buitenlandse zomervakantie zal ook dit jaar voor 7 van de 10 Nederlanders favoriet zijn.

Voor de buitenlandse zomervakanties blijft Frankrijk de onbetwiste koploper maar de dalende trend voor dit land zet wel door. Turkije lijkt hersteld van de dip van vorig jaar en mag weer meer Nederlanders verwelkomen. Ook Griekenland laat een stijging zien en zal Turkije waarschijnlijk net uit de top-5 van buitenlandse zomerbestemmingen houden.

Verder gaan de Nederlanders dankzij de aantrekkende economie, steeds verder op vakantie. Uit boekingsstatistieken blijkt dat met name het Verre Oosten (Indonesië, China, Vietnam) maar bijvoorbeeld ook de Nederlandse Antillen en het Caribisch gebied populair zijn.

De top 5 zomer- vakantiebestemmingen met bezoekersaantallen:
1. Frankrijk 1.450.000

2. Spanje 900.000

3. Duitsland 700.000

4. Italië 650.000

5. Griekenland 475.000

Naar schatting worden er komend zomerseizoen vier miljoen kampeervakanties ondernomen. Na het tegenvallende campingseizoen van vorig jaar heerst over het komende hoogseizoen optimisme ten aanzien van het aantal kampeervakanties in Nederland. Frankrijk blijft voor een buitenlandse kampeervakantie de meest gekozen bestemming, hoewel de topjaren voorbij zijn. Goede volgers zijn Duitsland, Italië, Spanje en België.

In Nederland is er steeds meer sprake van een spreiding van de vakanties over de provincies. Nederlanders gaan minder op vakantie in Gelderland, Zeeland en Drenthe, provincies die van oudsher de meeste Nederlanders op bezoek krijgen in de zomer. Andere provincies zoals Noord-Holland, Zuid-Holland en Groningen mogen juist meer bezoekers verwelkomen.

Bronnen: TNS/NIPO/ANVR, CVO Vakantieplannen 2007, en ANWB.

Drukke wegen Nederland

Door de vakantiespreiding in Nederland valt de verkeersdrukte in de zomer over het algemeen wel mee. Toch moeten automobilisten tijdens de vakantie-uittochten met files rekening houden. De kans op files is het grootst op de:


* A1 Amsterdam - Apeldoorn

* A2 Amsterdam - Utrecht - 's-Hertogenbosch - Eindhoven - Maastricht
* A12 Utrecht - Arnhem

* A16 Rotterdam - Breda

* A28 Utrecht - Zwolle

* A50 Apeldoorn - Arnhem - Oss
Daarnaast is het elke ochtend druk op de snelwegen richting de grote steden en 's avonds vanuit de steden. De ochtendspits begint al even na 06.00 uur en duurt tot 10.00 uur. De drukte 's middags en 's avonds begint rond 15.30 uur en duurt tot 19.00 uur. In de zomermaanden is het aanmerkelijk rustiger tijdens de spitsuren.

Verkeersinformatie

Telefoon
Voor actuele verkeersinformatie kan men bellen met de ANWB Verkeersinformatielijn op 0900-9622 (E0,50 per minuut). Hier kan de weggebruiker kiezen voor de files per regio, op wegnummer of gewoon alle files, voor flitsers of voor de verkeersprognose.

Radio

De ANWB presentatoren verzorgen de verkeersinformatie op o.a. de landelijke publieke omroepen (Radio 1, 2 en 3) en enkele commerciële radiozenders. Vanwege het grote aantal is er tijdens spitsuren een samenvatting van het belangrijkste verkeersnieuws te horen. De ANWB verzorgt ook de verkeersinformatie bij een aantal regionale omroepen. Op deze zenders hoort de weggebruiker alle files in de regio.

Internet

Op internet kan de vakantieganger terecht op anwb.nl. Onder het kopje verkeersinformatie staan kaartjes met de situatie van de Nederlandse wegen.

WAP, SMS en TMC

Wie beschikt over een WAP-telefoon kan de ANWB Verkeersinformatie raadplegen op www.anwb.nl/sms. Actuele file-informatie van bepaalde trajecten via SMS - in tekstvorm - op de mobiele telefoon is ook mogelijk. Kijk voor meer informatie op anwb.nl

Samen met Siemens voorziet de ANWB via TMC4U automobilisten 24 uur per dag van actuele verkeersinformatie. Dit gebeurt door het Radio Data System - Traffic Message Channel (RDS-TMC). Automobilisten met een RDS-TMC-decoder in het navigatiesysteem of de radio hebben op ieder willekeurig moment actuele verkeersinformatie beschikbaar. Meer informatie over TMC kunt u vinden op www.tmc4u.nl en www.tmcforum.com.

Wegwerkzaamheden

Rijkswaterstaat heeft voor 2007 veel werkzaamheden aan de wegen aangekondigd. Informatie over wegwerkzaamheden die voor vertraging kunnen zorgen is te vinden op anwb.nl

Nieuwe wegen
Eind 2007 wordt het nieuwe deel van de A73 tussen Venlo en Echt opgeleverd. Het gaat om 42 kilometer met daarin de langste tunnel van Nederland: de Roerdal-tunnel bij Roermond van 2,3 km.

Naar het strand in Nederland

Medio mei zijn de geactualiseerde Strandpagina's beschikbaar op anwb.nl. ( zoek op > strand
Verder staat er nog andere nuttige informatie over de stranden, zoals voorzieningen voor invaliden en of de hond er uitgelaten mag worden.

Kortom zeer waardevol om bewust voor een strand en vervoerswijze te kunnen kiezen. Het kan vele uren filerijden voorkomen.

Zomerdrukte in Europa: zwarte zaterdagen 2007

De drukste weekends van deze zomer zijn die van vrijdag 27 tot zondag 29 juli en van vrijdag 3 tot zondag 5 augustus. In Frankrijk vallen in die weekends de beruchte zwarte zaterdagen (28 juli en 4 augustus). Verder zijn ook de overige weekends van juli heel erg druk. Het gaat in deze weekends om vertrekkende vakantiegangers, op weg naar het zuiden. Vanaf eind juli wordt het ook druk door terugkerend verkeer. Wie niet in lange files terechtkomen, moet deze weekends mijden. Ook in de periode rond de nationale feestdag 14 juli rekenen de Fransen op druk verkeer.

De drukste weekends in Duitsland zijn in de maand juni: 22 en 23 juni, 29 en 30 juni en verder alle weekends in juli. Zowel in Frankrijk als in Duitsland is het in de zomer niet ongewoon dat er files ontstaan met een lengte van meer dan 50 kilometer. De beste dagen om te reizen zijn vaak donderdag en zondag.

In Oostenrijk zijn de weekends 13 en 15 juli, 20 en 22 juli, 27 en 29 juli, 3 en 5 augustus en 10 en 12 augustus het drukst. In Italië wordt het vooral tijdens de laatste weekends in juli en alle weekends in augustus dringen op de weg.

Drukke wegen en knelpunten België


* E25/A26 Luik-Bastogne-Arlon, bij Luik en voor de aansluiting met de E411
* E40/A10 Brussel richting Oostende, bij Gent (tussen Merelbeke en Drongen), bij Aalter en bij Jabbeke
* E411/A4 Brussel-Namen-Luxemburg, vooral bij Brussel tussen het Leonard-kruispunt (knooppunt Ring Brussel en E411) en afrit Overijse
* N4 Bastogne-Arlon, bij Martelange (goedkope benzine)
* Rondwegen van Brussel (R0) en Antwerpen (R1)
* alle weekends in juni, juli en augustus bij mooi weer richting de kust vooral op de E40.

Alternatieve routes

* voor de E40: volg de oranje/groene omleidingsborden
* voor de R1 bij Antwerpen: maak gebruik van de tweede ringweg R2 (volg de wegwijzers "TOL") en rij vervolgens via de E34/N49 richting kust.
* voor de E411/A4: neem vanaf afrit 18 de oude verbindingsweg N4 via Marche-en-Famenne.
* voor de route via Luxemburg: neem bij Arlon de N81 en rij via Aubange en de N52/A30 naar Metz.

Piekuren
De piekuren liggen in de zomermaanden in het algemeen op:
* vrijdag van 16 tot 20 uur richting westen (kust) en zuiden (Ardennen)
* zaterdag van 09 tot 13 uur richting kust en Ardennen
* zondag van 17 tot 23 uur richting de grote steden

Verkeersinformatie

Telefoon
In België kan de Belgische Federale Politie vragen over het verkeer beantwoorden. Bel naar telefoonnummer (02) 642.66.66. Verder kan de vakantieganger voor informatie over de toestand op het Belgische wegennet en de verkeersdrukte dagelijks van 06.00 tot 23.00 uur terecht bij TOURING, de zusterclub van de ANWB, op het nummer 0900 -10 280 (0,45E/min vanaf een vast telefoontoestel in België en mobiel 0,87E/min.). De Vlaamse Automobilisten Bond (VAB) in Antwerpen is te bereiken op het telefoonnummer: (03) 253.61.49 (uitsluitend op werkdagen).

Radio
Vlaamstalig: Studio Brussel (1512 KHz middengolf / FM 100.6,100.9,101,4 of 102,1 MHz) geeft tussen 07.00 en 23.30 uur op de hele- en halve uren aktuele verkeersinformatie. Na 23.30 uur wordt door de nachtzenders van de VRT verkeersinformatie gegeven. Radio Donna is uitgerust met het Radio Data Systeem-signaal. Dus automobilisten die in het bezit zijn van een autoradio met RDS kunnen 24 uur per dag op de hoogte blijven van de verkeersinformatie in België. Ook de VRT zenders Radio 1, 2 en Studio Brussel geven op vaste tijden verkeersinformatie.
* Franstalig: RTBF Radio 21 (FM frequenties staan vermeld op borden langs de snelwegen).
* Ook de commerciële radiozenders als Q-Music, 4FM en Radio Contact geven verkeersinformatie.

Internet
De belangrijkste startpagina is www.wegeninfo.be. Hier staat alle informatie over wat met de wegen en het verkeer in België te maken heeft. Ook staat er verkeersinformatie op de sites van Touring (www.touring.be) en de VAB (www.vab.be). Tijdens de zomermaanden juni, juli en augustus geeft VAB een apart infoblok op haar website voor toeristen op weg naar de Belgische kust. Deze site, www.vab.be geeft allerlei nuttige informatie over verkeersdrukte, wegwerkzaamheden, routebeschrijvingen, parkeerplaatsen, openbaar vervoer, etc. Erg nuttig is de verkeersbarometer (die dagelijks wordt aangepast naar aanleiding van de weersvoorspellingen) om vlot en probleemloos naar de Belgische kust te rijden. Kijk hiervoor onder de rubriek VAB-Verkeersinfo en selecteer Kust.

Wegwerkzaamheden

Informatie over belangrijke wegwerkzaamheden op het Belgische wegennet is verkrijgbaar bij alle benzinestations langs de snelwegen. Vraag naar de brochure "Uitweg"

Nieuwe wegen
Het afgelopen jaar zijn er geen nieuwe wegen in België bijgekomen. Voor de komende jaren staat er ook niets in de planning. De ringweg om Luik, die in 2000 werd geopend, blijft echter nog wel vragen oproepen. De ringweg is aangelegd als alternatief voor de route dwars door de stad. Wie met een caravan of andere aanhangwagen achter de auto onderweg is mag sinds de opening van de ringweg niet meer via "oude" stadsroute rijden. Dit verbod geldt voor doorgaand verkeer dat langer is dan 6 meter. Dat zijn dus niet alleen vrachtauto's, maar ook personenauto's die in combinatie met een aanhanger langer zijn dan 6 meter. Op het verbodsbord staat een afbeelding van een vrachtauto, maar het geldt dus voor alle voertuigen. Er wordt dagelijks gecontroleerd, ook met camera's. Alleen bestemmingsverkeer mag de stad in. Het rijden van de ringweg om Luik kost nauwelijks extra reistijd. Naar het zuiden staat bijna voortdurend 'Luxemburg' en 'E25' op de routeborden. Tijdens de terugreis geldt hetzelfde voor de verwijzingen naar 'Maastricht'.

Drukke wegen en knelpunten Duitsland
Een groot deel van het vakantieverkeer in Duitsland is op doorreis naar Scandinavië of naar de populaire bestemmingen in het zuiden, zoals de Alpenlanden. Al die toeristen op doorreis zorgen vooral tijdens de weekenden in de zomer voor veel files. De belangrijkste vakantieroutes waarin de weekenden van juli en augustus vele tientallen kilometers file staan zijn:


* A1 Keulen - Dortmund - Osnabrück - Bremen - Hamburg
* A3 Oberhausen - Frankfurt - Würzburg - Neurenberg
* A7 Hamburg - Hannover - Kassel - Würzburg

* A8 Karlsruhe - Stuttgart - München - Salzburg
* A9 München - Neurenberg - Berlijn

* A99 noordelijke- en oostelijke rondweg München

Wat minder druk, maar zeker niet filevrij tijdens de weekenden in de zomer zijn:
* A2 Hannover - Berlijn

* A4 Eisenach - Dresden

* A5 Frankfurt - Karlsruhe - Basel

* A6 Mannheim - Heilbronn

* A10 rondweg Berlijn

* snelwegen rond Keulen

* A61 Ludwigshafen - Koblenz - Mönchen-Gladbach - Venlo

Alternatieve routes

Hoe ontwijkt de vakantieganger eventuele knelpunten op de Autobahnen? Via U-wegen waarbij de 'U' voor 'Umleitung' staat. Met enige regelmaat staan blauwe borden langs de Autobahn met verwijzingen naar deze U-routes. De omleidings-wegen brengen de autobmobilist vaak naar de volgende op-/afrit van de snelweg. Maar een U-route is ook voor langere afstanden volgen. Hoewel dat qua reistijd dan wel langer is, er is geen sprake van file. Houdt wel de nummering van de U-route in de gaten. Net als bij de snelwegen voeren de even genummerde U-wegen van west naar oost (of omgekeerd) en de oneven genummerde U-wegen van noord naar zuid (of vice versa).

Piekuren in de vakantieperiode:
Heen ( richting zuiden): vrijdagen 13.00 tot 20.00 uur, zaterdag van 09.00 tot 15.00 uur. Terug ( richting noorden): vrijdagen van 14.00 tot 18.00 uur, zondag van 16.00 tot 20.00 uur.

Dagen dat het bijzonder druk wordt op de Duitse snelwegen zijn vooral de vrijdagen en zaterdagen eind juni, in juli en begin augustus. Files van vele tientallen kilometers zijn dan eerder regel dan uitzondering.

Als de automobilist in Duitsland tijdens één van de drukke zomerweekeinden in de file terechtkomt, is de kans groot dat hij een gele motor langs de weg ziet staan. De motor behoort toe aan de Duitse zusterclub ADAC, die tijdens feestdagen en drukke weekeinden zogenaamde 'Stauberater' inzet. Deze 'filevoorlichters', in totaal zo'n 150, zijn herkenbaar aan hun felgele motoren. Hun belangrijkste taak: het bijstaan in raad en daad van automobilisten die op weg naar hun vakantie in de file terechtkomen. Uitgerust met een autotelefoon, gedetailleerde wegenkaarten en zelfs kinderspeelgoed en verfrissingen helpen deze ADAC filevoorlichters u om het rijden in vakantiefiles wat makkelijker te maken. U kunt bij ze terecht als u wilt weten hoe lang de file is maar ze geven ook advies over omleidingsroutes.

Verkeersinformatie

Telefoon

In Duitsland kan de vakantieganger voor verkeersinformatie per mobiele telefoon de ADAC Co-Pilot bellen op 22 411 (voor het vaste net toetst u 0900 11 22411). Vragen of er file staat, maar ook vragen over omleidingen, route-adviezen en toestand van de wegen kunnen hier gesteld worden. Ook kan men op dit nummer hulp vragen het zoeken naar restaurants, hotels, garages, ziekenhuizen en nog veel meer. Kosten E1,10/min per mobiel en E1,39/min via het vaste net.

Wil de automobilistalleen de actuele verkeersinformatie dan belt hij via het vaste net 0190 5 22 499. Dit is de geautomatiseerde versie van de ADAC Verkeersinformatielijn. De files zijn voor E0,62/min te horen op wegnummer of per regio. Met een mobiele telefoon kan men de ADAC file-info bellen via nummer 22 499. De kosten zijn dan E0,51/gesprek exclusief de verbindingskosten. Bellen via het vaste net kan via 0900 11 22499 en kost E0,62/min.

De radiozender Deutschland-Funk heeft een eigen verkeersinformatielijn en is bereikbaar op nummer 01803 25 46 06. Verkeersinformatie op maat krijgt de automobilist ook bij de Westdeutsche Rundfunk. Deze zender biedt namelijk een bijzondere service. Wie na het nummer 0221 - 272 6622 de drie cijfers van de gewenste snelweg intoetst (bijv. 045) krijgt alleen informatie van die snelweg te horen. Door '000' te toetsen krijgt u het totale fileoverzicht.

Radio
LANDELIJK: DeutschlandFunk (DLF) zendt 24 uur per dag landelijke verkeersinformatie uit. Elk heel uur na de nieuwsuitzendingen en tussen 05.00 en 18.00 uur ook op de halve uren. Op deze zender vooral algemene informatie over de doorgaande snelwegen. Regelmatig worden de juiste frequenties aangepast. Rijdt de vakantieganger in Duitsland en wil hij weten op welke frequentie de radio moet worden ingesteld dan kan hij bellen met 01803 372346. Oproepen van de ADAC Alarmcentrale (Reiserufe) worden door de DLF dagelijks uitgezonden om 15.57 uur.

Internet

De Duitse zusterclub van de ANWB publiceert veel verkeersinformatie op : www.adac.de.

Nieuwe wegen

In het zuidoosten is op de A6 Neurenberg - Praag een nieuw stuk snelweg van 8,5 km opgeleverd. Het gaat om het deel tussen Wittschau en Vohenstrauß. Bij Amberg ontbreekt nog ongeveer twintig kilometer snelweg. Naar verwachting is pas in 2008 de verbinding van Neurenberg naar Praag volledig via de snelweg te berijden. Op het ontbrekende deel van de A7 in het zuiden van Duitsland wordt nog altijd met smart gewacht. Tussen Nesselwang en de grenstunnel bij Füssen mist er nog altijd een stuk snelweg van bijna 13 kilometer. Daar moet de vakantieganger voorlopig over de tweebaansweg B310, wat geregeld tot files leidt. Het is niet bekend wanneer de A7 helemaal klaar is. Als de A7 compleet is, dan loopt de A7 van de Deense grens bij Flensburg tot aan de Oostenrijkse grens bij Füssen, een afstand van 950 kilometer. De A7 is dan de langste snelweg van Duitsland. Aan de westkant van München is een knelpunt weggenomen. Het is nu mogelijk om komende van de A8 via de ring van München (A99) aan te sluiten op de A96. Het is niet meer nodig om door de stad München te rijden. In het oosten van Duitsland is in december 2006 een nieuw stuk van de A71 geopend. Het gaat om de rondweg van Erfurt, tussen Bindersleben en Stotternheim. Met de opening van dit 13 kilometer lange weggedeelte is het traject Schweinfurt-Sommerda (180 km) helemaal als autosnelweg te rijden. Het is de bedoeling dat de A71 de komende jaar naar het noorden wordt uitgebreid. Tot 2010 wordt de A71 met 40 kilometer verlengd, tussen Sommerda en de aansluiting met de A38.

Werkzaamheden

De A1 Keulen - Saarbrücken is nog niet als autosnelweg te berijden tussen Blankenheim en Daun (afrit 114 Blankenheim t/m afrit 118 Gerolstein). Helaas is de opleverdatum niet bekend. Op de A8 Karlsruhe-Stuttgart-München wordt op diverse plaatsen aan de weg gewerkt. Dit zorgt vaak voor file. In de vakantie-uittochten zijn de files extra lang. In 2007 wordt er vooral gewerkt tussen Karlsruhe en Stuttgart. De A8 wordt verbreed en het wegdek vernieuwd. De route naar Tsjechië via Dresden over de A17 is nog niet volledig autosnelweg. De A17 is ten zuiden van Dresden klaar tot aan Pirna. Vanaf Dresden tot de grens kan de automobilist het beste via de B170 rijden, over Zinnwald. Wanneer het ontbrekende deel tussen Pirna en Tsjechië wordt opgeleverd is niet bekend. De werkzaamheden aan de A33 bij Bielefeld zijn nog lang niet afgerond. De A33 Osnabrück - Haaren is klaar tot en met afrit 15 bij Borgholzhausen en vanaf het knooppunt Bielefeld bij de aansluiting met de A2. Waarschijnlijk is de A33 in 2010 klaar. De A33 in het Teutoburger Wald vormt in de toekomst een handige snelweg vanuit midden-Nederland naar het oosten van Duitsland en Tsjechië.

Ten zuiden van de Harz wordt gewerkt aan de A38 Göttingen - Halle - Leipzig. Eind december 2005 is er nog 16 kilometer opgeleverd tussen Heringen en Rossla. Half augustus 2006 is er 16 kilometer bijgekomen tussen Leipzig-Zuid en de aansluiting met de A14. Pas eind 2007 zal de A38 compleet zijn.

De westelijke rondweg van Halle (bij Leipzig), de A143, is nog niet af. Waarschijnlijk zal de A143 in 2008 helemaal klaar zijn.

Drukke wegen en knelpunten Frankrijk 2007


* Rondweg Parijs (Boulevard Périphérique)

* A6 Parijs - Lyon, bij Chalon-sur-Saône en Villefranche-sur-Saône
* A7 Lyon - Orange, bij Vienne, Valence, Montélimar en Orange
* A8 Marseille - Ventimiglia, bij Aix-en-Provence, Nice en Menton
* A9 Montpellier - Perpignan

* A10 Parijs - Bordeaux, bij tolstation St. Arnoult, Orléans, Tours en bij Bordeaux
* A31 Nancy-Luxemburg, tussen Metz en Thionville
* A61 Bordeaux - Narbonne, bij Narbonne

* A71 Orléans-Clermont-Ferrand, bij Clermont-Ferrand
* A75 bij Pézenas

* N10/A63 Bordeaux - Spaanse grens

Alternatieve routes

* voor de route A1 - A6: de A26. Vanuit België via Lille de A1 afrijden, bij Arras de borden A26 (Reims, Lyon) volgen.
* voor de Boulevard Périphérique: A86 ten oosten van Parijs
* voor de A6 Parijs - Beaune: de A5 tussen Melun en Langres.
* voor de A6 Dijon - Lyon; de A39 Dijon - Bourg-en-Bresse.
* voor verkeer met bestemming Auvergne: A71 Orléans - Clermont-Ferrand, vervolgens de A75 Clermont-Ferrand - Montpellier.
* In het algemeen: de omleidingsroutes van Bison Futé, de zogenaamde "Itinéraires Bis". Dit zijn alternatieve routes die via secundaire en lokale wegen lopen en de vakantieganger - zij het iets minder snel - filevrij naar de bestemming brengen. De routes zijn aangegeven d.m.v. groene borden met daarop naast de plaatsnaam het woord "Bis" in een geel vakje.

Topdrukte zomer
Alle zaterdagen in juli en augustus wordt het druk op de wegen in Frankrijk. De grote vakantie-uittocht, met traditiegetrouw honderden kilometers file, verwacht de Franse verkeerspolitie op de zwarte zaterdagen 28 juli en 4 augustus (jour noir). Dat worden waarschijnlijk de drukste dagen van het hele jaar! Maar ook de zaterdagen 21 juli en 11 augustus worden druk. Het beste is niet op zaterdag door Frankrijk te reizen.

Piekuren

* vrijdag van 15.00 tot 22.00 uur, vooral rondom Parijs
* zaterdag van 10.00 tot 14.00 uur, vooral op de wegen in de Rhônevallei, in de Alpen en Zuid-Frankrijk
* zondag van 16.00 tot 20.00 uur, vooral rondom grote steden

Verkeersinformatie

Telefoon

In Frankrijk kan de automobilist bellen met de Franse verkeersinformatielijn 0826 022 022 (0,15 E/min). De vraag moet waarschijnlijk wel in het Frans gesteld worden.

Radio
Voor filenieuws op de snelwegen: stem af op FM 107.7 Mhz. De dekking van deze zender is bijna landelijk. Alleen de snelwegen vlak onder Luxemburg (A4) en in de Provence (A51) en de snelwegen in het Alpengebied vallen nog buiten het zendbereik van 'Radio Autoroute'. Voor verkeersinformatie in de Alpen: stem af op 101.8 FM, 102.8 FM of 103.9 FM. De FM-frequenties staan vaak ook vermeld op borden langs de autosnelwegen. Op de halve uren wordt de informatie ook in het Engels gebracht.

Internet
De regionale overheid van het departement Ile de France geeft via www.sytadin.tm.fr dag en nacht real time verkeersinformatie.

Ook op nationaal niveau zijn gegevens over de Franse wegen op het internet te bekijken, zoals een wekelijkse prognose van de verkeersdrukte. Bison Futé, het verkeersorgaan van de Franse overheid, publiceert deze gegevens op hun internet-site: www.bison-fute.equipement.gouv.fr/.

Algemene informatie over de Franse tolwegen en bijvoorbeeld de toltarieven is te vinden op de site van de wegbeheerder: www.autoroutes.fr.

Bison Futé-posten langs de snelweg
De Franse overheid bemant tijdens drukke vakantieweekeinden speciale posten langs de snelweg, speciaal voor verkeersinformatie en route-adviezen. Ook kan de vakantieganger een gratis wegenkaart met alternatieve routes verkrijgen. Deze zogenaamde Bison-Futé posten zijn onder meer te vinden langs de A31 bij Toul en vlak voor Dijon, op de A6 iets voorbij Auxerre, nabij Beaune en net voor Mâcon. Op de A43 kan men terecht bij Bourgoin-Jallieu. Volg de groene borden met daarop een gele "I" en de mededeling "Information Bison Futé".

Plan Palomar
Om het vakantieverkeer beter in banen te kunnen leiden heeft de Franse verkeerspolitie het Plan Palomar ontwikkeld. Bij grote drukte op bijvoorbeeld de Autoroute du Soleil kan de verkeerspolitie besluiten opritten langs deze weg tijdelijk af te sluiten óf om automobilisten van de overvolle weg af te dirigeren, richting minder drukke alternatieve routes. Op een aantal wegen (waaronder die rond Parijs) gebeurt dit proces volledig automatisch en geven elektronische borden boven de weg actuele informatie over de te volgen route.

Tour de France

In de periode van 7 tot en met 29 juli wordt de Tour de France verreden. Tijdens het passeren van de karavaan en het peloton worden geen snelwegen afgesloten.

Nieuwe wegen

In het westen van Frankrijk wordt van de A86 Tours-Angers een nieuw stuk snelweg geopend. Het gaat om de rondweg van Langeais (18 km) die naar verwachting eind augustus 2007 vrijgegeven wordt.

De A89 Bordeaux-Clermont-Ferrand is een belangrijke verbinding tussen het westen en oosten van Frankrijk. In januari 2006 zijn er twee delen van de snelweg opgeleverd. Dat is in het deel tussen Périgueux en Brive. Veel oostelijker is 52 kilometer opgeleverd tussen La Bourboule en de aansluiting met de A71. Daarmee is de A89 tussen Bordeaux en Clermont-Ferrand bijna helemaal autosnelweg. Ten westen van Brive ontbreekt nog een stuk snelweg: tussen Thenon en Terrasson (18 kilometer). Deze opening staat gepland voor de eerste helft van 2008.

In de Franse Alpen is eind maart 2007 tien kilometer snelweg van de A51 Grenoble-Sisteron opgeleverd bij Monestier-de-Clermont.

Aan de westkant van Parijs wordt half oktober 2007 een nieuwe tunnel geopend. Het gaat om de A86 tussen Rueil-Malmaison en de aansluiting van de A13 (vijf kilometer).

Werkzaamheden

Van de A75 Clermont-Ferrand - Béziers is alleen het zuidelijke stuk tussen Pézenas en Béziers nog niet klaar. De oplevering van de A75 tussen Pézenas en de aansluiting met de A9 laat langer op zich wachten dan gepland. Er wordt ook gewerkt aan de verbinding tussen de A75 en Montpellier. Openingsdata zijn nog niet bekend.

Drukke wegen en knelpunten Italië


* A1 Milaan - Rome - Napels, tussen Modena en Florence (vooral bij Barberino) en tussen Rome en Napels
* A3 Napels - Salerno

* A4 Milaan - Triëst, met name tussen Milaan en Venetië
* A6 Turijn - Savona

* A10 Ventimiglia - Genua

* A11 Florence - Pisa

* A12 Genua - Livorno, met name tussen Genua en Sestri Levante
* A14 Bologna - Ancona, met name tussen Bologna en Rimini
* A22 Brennerpas - Verona

* Rondwegen Milaan, Genua en Napels

* wegen rond de noordelijke meren

* grensovergangen Brennero en Chiasso

Het begin en eind van de zomervakantie zorgen traditioneel voor de drukste dagen. Eind juli/begin augustus vindt de grote vakantie-uittocht plaats en wordt het zeer druk op de weg. Op vrijdagmiddag en zaterdagochtend komt er steevast een stroom op gang vanuit grote steden als Turijn en Milaan. Veel Italianen rijden dan richting de Ligurische of Adriatische kust of gaan op weg naar de populaire meren in het noorden: het Gardameer, Comomeer en Lago Maggiore. Op zondag zorgt terugkerend recreatieverkeer opnieuw voor veel drukte op de weg. Feestdagen zorgen ook voor grote drukte in Italië. Vooral op 2 juni (dag van de republiek) en 15 augustus (Maria Hemelvaart) is dat goed te merken op de weg. Veel Italianen zijn dan vrij en gaan er voor een lang weekend op uit.

Verkeersinformatie

Telefoon

In Italië is het informatiecentrum van de Società Autostrade elke dag tussen 08.00 en 20.00 uur bereikbaar op +39 6491716 van 08.00 tot 20.00 uur, in het Engels en Italiaans. Informatie over de A22 Brenner-snelweg via telefoon: +39 471 200198, in het Italiaans en Engels.

Radio

ISO Radio is een samenwerking tussen de RAI en de Società Autostrade. Op frequentie 103,3 Mhz FM geeft deze zender verkeersinformatie, toeristische tips en andere adviezen voor automobilisten. De zender is langs de belangrijkste snelwegen in Italië te ontvangen, ook in tunnels. Meer informatie op www.autostrade.it (ook in het Engels). Ook via alle andere zenders van de Italiaanse omroep (RAI Uno) kan de vakantieganger verkeersinformatie beluisteren in de rubriek "Onda Verde". De FM-frequenties staan op borden langs de autosnelwegen. De commerciële zender ViaRadio richt zich ook op de automobilist en is in bijna heel het land op 102,5 FM te ontvangen.

Internet

Op www.autostrade.it staat informatie (ook in het Engels) over het Italiaanse wegennet, tolwegen, servicestations, wegwerkzaamheden, enzovoort. De zusterclub van de ANWB, de Italiaanse autoclub ACI, heeft op de website www.aci.it alleen informatie in het Italiaans. Voor toeristische informatie kan de automobilist onder meer kijken op www.enit.it.

Werkzaamheden

Op de A4 Milaan - Trieste wordt een nieuwe verbinding gemaakt tussen Mira en Quarto d'Altino. Het stuk tussen Mirano en Mogliano Veneto wordt in de zomer van 2007 opgeleverd. Deze weg ligt aan de westkant van Mestre/Venetië.

Nieuwe wegen
De A5 Turijn - Frankrijk is compleet sinds eind maart 2007. Het laatste stuk van 5 kilometer, tussen Courmayeur en het begin van de Mont Blanctunnel, is klaar. Op het zuidoosten van Sicilië wordt gewerkt aan de A18 Siracusa - Gela. In het voorjaar van 2007 is het 30 kilometer lange deel tussen Cassibile en Rosolini opgeleverd. Het volgende stuk, tussen Rosolini en Scicli (30 kilometer) is naar verwachting in 2008 klaar.

In de zomer van 2006 is in het noordoosten (Veneteo) van de A28 Pordenone - Conegliano een deel van 8 kilometer opgeleverd. Het gaat om het stuk tussen Conegliano (aansluiting A27) en Sacile-West.

Drukke wegen en knelpunten Luxemburg

De E25 (A6 - A3) Belgische grens - Luxemburg - Dudelange (Franse grens) is een drukke weg. Vooral bij de afslagen naar de tankstations nabij Capellen en Berchem, ten zuiden van de stad Luxemburg bij het knooppunt Gasperich (A6/A3) en bij Dudelange voor de grens met Frankrijk. Tijdens de spitsuren is het druk op de snelwegen richting de stad Luxemburg (A6, A3, A4 en A1) en op het nieuwe deel van de A7 tussen de aansluiting met de N11 bij Waldhof en bij het nieuwe knooppunt Grünewald bij de aansluiting met de A1.

Alternatieve routes:

Voor de E25 (A6 - A3). Verlaat de E25 in België bij Arlon (afslag 32) en volg de N81 tot aan Aubange waar u de Franse grens passeert. Verder via Longwy de N52 volgen, die nabij Boulange overgaat in de A30. Iets ten zuiden van Thionville sluit de A30 aan op de A31/E25. Files op de E44 zijn niet te vermijden; het alternatief is de route dwars door het centrum van Luxemburg-stad. Niet in de file tussen Luxemburg en Thionville ? : verlaat dan de westelijke rondweg Luxemburg en rij via de A4 naar Esch-sur-Alzette, vervolgens de D16. Even voorbij het Franse gehucht Aumetz komt de automobilist op de N52 terecht. Verderop gaat de N52 over in de A30. Deze weg sluit aan op de A31/E25. Het alternatief voor eventuele vertraging bij de grensovergang Dudelange: Verlaat de E25 bij Bettembourg, volg de A13 richting Saarbrücken en verlaat de A13 bij Frisange. Volg dan de N3 richting Thionville, de N53 naar Roussy, daar komt u via de D56 (Kanfen) weer terug op de E25. Ook kan de N53 vanaf Roussy nog verder worden gevolgd tot aan Thionville.

Drukke dagen

Files staan in Luxemburg hoofdzakelijk op vrijdagmiddag en -avond en op de zaterdagen in het zomervakantieseizoen. De meeste drukte wordt veroorzaakt door toeristen die op doorreis zijn en goedkope brandstof komen tanken. Let daarom vooral goed op bij de afritten naar de tankstations op de snelwegen. Vooral in de drukke weekeinden in de zomer kan de rij wachtende automobilisten al op de snelweg beginnen!

Verkeersinformatie

Telefoon
De Luxemburgse zusterclub van de ANWB, de ACL, geeft via het telefoonnummer 4500451 telefonisch verkeersinformatie in het Engels, Frans en Duits. De ACL heeft voor de wegenwacht een apart nummer: 26 000 .

Radio

In Luxemburg kunt u voor verkeersinformatie afstemmen op RTL (FM 92.5), DNR (FM102.9) of Eldoradio (FM105). De Belgische zenders die informatie over de wegen naar en in Luxemburg geven zijn: Une Radio: 87.6 MHz FM (snelwegen) tot 21.00 uur 's avonds Radio 21: 96.4 MHZ FM (snelwegen) na 21.00 uur 's avonds en in het weekeinde Deux Radio: 91.5 MHz FM (secundaire wegen)

Internet

Informatie over het verkeer in Luxemburg op het internet vindt u op de site van de ANWB zusterclub ACL (Automobile Club du Grande-Duché de Luxembourg): www.acl.lu (o.a. verkeersprognoses). Op www.rtl.lu/auto/traffik/traffikcams kunt u de verkeerssituatie op een groot aantal snelwegen live bekijken. Verkeersinformatie, o.a. livebeelden, is ook te vinden op www.cita.lu en www.police.lu

Nieuwe wegen

De N7 Luxemburg - Ettelbrück wordt langzaam maar zeker omgebouwd tot autosnelweg A7. Op diverse plaatsen is dat al het geval. Het gedeelte tussen Lorentzweiler en Mersch wordt in de zomer van 2007 opgeleverd. De oplevering van het laatste stuk, tussen Lorentzweiler en de aansluiting met de A7/N11 ten noordoosten van de stad Luxemburg, staat pas voor 2012 op de planning.

Zwitserland

Met zoveel bergen is het niet vreemd dat er in Zwitserland vaak files staan bij de tunnels. Tijdens de drukke zomermaanden zal enige vertraging voor de St. Gotthardtunnel niet te vermijden zijn. Zeker op vrijdagmiddag en zaterdagochtend is het steevast raak door vertrekkend verkeer. Op zondag is het de hele dag druk door terugkerend verkeer. Om te voorkomen dat de vakantieganger in de 17 kilometer lange tunnel komt stil te staan, zet de verkeerspolitie bij grote drukte het verkeer vóór de tunnel al stil. Vervolgens wordt het verkeer groepsgewijs door de tunnel geleid.

Drukke wegen en knelpunten

* A1 Zürich - Bern

* A1/A2 tussen de knooppunten Härkingen en Wiggertal
* A1/A6/A12, in de omgeving van Bern

* A1/A3 bij Zürich

* A1/A9 bij Lausanne

* A2 Basel-Luzern-Gotthard-Chiasso, vooral aan beide zijden van de St. Gotthardtunnel
* A13 St.Margrethen-Sargans-Bellinzona, bij St.Margrethen en aan beide zijden van de San Bernardinotunnel

Drukke grensovergangen

* Basel (met Duitsland)

* Kreuzlingen (met Duitsland)

* St. Margrethen (met Oostenrijk)

* Chiasso (met Italië)

* Bardonnex (met Frankrijk)

Alternatieve routes richting Italië

* Basel, Bern, Vevey, Martigny, Gr.St.Bernardtunnel (vooral aan te raden voor bestemmingen langs de Italiaanse, Middellandse Zeekust en de Franse Côte d'Azur)
* Richting Bellinzona: Basel, Zürich, Chur, San Bernardinotunnel, Bellinzona
* Bern, Spiez, autotrein Kandersteg - Goppenstein, Visp, Brig, Simplonpas of autotrein Brig - Iselle, Domodossola

Verkeersinformatie

Telefoon
In Zwitserland is 24 uur per dag verkeersinformatie verkrijgbaar op telefoonnummer 163 (50 ct/min). De Touring Club Suisse (TCS) in Genève vertelt ook hoe de situatie op de wegen is. Ze zijn bereikbaar op nummer 022-417.24.24 en 0900-57 12.34 (86ct/min).

Radio
Duitstalige verkeersinformatie is te beluisteren op DRS-1. Deze zender is te vinden op de middengolf, van 06.00 tot 19.00 uur op 531 kHz en van 19.00 tot 06.00 uur op 1566 kHz. De frequenties staan op borden langs de weg aangegeven.

Internet

De officiële site van de Zwitserse Touring Club is: www.tcs.ch. Ook op internet is de situatie op de Zwitserse snelwegen en bergpassen bekijken door te surfen naar de site van de TCS op www.strasseninfo.ch (verkeersinformatie in het Duits) www.inforoute.ch (in het Frans) en www.infostrada.ch (in het Italiaans).

De homepage van de automobielclub ACS luidt www.acs.ch. Ook staat er verkeersinformatie op www.swissinfo.org. Naast verkeersinformatie staat op de site van de Automobil Club der Schweiz bijvoorbeeld ook reisinformatie en een prognose van dagen waarop veel files verwacht worden.

Wie alles wil weten over het vervoer van de auto met de Zwitserse autotreinen kan terecht op: www.bls.ch (Lötschberg) en www.sbb.ch (Göschenen-Airolo). Dienstregeling en tarieven van de Vereina-lijn is te vinden op Internetsite van de Rhätische bahn: www.rhb.ch. En op http://mct.sbb.ch/mct/reisemakrt/zuege/autoverlad/autoverlad-fahrplan.htm vindt alles over de Simlpontrein. Voor algemene (toeristische) informatie kunt u terecht op www.zwitserland.nl. Voor informatie in het Duits over de St Gotthardtunnel kunt u terecht op: www.gotthard-strassentunnel.ch er zijn ook webcams.

Werkzaamheden

Op de A1 Zürich - Genève wordt op diverse plaatsen gewerkt. Dat zorgt voor vertraging tussen Limmatal en Neuenhof en tussen Genève en de luchthaven tot december 2007. Op de A12 Freiburg - Vevey tussen Châtel-St Denis en knooppunt La Veyre moet het verkeer de komende maanden rekening houden met vertraging. De rijstroken zijn versmald en verlegd. De werkzaamheden staan gepland tot eind september 2007. Op de A2 Bazel - Luzern - Chiasso wordt de komende tijd gewerkt tussen Bazel en Augst, dat duurt nog tot juni 2008. En ook tussen Erstfeld en Amsteg tot juni 2007. Op de A5 Neuchâtel - Biel wordt gewerkt tussen Cornaux en La Neuveville tot oktober 2007. Op de A13 Bellinzona richting Chur wordt gewerkt tussen Pian San Giacomo en San Bernardino, dat is net ten zuiden van de San Bernardinopas. Dat duurt nog tot half november 2007.

Nieuwe wegen
Een bouwproject dat nog vele jaren in beslag gaat nemen is de aanleg van de nieuwe snelwegen A5 en A16 in het westen van het land. De A5 komt te liggen tussen Biel en Solothurn en de A16 loopt straks van Biel via Delémont en Porrentruy naar de Franse grens. De snelweg sluit daar dan aan op de Franse N19 (grens - Belfort). In 2007 wordt de tunnel bij Raimeux van 4,4 kilometer opgeleverd, ook de komende tijd wordt er elk jaar een stukje weg geopend. Pas in 2012 zal dit project klaar zijn.

De Gotthardtunnel wordt voorzien van een nieuwe buis voor het treinverkeer. Hiermee hoopt men dat de vertragingen voor het wegverkeer door de autotunnel flink zullen afnemen. Het is namelijk de bedoeling dat vooral het goederentransport voortaan per spoor en niet per truck door de Alpen gaan. De nieuwe treinroute loopt van Erstfeld tot aan Bódio en de oplevering staat gepland voor 2014.

Drukke wegen en knelpunten Spanje


* A1 Madrid - Burgos

* A2 Madrid - Barcelona

* A3 Madrid - Valencia

* A4/A44 Madrid - Bailén/Granada

* A7 Perpignan - Barcelona, tussen de Spaans/Franse grensovergang La Jonquera/Le Perthus (AP7) en Salou
* De wegen naar en langs de kust van de Costa Brava en Costa Dorada (C31/C32/C65/C66).
* De wegen rond de grote steden (Barcelona, Madrid, Valencia, Sevilla, Bilbao en Malaga e.a.).
* De wegen langs de Costa del Sol (A7/N340/AP7 tussen Motril en Marbella)
* De wegen langs de kust van Alicante (N332/A7/AP7)
* Ringweg Madrid (M30/M40)

* Ringweg Barcelona (B10/B20/B23)

* Ringweg Sevilla (SE20/SE30)

Alternatieve routes

Om de drukte op de AP7 naar Barcelona te ontwijken kan de automobilist langs de kust richting het zuiden rijden via de C32, de AP7 bij Macanet de la Selva (afrit 9) te verlaten en richting Malgrat- en Pineda de Mar te rijden. Even voorbij Tordera de C32 richting Barcelona. Andere mogelijkheid is gebruik te maken van de C60 die vanaf Granollers naar de C32 leidt. Een andere alternatieve route van en naar Barcelona is de C16 via de Vallvidrera-tunnel (tol). Vanuit Barcelona richting het zuiden kan men ook weer gebruik maken van de C32 tot aan El Vendrell (afrit 31). Hier sluit de weg weer aan op de AP7 richting Tarragona. Om de drukte tussen Madrid en Albacete, via de A3 te vermijden, kan de vakantieganger ook gebruik maken van de nieuwe snelweg AP 36 Aranjuez-Mota del Cuervo-Albacete.

Snelwegen vanuit Madrid: Ringweg 2 verbindt de M40 met Guadalajara, is tevens een alternatief voor de A2. Ringweg 3 verbindt Madrid met Arganda, is tevens een alternatief voor de A3. Ringweg 4 verbindt Madrid met Oca?ana, tevens alternatief voor de A4. Ringweg 5 verbindt de M40 met Navalcarnero, tevens alternatief voor de A5

Piekuren tijdens de zomermaanden juli en augustus

De zomervakantie voor de Spanjaarden loopt van eind juni tot begin september. De grote vakantie-uittocht zal voor topdrukte zorgen in het laatste weekend van juni, midden juli en het laatste weekend van juli. Maar ook half augustus, de dagen rond 15 augustus (Maria Hemelvaart/Asunción de Maria). Veel Spanjaarden die in de grote steden wonen gaan regelmatig in het weekend naar de kust. Mede hierdoor kan de automobilist in de maanden juli en augustus de meeste drukte verwachten op de volgende dagen en tijden: vrijdag tussen 15.00 en 23.00 uur, zaterdag tussen 09.00 en 14.00 uur, zondag tussen 10.00 en 13.00 uur en tussen 15.00 en 23.00 uur en maandag tussen 07.00 en 09.30 uur.

Verkeersinfo

Telefoon De Spaanse verkeerspolitie (Dirección General del Tráfico): 900-123 505 (24 uur per dag). Voor Spaans Baskenland en Catalonië kan men terecht bij de verkeersservice van de Baskische Politie op 902.112.088. Voor Catalonië: 902.400.012.

Radio Op RNE1 (FM88,2 MHz) wordt één keer per uur verkeersinfo gegeven. Op RNE5 (90.3 MHz) hoort de automobilist ieder half uur verkeersbulletins. De bulletins worden ook in het Engels gegeven.

Internet

Informatie over het Spaanse wegennet in het Engels is te vinden op www.aseta.es . Uitgebreide verkeersinformatie in het Spaans is terug te vinden op www.dgt.es en www.trafico.euskadi.net .

Nieuwe wegen De werkzaamheden aan de A23 Zaragoza - Teruel - Sagunto is nagenoeg helemaal autosnelweg. Aan enkele kleine stukken wordt nog gewerkt. Eind 2007 is de A23 helemaal af. Er wordt gewerkt aan de A40 Cuenca-Tarancon. Eind 2007 is dit stuk helemaal autosnelweg. De snelweg AP36 Madrid-Aranjuez-Mota del Cuervo-Albacete is geopend. Dit is een goed alternatief voor de drukke A3 Madrid-Albacete. Er zijn plannen om de AP41 Toledo-Córdoba aan te leggen. In het zuidoosten wordt gewerkt aan de verlenging van de kust(snel)weg AP7 tussen Cartagena en Almería.

Oostenrijk

Naast de vele toeristen die een bezoek aan Oostenrijk brengen is Oostenrijk ook een belangrijk doorreisland. Door de vele vakantiegangers op weg naar Italië is het vaak druk op de A13, de Brenner Autobahn. De laatste jaren is ook de West Autobahn, de A1 tussen de Duitse grens en Wenen, een stuk drukker geworden. Steeds meer toeristen reizen naar Tsjechië, Slowakije en Hongarije. Hierdoor is de kans op vertraging op de genoemde A1, maar ook op de rondweg van Wenen en de A4 vrij groot.

Drukke wegen en knelpunten


* A1 West Autobahn: Salzburg - Linz - Wenen

* A2 Süd Autobahn: Wenen - Baden en Graz - Klagenfurt
* A4 Ost Autobahn: Wenen - Nickelsdorf, voor de Hongaarse grensovergang
* A10 Tauern Autobahn: Salzburg - Villach, voor de Tauerntunnel, bij tolstation St. Michael im Lungau, voor de Katschbergtunnel en tussen Gmünd en de Millstätter See.
* A12 Inntalautobahn: Kufstein - Innsbruck - Landeck
* A13 Brenner Autobahn: Innsbruck - Brenner

* A14 Rheintal Autobahn: Bregenz - Bludenz, voor de Pfändertunnel bij Bregenz
* A23 Zuidoostelijke rondweg Wenen

* S16 Arlbergschnellstrasse: Bludenz - Arlberg - Landeck
* B320 Ennstalbundesstraße: tussen de A9 en A10
* B179 Fernpasroute: tussen Füssen en Imst, bij de grenstunnel bij Füssen
* B180 Reschenbundesstraße: bij Landeck

* B189 Mieminger Straße: tussen Imst en Nassereith

Drukke grensposten

met Slovenië: * Karawankentunnel (A11), * Loiblpas (B91), * Spielfeld (A9) met Hongarije: * Nickelsdorf (A4), * Klingenbach (B16), * Heiligenkreuz (B65) met Slowakije: * Berg (B9)
met Tsjechië: * Drasenhofen (B7), * Kleinhaugsdorf (B303)

Alternatieve routes


* voor de A12 Inntaldreieck - Kufstein - Innsbruck:
1> Holzkirchen - Achenpas - aansluiting A12

2> München - Garmisch - Mittenwald - Seefeld-Zirl (A12)
* voor de A10 Salzburg - Tauerntunnel - Villach:
1> Siegsdorf - Lofer - Lend - Tauern-autotreintunnel (Böckstein - Mallnitz) -Spittal/Drau (A10)
2> Siegsdorf - Lofer - Mittersill - Felbertauerntunnel (tol) - Matrei - Lienz - Spittal/Drau (A10)
* voor grensovergang Nickelsdorf: afrit Parndorf (A4) - B51 - Mönchhof - grensovergang Pamhagen (open van 06 - 24 uur) - Fertöszentmiklós - B85 - Györ
* voor de grensovergang Klingenbach (richting Balatonmeer): Eisenstadt - S31 - Mattersburg - Weppersdorf - B62 - grensovergang Deutschkreuz

Wil de vakantieganger naar Italië zoveel mogelijk de snelweg mijden dan kan hij bijvoorbeeld kiezen voor de route via de Brenner Bundesstraße (B182). Deze loopt parallel aan de Brenner Autobahn. Op deze weg is het verboden een aanhanger achter de auto te hangen. Bijna alle overige grensovergangen met Italië liggen in bergpassen (onder meer de Reschenpas, Timmelsjoch, Staller Sattel en Plöckenpas). Enige ervaring in het rijden in de bergen is hier wenselijk.

Verkeersinformatie

Telefoon

In Oostenrijk kan de vakantieganger voor verkeersinformatie 24 uur per dag terecht bij een medewerk(st)er van de ÖAMTC, de Oostenrijkse zusterclub van de ANWB. Behalve Duits wordt er ook Engels gesproken. Het telefoonnummer van de ÖAMTC in Wenen is: 0810 - 120 120 (vanuit het buitenland +43-1 711 990).

Radio

Österreich Drei: Ieder heel en half uur, 24 uur per dag. Ook kan bij belangrijke verkeersinfo het lopende programma worden onderbroken. De uitzendingen zijn geheel in het Duits. De juiste frequenties staan aangegeven op borden langs de autosnelwegen.

Internet

Op het internet is actuele verkeersinformatie te vinden op de site van de ÖAMTC: www.oeamtc.at. Maar ook het actuele weerbericht, de toestand van de wegen, files, wegwerkzaamheden, informatie over bergpassen en nog veel meer. Meer informatie over de Oostenrijkse snelwegen en Schnellstraßen, wegenbouw, tolwegen, tarieven en vignetten vindt u op de site www.asfinag.at.

Tunnels
In Oostenrijk heeft het veiliger maken van de vele tunnels hoge prioriteit. Verschillende tunnels krijgen daarom een tweede tunnelbuis. Hierdoor kan het verkeer in de tunnel gescheiden worden en heeft men geen last meer van tegenliggers.

De S16 Arlbergschnellstrasse heeft sinds juni 2006 een tweede tunnelbuis bij Strengen. De S16 vormt een verbinding tussen Bludenz en Landeck.

Wie over de A9 rijdt, komt door veel tunnels. Het is de bedoeling dat alle tunnels voorzien worden van een extra tunnelbuis. Het gaat om de Bosrück-, de Gleinalm- en de Lainbergtunnel. De Lainbergtunnel is als eerste aan de beurt. In 2007 gaat het verkeer daar door 2 afzonderlijke tunnelbuizen, dat melden onze Duitse en Oostenrijkse zusterclubs.

Ook staan werkzaamheden aan twee belangrijke tunnels in de Taurnautobahn (A10) gepand. De werkzaamheden aan een tweede tunnelbuis in de Katschberg- en de Tauerntunnel gaan nog jaren duren. Pas in 2007 wordt de oplevering van de tweede buis van de Katschbergtunnel verwacht, en in 2010 de tweede buis van de Tauerntunnel.

Werkzaamheden
Een groot deel van het jaar wordt er in Karinthië aan de A10 Salzburg-Villach gewerkt tussen Gmünd en Spittal. Tot en met eind juni is er voor het verkeer in beide richtingen maar één rijstrook beschikbaar. Na de zomer wordt er opnieuw gewerkt tot oktober 2007.

Tips voor tunnelgebruikers

Voordat u de tunnel inrijdt:

. Doe uw lichten aan en zet uw zonnebril af
. Zet uw radio op de aangegeven frequentie
. Houd u aan de voorgeschreven snelheid

Rijden in de tunnel

. Houd zoveel mogelijk rechts
. Houd tenminste 2 sec. of 50m. afstand t.o.v. uw voorligger

Bij file in de tunnel

. Alarmlichten aan
. Motor uitschakelen
. Auto alleen verlaten op aanwijzing van het tunnelpersoneel

Bij pech of ongeval

. Alarmlichten aan
. Auto zoveel mogelijk rechts parkeren, liefst op pechstrook/plaats . Motor uitschakelen
. Zo mogelijk rechts uitstappen
. Melding pech of ongeval via SOS telefoon
. Eerste hulp biedt bij ongeval

Bij rook en brand

. Zie ongeval of pech
. Sleutel in contact laten
. Wacht niet op hulp maar verlaat de auto zo snel mogelijk . Met eigen of aangeboden middelen brand blussen; lukt dit niet, dan . Via vluchtweg de tunnel zo snel mogelijk verlaten (weg van het vuur)

Voor een test overzicht van vijftig veel gebruikte tunnels in Europa kijk op anwb.nl > verkeer > buitenland. U kunt hier ook virtueel oefenen om door een tunnel te rijden. Een computersimulatie leert u op 'speelse' wijze hoe u in een tunnel het beste kunt handelen.

ZOMERTIPS VAN DE WEGENWACHT

. Laat een beurt uitvoeren door een garagebedrijf. Als de auto airco heeft, moet ook deze installatie worden nagezien en worden bijgevuld.

. Hou het peil van de motorolie en de koelvloeistof in de gaten. Tijdens de reis meerdere keren bekijken

. Let op vreemde geluiden. Vreemde geluiden van een auto kunnen duiden op een (nadere) storing.

. Let op de conditie van de banden van de caravan. Als de banden van de caravan ouder dan vijf jaar zijn, moeten ze worden vervangen. Bij oude of verdroogde banden is het risico van klapbanden erg groot.

. Let op de verlichting van de caravan of aanhanger. Laat deze ruim van tevoren nazien. Kijk of de reflectoren na. Zijn deze verbleekt of aan de binnenkant vervuild dan wijst dit of lekkage.

. Bekijk of de handrembreekkabel in goede staat is. Als de rafels van de staalkabel erbij hangen, vervang deze dan.

. Stekkerverbinding tussen auto en caravan. Schone aansluitingen zijn het beste voor storingsvrije werking. Spuit de stekker met been spray in om geoxideerde contacten te reinigen.

. Controleer ook de spanning en het profiel van de reserveband. Mocht u een band moeten vervangen dan kunt in elk geval de reserveband gebruiken.

De Wegenwacht is wederom aanwezig bij de bekende vakanties uitzwaaiactie is samenwerking met de KLP. Vakantiegangers kunnen geheel vrijblijvend hun auto en caravan laten checken op de volgende data en plaatsen :

Zaterdag 30 juni 2007 - Rijksweg A2 westbaan - parkeerplaats Knuvelkes

Zaterdag 30 juni 2007 - Rijksweg A16 westbaan - parkeerplaats Hazeldonk

Zaterdag 7 juli 2007 - Rijksweg A7 zuidbaan - parkeerplaats Meedernertol

Zaterdag 14 juli 2007 - Rijksweg A12 zuidbaan - parkeerplaats Oudbroeken

Zaterdag 14 juli 2007 - Rijksweg A67 zuidbaan - parkeerplaats Zwarte Water

Zaterdag 14 juli 2007 - Rijksweg A16 westbaan - parkeerplaats Hazeldonk

ANWB Rechtshulp

ANWB Rechtshulp geeft ANWB-leden informatie, advies en rechtshulp op het gebied van verkeer, vervoer, recreatie en toerisme. Hoewel de meeste vakanties probleemloos verlopen, zijn er jaarlijks ook veel grote en kleine gebeurtenissen waarbij goede rechtshulp belangrijk is. Bij conflicten in het buitenland heeft een toerist te maken met een andere taal, andere gewoontes, andere verkeersregels en een ander rechtssysteem. Onderstaand een greep uit de zaken die Rechtshulp behandelt.

Letselschade in het buitenland

Een ongeluk tijdens een buitenlandse vakantie komt altijd hard aan. Niet alleen zijn de taal en gewoontes anders, maar ook zijn er ondanks de eenwording van Europa nog grote verschillen bij de financiële afwikkeling van letselschade. Bij letselschade opgelopen in het buitenland gelden voor de afwikkeling de regels van het land waar het ongeluk gebeurd is. Dat kan grote gevolgen hebben voor de hoogte van de schadevergoeding. In landen waar de inkomens nog veel lager liggen, zal doorgaans ook een lagere schadevergoeding worden gegeven aan de toerist die een ongeval krijgt. Bij het smartengeld valt nog iets anders op. De Zuid- Europese landen kennen ruime smartengeldvergoeding voor nabestaanden. In Nederland krijgen nabestaanden helemaal geen smartengeld. De behandeling van een wetsontwerp dat daar verandering in moet brengen verloopt zeer traag. Maar ook na invoering van dat wetsvoorstel geldt de regeling voor een beperkte kring van familieleden en gaat het om een beperkt bedrag.

Een team van ervaren letselschade juristen en advocaten van ANWB Rechtshulp verhaalt voor ANWB leden letselschade in binnen- en buitenland. Deskundige juridische bijstand na verkeersongevallen is nodig omdat het verhalen van letselschade complex is. Het gaat om aansprakelijkheid, inkomensverlies op korte en lange termijn, andere schadeposten en smartengeld. Bij ongelukken in het buitenland komen daar nog een ander taal, andere verkeersregels, een andere rechtssysteem en een andere wijze van schadevaststelling bij. ANWB Rechtshulp is gespecialiseerd in het verhalen van letselschade, ook bij grote calamiteiten. Als het nodig is kan ANWB Rechtshulp een beroep doen op haar netwerk van buitenlandse advocaten.

Verkeersregels en verkeersovertredingen in het buitenland

De verkeersregels zijn nog niet geharmoniseerd in Europa en ook in het buitenland wordt streng opgetreden tegen verkeersovertredingen. Toeristen moeten vaak ter plaatse al betalen omdat het lastig is de boete nog te innen als de toerist weer thuis is. Wel kunnen buitenlandse opsporingsautoriteiten inmiddels de gegevens van de kentekenhouder opvragen bij de RDW. Afdwingen van de betaling als de toerist vertrokken is, kan nog niet. Daar komt in de loop van deze zomer verandering in. Het wetsvoorstel inzake wederzijdse tenuitvoerlegging dat ook geldt voor de buitenlandse verkeersboetes ligt inmiddels bij de Eerste Kamer. Zodra dit wetsvoorstel ook daar is aangenomen, kan het Centraal Justitieel Incasso Bureau door EU-landen gevraagd worden de boetes te innen.

De ervaring van Rechtshulp is dat ook in het verleden veel mensen al bereid waren buitenlandse boetes te betalen. Maar in de praktijk blijkt dit niet altijd even uitvoerbaar. Vaak staan er op de toegezonden boete onvoldoende bankgegevens. Rechtshulp heeft voorbeeldbrieven beschikbaar om deze gegevens alsnog aan te vragen.

In het ANWB Handboek Europa staan de verkeersregels in de vakantielanden en boete indicaties van veel voorkomende overtredingen. Bij afwijkende boetes kan contact worden opgenomen met Rechtshulp om de mogelijkheden tot bezwaar maken te bespreken.

Overzicht boete indicaties;

|                                                             |   |   | |      |   |
|20 km/u te snel                                              |   |   | |      |   |
|rijden zonder autogordel                                     |   |   | |      |   |
|telefoneren tijdens het rijden                               |   |   | |      |   |
|(hand held)                                                  |   |   | |      |   |
|rijden door rood licht                                       |   |   | |      |   |
|niet verlenen voorrang                                       |   |   | |      |   |
|                                                             |   |   | |      |   |
|België                                                       |   |   | |      |   |
|vanaf 50 + vanaf 5 per kilometer                             |   |   | |      |   |
|vanaf 50                                                     |   |   | |      |   |
|vanaf 100                                                    |   |   | |      |   |
|vanaf 150                                                    |   |   | |      |   |
|vanaf 100                                                    |   |   | |      |   |
|                                                             |   |   | |      |   |
|Denemarken                                                   |   |   | |      |   |
|130                                                          |   |   | |      |   |
|67                                                           |   |   | |      |   |
|67                                                           |   |   | |      |   |
|vanaf 130                                                    |   |   | |      |   |
|vanaf 130                                                    |   |   | |      |   |
|                                                             |   |   | |      |   |
|Duitsland                                                    |   |   | |      |   |
|vanaf 50                                                     |   |   | |      |   |
|vanaf 30                                                     |   |   | |      |   |
|40                                                           |   |   | |      |   |
|vanaf 50                                                     |   |   | |      |   |
|vanaf 25                                                     |   |   | |      |   |
|                                                             |   |   | |      |   |
|Frankrijk                                                    |   |   | |      |   |
|vanaf 135                                                    |   |   | |      |   |
|135*                                                         |   |   | |      |   |
|35*                                                          |   |   | |      |   |
|135*                                                         |   |   | |      |   |
|135*                                                         |   |   | |      |   |
|                                                             |   |   | |      |   |
|Griekenland                                                  |   |   | |      |   |
|62                                                           |   |   | |      |   |
|83                                                           |   |   | |      |   |
|31                                                           |   |   | |      |   |
|167                                                          |   |   | |      |   |
|                                                             |   |   | |      |   |
|                                                             |   |   | |      |   |
|Hongarije                                                    |   |   | |      |   |
|tot 230                                                      |   |   | |      |   |
|vanaf 10                                                     |   |   | |      |   |
|tot 100                                                      |   |   | |      |   |
|tot 100                                                      |   |   | |      |   |
|vanaf 10                                                     |   |   | |      |   |
|                                                             |   |   | |      |   |
|Ierland                                                      |   |   | |      |   |
|vanaf 80                                                     |   |   | |      |   |
|vanaf 60                                                     |   |   | |      |   |
|vanaf 60                                                     |   |   | |      |   |
|vanaf 80                                                     |   |   | |      |   |
|vanaf 80                                                     |   |   | |      |   |
|                                                             |   |   | |      |   |
|Italië                                                       |   |   | |      |   |
|vanaf 148                                                    |   |   | |      |   |
|vanaf 74                                                     |   |   | |      |   |
|vanaf 70                                                     |   |   | |      |   |
|vanaf 148                                                    |   |   | |      |   |
|vanaf 70                                                     |   |   | |      |   |
|                                                             |   |   | |      |   |
|Kroatië                                                      |   |   | |      |   |
|vanaf 60                                                     |   |   | |      |   |
|vanaf 60                                                     |   |   | |      |   |
|vanaf 60                                                     |   |   | |      |   |
|vanaf 120                                                    |   |   | |      |   |
|                                                             |   |   | |      |   |
|                                                             |   |   | |      |   |
|Luxemburg                                                    |   |   | |      |   |
|vanaf 49                                                     |   |   | |      |   |
|vanaf 49                                                     |   |   | |      |   |
|vanaf 74                                                     |   |   | |      |   |
|145                                                          |   |   | |      |   |
|vanaf 49                                                     |   |   | |      |   |
|                                                             |   |   | |      |   |
|Nederland                                                    |   |   | |      |   |
|vanaf 83                                                     |   |   | |      |   |
|75                                                           |   |   | |      |   |
|130                                                          |   |   | |      |   |
|130                                                          |   |   | |      |   |
|130                                                          |   |   | |      |   |
|                                                             |   |   | |      |   |
|Noorwegen                                                    |   |   | |      |   |
|vanaf 360                                                    |   |   | |      |   |
|85                                                           |   |   | |      |   |
|145                                                          |   |   | |      |   |
|580                                                          |   |   | |      |   |
|                                                             |   |   | |      |   |
|                                                             |   |   | |      |   |
|Oostenrijk                                                   |   |   | |      |   |
|vanaf 29                                                     |   |   | |      |   |
|vanaf 35                                                     |   |   | |      |   |
|25                                                           |   |   | |      |   |
|vanaf 36                                                     |   |   | |      |   |
|vanaf 36                                                     |   |   | |      |   |
|                                                             |   |   | |      |   |
|Polen                                                        |   |   | |      |   |
|vanaf 25                                                     |   |   | |      |   |
|vanaf 25                                                     |   |   | |      |   |
|vanaf 50                                                     |   |   | |      |   |
|vanaf 60                                                     |   |   | |      |   |
|vanaf 80                                                     |   |   | |      |   |
|                                                             |   |   | |      |   |
|Portugal                                                     |   |   | |      |   |
|vanaf 120                                                    |   |   | |      |   |
|vanaf 120                                                    |   |   | |      |   |
|vanaf 120                                                    |   |   | |      |   |
|vanaf 100                                                    |   |   | |      |   |
|vanaf 120                                                    |   |   | |      |   |
|                                                             |   |   | |      |   |
|Slovenië                                                     |   |   | |      |   |
|vanaf 250                                                    |   |   | |      |   |
|80                                                           |   |   | |      |   |
|80                                                           |   |   | |      |   |
|250                                                          |   |   | |      |   |
|250                                                          |   |   | |      |   |
|                                                             |   |   | |      |   |
|Slowakije                                                    |   |   | |      |   |
|vanaf 25                                                     |   |   | |      |   |
|vanaf 13                                                     |   |   | |      |   |
|vanaf 50                                                     |   |   | |      |   |
|vanaf 50                                                     |   |   | |      |   |
|vanaf 50                                                     |   |   | |      |   |
|                                                             |   |   | |      |   |
|Spanje                                                       |   |   | |      |   |
|vanaf 300*                                                   |   |   | |      |   |
|vanaf 91                                                     |   |   | |      |   |
|vanaf 91                                                     |   |   | |      |   |
|vanaf 91                                                     |   |   | |      |   |
|vanaf 91                                                     |   |   | |      |   |
|                                                             |   |   | |      |   |
|Tjechië                                                      |   |   | |      |   |
|vanaf 80                                                     |   |   | |      |   |
|65                                                           |   |   | |      |   |
|33                                                           |   |   | |      |   |
|33                                                           |   |   | |      |   |
|80                                                           |   |   | |      |   |
|                                                             |   |   | |      |   |
|Verenigd Koninkrijk                                          |   |   | |      |   |
|vanaf 72                                                     |   |   | |      |   |
|120                                                          |   |   | |      |   |
|30                                                           |   |   | |      |   |
|90                                                           |   |   | |      |   |
|max. 1370                                                    |   |   | |      |   |
|                                                             |   |   | |      |   |
|Zweden                                                       |   |   | |      |   |
|vanaf 280                                                    |   |   | |      |   |
|150                                                          |   |   | |      |   |
|toegestaan                                                   |   |   | |      |   |
|120                                                          |   |   | |      |   |
|strafzaak                                                    |   |   | |      |   |
|                                                             |   |   | |      |   |
|Zwitserland                                                  |   |   | |      |   |
|vanaf 120                                                    |   |   | |      |   |
|35                                                           |   |   | |      |   |
|60                                                           |   |   | |      |   |
|140                                                          |   |   | |      |   |
|strafzaak                                                    |   |   | |      |   |
|                                                             |   |   | |      |   |
|                                                             |   |   | |      |   |
|* Als de boete ter plekke wordt betaald, is het bedrag lager.|   |   | |      |   |
|                                                             |   |   | |      |   |
|                                                             |   |   | |      |   |
|N.B.: bedragen zijn in Euro; vanwege koersverschillen zijn de|   |   | |      |   |
|bedragen van niet-Eurolanden slechts een indicatie           |   |   | |      |   |
Reisproblemen

Reisaanbiedingen in reisgidsen en op internet zien er vaak schitterend uit. Helaas blijkt de praktijk wel eens anders. Een hotel met zeezicht, waarin de tuin een nog hoger hotel is neergezet of een rustig gelegen villa waar blijkt dat de buurman met veel lawaai en stof bezig is een zwembad aan te leggen, dit zijn twee van de vele zaken waarbij Rechtshulp juridische bijstand heeft verleend bij het verhalen van een schadevergoeding.

Luchtvaart

De EU kent een prachtige compensatieregeling voor vliegtuigpassagiers. In de Rechtshulp praktijk blijkt dat luchtvaartmaatschappijen zich wel heel erg makkelijk beroepen op overmacht. Geregeld wordt pas na het versturen van een dagvaarding betaald.

De ziektekosten- en de reisverzekering

Afgelopen jaar werd Rechtshulp benaderd door een student die een rekening van bijna 3000 euro kreeg voor helikoptervervoer van de plaats van het ongeval naar het ziekenhuis. Natuurlijk deed hij een beroep op zijn ziektekosten- en reisverzekering. Helaas bleken zij allebei geen vergoeding te bieden voor primair ziekenvervoer in het buitenland. De "nieuwe" basisverzekering blijkt op dit punt per polis enorm te verschillen en ook de dekking van reisverzekeringen verschillen. In de Kampioen van juli/augustus zullen wij onze leden hierop wijzen en adviseren de polissen voor de vakantie nog eens goed na te lezen.

Alarmjurist

24 uur per dag en 7 dagen per week is de Alarmjurist bereikbaar op telefoonnummer 0031-70-3147205. De Alarmjurist kan telefonisch adviseren hoe ter plaatse te handelen na een ongeval, bij een conflict met de politie, bij problemen met een buitenlandse garage en bij klachten over accommodaties. Indien noodzakelijk kan ter plaatse een advocaat en/of een tolk worden ingeschakeld. ANWB leden hebben recht op kosteloze rechtshulp bij problemen tijdens een toeristisch verblijf in het buitenland (55 landen). Voor rechtshulp bij problemen die te maken hebben met het eigen motorvoertuig is aanvullend een Internationale Reis- en Kredietbrief vereist.

Telefoonnummers

ANWB Rechtshulp 070 - 314 7788 (bereikbaar tijdens kantooruren) ANWB Verkeersslachtofferlijn 070 - 314 7766 (kantooruren en voor spoedeisende vragen ook buiten kantooruren) ANWB Alarmjurist 0031-70-3147205 (dag en nacht bereikbaar) Telefonische adviezen zijn gratis voor ANWB leden.

anwb.nl

Informatie over verkeersregels, reisdocumenten en actualiteiten.

Reisvoorwaarden

Creditcard
Om in het buitenland gebruik te maken van een creditcard dient de vakantieganger te beschikken over zijn pincode. Vroeger was het doorhalen van de card met magneetstrip en het zetten van een handtekening voldoende. Nu moet in vrijwel heel Europa de bijbehorende pincode worden ingetoetst. Ook in Nederland zal steeds meer naar de pincode gevraagd worden. Om de veiligheid bij betalen nog groter te maken, zijn de internationale creditcardorganisaties de afgelopen jaren begonnen met het aanbrengen van chiptechnologie op creditcards. Hierdoor heeft de gebruiker een pincode nodig om van de creditcard gebruik te maken. Het opnieuw aanvragen van een pincode is geen enkel probleem. Zorg er wel voor dat dit ruimschoots voor aanvang van de vakantie is gebeurd; het opnieuw toesturen van de pincode, altijd naar een huisadres, neemt enkele dagen in beslag.

Tolvignetten
Voor een aantal landen moet de vakantieganger voor het motorvoertuig een tolvignet aanschaffen als hij van 's lands auto(snel)wegen gebruik wilt maken.

Zwitserland heeft het eenvoudigste vignet. Dit is geldig van 01-12-2006 tot 01-02-2008 en kost 40 Zwitserse francs. Bij de ANWB te koop voor 27,85 euro. Het vignet wordt behalve voor de auto tot 3.500 kg ook voor een aanhangwagen (alleen achter een auto) en een motorfiets verlangd. Een auto met aanhangwagen heeft dus twee vignetten nodig, voor een motorfiets met aanhangwagen volstaat een vignet. Zwaardere motorvoertuigen moeten een belasting betalen die afhankelijk is van de duur van verblijf en het gewicht van het voertuig.

Oostenrijk, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Bulgarije en Roemenië kennen vignetten met een verschillende geldigheidsduur.

Oostenrijk heeft een vignet voor 10 dagen, twee maanden en een jaar. Het vignet voor 10 dagen voor een auto tot 3.500 kg met of zonder aanhangwagen kost 7,60 euro, voor 2 maanden 21,80 euro en voor een jaar 72,60 euro. Voor een motorfiets zijn deze bedragen respectievelijk 4,30 euro, 10,90 euro en 29 euro. De vignetten zijn te koop bij de ANWB, bij Duitse tankstations in de nabijheid van de Oostenrijkse grens en in Oostenrijk bij postkantoren en benzinestations. Motorvoertuigen die zwaarder zijn dan 3.500 kg moeten bij gebruik van de autosnelwegen op de voorruit een zogenaamde GO-Box hebben. Met de GOBox wordt automatisch tol betaald. De GO-Box moet worden opgeladen als een soort chipknip. Bij passage van een tolpoort wordt automatisch een bedrag van het tegoed van de GO-Box afgeschreven. De GO-Box is te koop en op te waarderen bij benzinestations in Oostenrijk en bij in de nabijheid van de grens gelegen benzinestations in de omliggende landen.

Tsjechië heeft een vignet voor 7 dagen, 1 maand en een jaar. Voor auto's met of zonder aanhangwagen kost een vignet voor 15 dagen 200 Tsjechische kroon (circa 7,00 euro), voor 1 maand 300 kroon (circa 10,50 euro) en voor een jaar 900 kroon (circa 32,00 euro). Voor een motorfiets is geen vignet nodig. Voor de aanschaf van het vignet kunt u terecht bij de grensovergangen, de grotere benzinestations en de Tsjechische postkantoren.

Slowakije heeft een vignet voor 7 dagen, 1 maand en een jaar. Het vignet is alleen vereist voor auto's en kost voor een auto tot 3.500 kg 150 Slowaakse kroon (7 dagen, circa 4,20 euro), voor 1 maand 300 kroon (circa 8,60 euro) of 1.100 kroon (jaarvignet, circa 31,70 euro). Voor een motorfiets is geen vignet nodig. De vignetten zijn te koop bij grensovergangen, grotere benzinestations en (Slowaakse) postkantoren.

Hongarije kent verschillende vignetten: voor 4 dagen, 10 dagen, 1 maand en 1 jaar. Het vignet voor 4 dagen kost van 1 mei tot 1 oktober 1.520 forint (circa 6,25 euro) en van 1 oktober tot 1 mei 1.170 forint (circa 4,75 euro). De kosten van de overige vignetten: voor 10 dagen 2.550 forint (circa 10,40 euro), 1 maand 4.200 forint (circa 17,10 euro) en een jaar 37.200 forint (circa 151,50 euro). Deze vignetten zijn geldig voor motorfietsen en auto's met of zonder aanhangwagen. Een vignet is overigens alleen vereist voor de autosnelweg M1 (Boedapest - Hehyeshalom), de M3 (Boedapest - Füzesabony), de M5 (Boedapest - Kiskunfélegyháza), de M7 (Boedapest - Balatonaliga) en de M30 (Emöd - Miskolc). De vignetten zijn te koop aan de grens bij de kantoren van de Hongaarse automobielclub MAK bij de benzinestations op de opritten van de tolplichtige snelwegen. Bij de aanschaf van het vignet ontvangt u tevens een magneetkaart, deze moet u goed bewaren want zonder de magneetkaart is het vignet niet geldig.

Bij Bulgaarse grensposten is het tolvignet voor Bulgarije te koop. Dit vignet is verplicht op de Bulgaarse auto(snel)wegen. Voor motorfietsen en auto's geldt hetzelfde tarief. Voor een weekvignet moet 4 euro worden betaald, voor een maandvignet 9 euro en voor een jaarvignet 51 euro.

Roemenië stelt een vignet verplicht voor het gehele wegennet. De kosten van het vignet zijn afhankelijk van de emissievoorschriften waar de auto aan voldoet. Er zijn vignetten voor een dag, 7 dagen, 30 dagen, 6 maanden en 1 jaar. De kosten variëren van 0,60 euro voor een dagvignet tot 24 euro voor een jaarvignet voor een auto die nog niet voldoet aan de Euro- norm. Het vignet wordt o.a. bij de grensposten en bij benzinestations verkocht. Bewaar het betalingsbewijs van het vignet want daar kan naar gevraagd worden.

Hoewel het in Nederland niet verplicht is om een brandblusser, gevarendriehoek of verbanddoos in de auto te hebben, kunnen ze wel van pas komen. Er zijn echter ook landen waar deze attributen wel degelijk in de auto aanwezig dienen te zijn:

Brandblusser
Bulgarije, Estland, Griekenland, Letland, Litouwen, Polen, Rusland, Turkije en Wit- Rusland. Gevarendriehoek
België, Bulgarije, Denemarken, Finland, Griekenland, Hongarije, Joegoslavië, Kroatië, Letland, Macedonië, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Rusland, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Turkije en Wit-Rusland. Verbanddoos
Estland, Griekenland, Hongarije, Joegoslavië, Kroatië, Letland, Litouwen, Macedonië, Oostenrijk, Roemenië, Rusland, Slovenië, Slowakije, Tsjechië, Turkije en Wit-Rusland. Veiligheidsvesten
In België, Oostenrijk, Kroatië, Italië, Spanje en Portugal moet in de auto een hesje met reflecterende strepen voorhanden zijn. Dit hesje dient de bestuurder te dragen als hij buiten de bebouwde kom bij pech of een ongeval de auto verlaat.

Hulpverlening Buitenland: de ANWB Alarmcentrale

De missie van de ANWB Alarmcentrale is "Wereldwijd dichtbij". Waar ter wereld vakantiegangers onze hulp nodig hebben, in Nederland of elders in de wereld, wij staan voor ze klaar. Voor leden en voor onze zakelijke klanten. Zowel op het gebied van voertuig- als personenhulpverlening. De ANWB Alarmcentrale is 24 uur per dag bereikbaar op het volgende telefoonnummer: 088-2692888.

Wij maken daarbij gebruik van ons wereldwijde netwerk van steunpunten, van samenwerkende clubs of agenten voor de uitvoering van de hulpverlening. Reizigers wordt altijd te woord gestaan door Nederlandssprekende hulpverleners.

Naast de Alarmcentrale in Nederland maken wij gebruik van onze eigen steunpunten in de volgende landen.

Duitsland

Steunpunt München
Leonhard-Moll-Bogen 1-3
81373 München
Tel.: 089-76 76 41 70
Fax: 089-76 76 41 14

Griekenland

Vouliagmenis 38
16777 Elliniko, Athene
Tel.: 0031-70-3141414
Fax: 0031-70-3147040

Spanje

Steunpunt Barcelona
Edificio Muntadas, Escalera B, Planta 1,
Parc de Negocis Mas Blau, Carrer Solsonés 2,
08820 El Prat de Llobregat (Barcelona)
vanuit Spanje:
Tel.: 93 5080303
Fax: 93 4782887
vanuit Portugal/Andorra:
Tel.: 00 34 93 508 0303
Fax: 00 34 93 478 2887

ANWB Reisdokter

De ANWB Reisdokter geeft leden met een ANWB reisverzekering deskundig advies en informatie. Via telefoonnummer 0031-70-314 1400 geven deskundigen antwoord op alle niet-spoedeisende gezondheidsvragen, 24 uur per dag, zeven dagen per week, het hele jaar door. Zowel vóór als tijdens de vakantie. De ANWB Reisdokter wordt in het zomerseizoen circa 500 keer per maand gebeld.

ANWB Reisalert

De ANWB biedt deze zomer wederom onder de naam ANWB Reisalert een alarmeringsdienst voor vakantiegangers. Via SMS-berichten geeft de ANWB informatie over dreigende calamiteiten of omstandigheden die voor de reiziger van belang kunnen zijn zoals natuur- en milieurampen, landelijke stakingen of extreme verkeersdrukte.

ANWB Reis alert is te gebruiken door via anwb.nl zich aan te melden en aan te geven naar welk gebied en gedurende welke periode de reiziger op vakantie gaat. De dienst kost E 0,55 per waarschuwingsbericht.

ANWB Reisalert werkt in twaalf belangrijke Europese vakantielanden zoals België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Spanje en Portugal.

Nieuwe reisgidsen en vakantieboeken

ANWB Campinggidsen

Waar liggen de leukste campings? Hoe is het sanitair? Wat zijn de voorzieningen voor kinderen? Wat zijn de kosten per overnachting? Het zoeken naar de beste kampeerstek is een leuke maar soms ook tijdrovende bezigheid. De ANWB staat de kampeerder daar graag in bij.

Zo verzamelt de ANWB jaarlijks vele gegevens van zo'n 8000 campings in Europa. De ANWB Campinggidsen Europa 1 en 2 en de gids Nederland, België, Luxemburg bevatten daardoor waarderingscijfers voor zaken als sanitair, standplaats, terrein, zwembad, sport & animatie en horeca. En met overzichtskaarten en routebeschrijvingen bieden ze informatie om de weg naar de camping te vinden. De Europagidsen hebben als service voor wie via de computer extra zoekgemak wil de gratis bijlage Campingselect, een cd-rom die ook los te koop is.

Voor de kampeerder die meer gesteld is op kleinschaligheid, rust en ruimte is er de gids Kleine campings, een bundeling van zo'n 1500 campings met maximaal 40 standplaatsen.

En als service voor de kampeerder onderweg is het gidsje Campings onderweg in Europa samengesteld, dat 418 campings langs doorgaande routes weergeeft. Een selectie daarvan krijgen de kopers van de Europagidsen overigens op een gratis losse overzichtskaart.

De gidsen zijn te koop bij de ANWB-winkels, boekhandel, warenhuizen en te bestellen via anwb.nl en kosten:
- Campinggids Europa E 14,95, leden E 13,95
- Campinggids Nederland, België, Luxemburg E 9,95, leden E 9,50
- Gids Kleine campings E 9,50, leden E 8,95
- Campings onderweg in Europa E 8,50, leden E 7,95
- Cd-rom CampingSelect E 9,95, leden E 9,50

ANWB luistergids Italia!
De 'ANWB luistergids Italia!' is een dubbel-cd met muziek, interviews, sfeerrapportages en achtergronden. In ruim twee uur krijgt de luisteraar een gevarieerd aanbod van allerlei zaken die Italië typeren. Muziek van Verdi's opera's tot Fausto Leali's Italopop wordt afgewisseld met geschiedenis of een toelichting op de Italiaanse keuken. Ook toeristische hoogtepunten en een stoomcursus Italiaans ontbreken niet.

Diverse insiders hebben hun bijdrage aan de luistergids geleverd. Schrijfster Rosita Steenbeek wijdt uit over het echte Italiaanse leven, priester en Vaticaan-kenner Antoine Bodar belicht de rol van de kerk in het dagelijks leven, Oger Lusink vertelt over de Italiaanse mode en Aris Spada doet een boekje open over de Italiaanse keuken. Kortom, de 'ANWB Luistergids Italia!' is zowel sfeervol als informatief en ideaal om in de vakantiestemming te komen. De cd's zijn heerlijk om thuis te beluisteren, maar zijn bovenal leuk voor onderweg. De ANWB Luistergids Italia! kost E 12,95.

ANWB Extra
Nieuw in reisgidsenserie ANWB Extra zijn Ardennen, Curaçao & Aruba, Hong Kong, en Luxemburg. Vakantiegangers kennen inmiddels de voordelen van de handzame blauwe boekjes van de ANWB Extra serie: actuele tips, leuke (internet)adressen, beknopte beschrijvingen, verrassende routes en een uitneembare grote kaart. De boekjes worden regelmatig herzien en de serie is inmiddels werelddekkend.

Alle titels uit de serie ANWB Extra besteden aandacht aan de historie, bevatten een woordenlijst en geven praktische informatie over bijvoorbeeld adressen en vervoersmogelijkheden op de bestemming. Ook is er aandacht voor cafés, hotels, de lokale keuken, winkelen, uitgaan en bezienswaardigheden. De gedetailleerde kaart achter in de gidsjes geeft vijf recreatieve routes en de toeristische hoogtepunten aan. De ANWB Extra reisgidsen kosten E 6,95 per stuk.

Navigator
De ANWB breidt reisgidsenserie Navigator uit. Naast drie traditionele bestemmingen - Normandië, Praag en Venetië - zijn er ook drie exotische aan de serie toegevoegd: Mexico, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika. De gehele serie bestaat nu uit 23 bestemmingen binnen en buiten Europa.

De reisgidsen van ANWB Navigator zijn luxe uitgevoerd en zeer informatief. Ze zijn gebonden en bevatten plastic tabs, waarmee het makkelijk zoeken is. De lezer vindt alles terug over gebruikelijke onderwerpen als de geschiedenis, bezienswaardigheden en activiteiten. Ook staat er veel praktische informatie in over openbaar vervoer, winkelen, geldzaken en eten & slapen. Een apart hoofdstuk is gewijd aan wandel- en autoroutes. Daarmee ontdekt de toerist zijn bestemming soms op verrassende wijze. Op diverse plekken in de gidsen zijn kaartjes en plattegronden opgenomen.

De reisgidsenserie ANWB Navigator werd in 2005 succesvol geïntroduceerd met acht titels. Inmiddels zijn dat er 23: 3 streken, 7 steden en 13 landen. De Navigator gidsen tellen minimaal 224 en maximaal 464 pagina's. Ze zijn verkrijgbaar vanaf E 20,95.

2x Minutenrace
2 x Minutenrace is een nieuw en spannend spel van de ANWB, waarmee algemene kennis wordt getest. In de strijd tegen de klok moeten jong en oud zoveel mogelijk vragen beantwoorden. 2X Minutenrace is een boekwerkje voorzien van een ringband en een uitklapbare standaard zodat het kan blijven staan. Op elke pagina staan 2x tien vragen vermeld die binnen een minuut beantwoord moeten worden. Links staan de tien vragen voor "Jong" (v.a. 9 jaar), rechts de tien vragen voor "Oud". In de categorie Wereldeten krijgen kids bijvoorbeeld de vraag in welk land slakken en kikkers op het menu staan, terwijl de (groot)ouders moeten weten hoe de scherpe groene pasta heet die bij sushi wordt geserveerd. Onderaan elke pagina staan de antwoorden op de vragen. Om de tijd bij te houden is het boekje voorzien van een zandloper van precies 1 minuut. Alle vragen binnen de minuuut beantwoord en nog tijd over? Dan krijgt de speler tien punten (voor elke goed beantwoorde vraag één) en gaat hij door voor de breinbreker. Als die óók juist wordt beantwoord mag het aantal punten van die ronde worden verdubbeld. ANWB Minutenrace is bestemd voor kinderen vanaf 9 jaar en hun (volwassen) vrienden en kost E 12,50.

Friendz. Het vriendenboekje voor op vakantie
Tijdens vakanties ontstaan leuke vriendschappen onder kinderen. Vaak zelfs zulke hechte, dat ze deze niet meer willen missen. Met het boekje Friendz van de ANWB hoeft dat ook niet meer. In dit hippe vriendenboekje krijgen alle 'coole' vakantievrienden een plekje en blijft de herinnering levend. Bovendien staat Friendz vol met info over msn-en, er tiptop uitzien, kekke souvenirs en de beste smoezen om van je ouders af te komen.Friendz biedt plaats aan ruim 30 vakantievrienden. In het boekje vullen ze van alles in: naam, adres, leeftijd en e-mail- en MSNadres, maar vooral veel grappige informatie over de leukste vakantiehit, de vakantieweirdo, de ergste vakantiekwelling en de slimste vakantiesmoes. Verspreid door het gebonden vriendenboekje staan daarnaast korte rubriekjes met bijvoorbeeld woordenlijstjes in vijf talen, msn-codes, tips voor vakantielovers en zaklantaarsgames met bijbehorende seincodes. Een verjaardagskalender en enkele bladzijden voor de vakantieganger zelf maken Friendz compleet. Het vriendenboekje Friendz is bedoeld voor kinderen van 6 tot 12 jaar en kost E 5,95.

De ANWB Fotoatlas
De ANWB Fotoatlas is een glossy reismagazine. Het leest makkelijk en plezierig en is zeer geschikt om in de vakantiestemming te komen. Naast de twaalf bestaande titels introduceert ANWB nu de volgende acht: Barcelona, Berlijn, Corsica, Côte d'Azur, Denemarken, Nieuw-Zeeland, Praag en Noorwegen-zuid.

Elke Fotoatlas begint met een aantal pagina's met prachtige grote foto's, zodat de vakantieganger direct de sfeer van de bestemming proeft. Vervolgens worden verschillende delen van de stad of streek beschreven en deze zijn wederom voorzien van vele foto's. Elk hoofdstuk bevat een paginagrote kaart waarop de hoogtepunten staan aangegeven. Ook wordt aandacht besteed aan speciale bezienswaardigheden, zoals parken en kunstobjecten, of worden tips gegeven over plaatselijke lekkernijen en uitstapjes. Achterin de Fotoatlas wordt handige informatie vermeld, zoals: feestdagen, evenementen, hotels, restaurants, wat te doen bij noodgevallen, ambassades, openbaar vervoer, geschiedenis en feiten en cijfers over de bestemming. Met de nieuwe titels komt het totaal aantal Fotoatlassen op 20 titels.

'ANWB Fotoatlassen' kosten E 8,95 per stuk en zijn verkrijgbaar bij alle ANWB-winkels, bij boekhandels en warenhuizen en te bestellen via anwb.nl.

Citytrips met goedkope vluchten
Een retourticket naar Rome, Edinburgh of Krakòw voor onder E100? Iedereen kan het vinden met het boek Citytrips van de ANWB. En, dit boek verdient zich snel terug!

In Citytrips wordt kort en bondig uitgelegd hoe je tientallen tot honderden euro's kunt besparen bij het boeken van een vliegticket. Tips en trucs van experts worden afgewisseld met leuke weetjes over de wereld van het goedkope vliegen. Over maar liefst 45 Europese steden is informatie opgenomen. Natuurlijk van bekende steden zoals Barcelona en Berlijn, maar ook van minder bekende steden zoals Bratislava, Bilbao en Birmingham.

Iedere stad staat in vier pagina's beschreven. Hierin staat onder andere: achtergrondinformatie over de stad, tips voor restaurants, cafés, hotels en uitgaan. Verder staat een aantal bezienswaardigheden vermeld en op een kaartje aangegeven. Hoe goed de sfeer, bezienswaardigheden, ligging, het uitgaan en winkelen is, wordt aan de hand van een aantal sterren, één tot en met vijf, aangegeven. Citytrips kost E 8,95.


-----------------------

Spanje

p/a Sunsea Travel, local 10

Avenida Miditerráneo 49

03505 Benidorm

(Alicante)
Tel.: 96 5858926
Fax: 96 5854887

Oostenrijk

Andechsstrasse 81
6020 Innsbruck
Tel.: 0043-512-33405
Fax: 0043-512?????????????????????????????????????????????????????-347079

Frankrijk

Steunpunt Lyon
Parc des Tuileries,
69760 Limonest
Tel.: 04 72 17 12 12
Fax: 04 72 17 12 93


---- --