Ingezonden persbericht


Amsterdam 29 mei 2007

Eenderde van de examenkandidaten vindt leren moeilijk

Onderzoek onder ruim 600 examenkandidaten wijst uit dat jongens meer moeite hebben met leren dan meisjes (resp. 33 versus 29 procent). Zoals verwacht hebben scholieren minder moeite met leren naarmate het opleidingsniveau hoger is. Toch is het opvallend dat een flink aantal eindexamenkandidaten in het vmbo zegt (heel) makkelijk te leren (61 procent) en 20 procent van de vwo-examenkandidaten (veel) moeite te hebben met leren. Wellicht zitten deze scholieren dan toch niet op de juiste plek en is het opleidingsniveau voor hen te hoog. Verder blijkt uit het onderzoek dat het ook per regio verschillend is in de moeite die examenkandidaten zeggen te hebben met leren. In midden en zuid nederland geven kandidaten aan meer moeite te hebben met leren dan in de regio oost en noord. Regio west hangt hier tussenin.

Hoe meer moeite met leren, hoe onzekerder

Degenen die moeite hebben met leren, zijn minder zeker van hun kans van slagen voor het eindexamen, dan degenen die makkelijk leren. Van de eindexamenkandidaten die makkelijk leren denkt 42 procent zeker te gaan slagen terwijl dit van de moeilijk lerenden 20 procent is. Het is dan ook logisch dat moeilijk lerende eindexamenkandidaten veel vaker opzien tegen het eindexamen dan makkelijk lerenden (resp. 33 tegenover 14 procent). Toch zegt een vijfde van de moeilijk lerenden "laat het eindexamen maar komen!".

Spieken
De onzekerheid over schoolprestaties neemt toe naarmate scholieren denken minder goed te kunnen leren. Daarom is het niet gek dat moeilijk lerenden vaker spieken dan makkelijk lerenden (respectievelijk 23 tegenover 13 procent). Gemiddeld spiekt 16 procent. Niet alleen door spieken doen de moeilijk lerende eindexamenkandidaten een greep naar een hoger cijfer. Zij gooien ook vaker hun charmes in de strijd (35 procent) dan de scholieren die makkelijk leren (17 procent).

Zijn de examenkandidaten juist snel afgeleid? Of heel geconcentreerd?

Maar liefst driekwart van de eindexamenkandidaten is snel afgeleid tijdens het leren. Van de examenkandidaten die zelf vinden dat zij moeite hebben met leren zegt 89 procent snel afgeleid te zijn. Ook een groot deel van de kandidaten die makkelijk leert vindt zichzelf snel afgeleid: 67 procent.

Examen.nl

Voor leerlingen die bepaalde vakken erg moeilijk vinden of denken dat zij voor bepaalde vakken niet zullen slagen, is de website Examen.nl een uitkomst. Op deze site kunnen leerlingen via forums over alle vakken overleggen en elkaar vragen stellen. Ook is de Malmberg Examenchat favoriet bij examenkandidaten. Voor de vakken economie, aardrijkskunde en geschiedenis zijn er elke twee dagen voor het examen docenten beschikbaar met wie leerlingen kunnen chatten!

Uitgeverij Malmberg

Educatieve Uitgeverij Malmberg ondersteunt jongeren en scholieren in de leeftijdskolom van 11 t/m 20 jaar bij het maken van de belangrijkste keuzes in studie en leven. Voor deze doelgroepen heeft Malmberg onder haar merken B-zik, TKMST, Schoolweb.nl, Examen.nl, Collegenet.nl en Studie Beurs een veelvoud van producten ontwikkeld waarmee de onderwijswereld, het bedrijfsleven, brancheorganisaties en overheden hun doelgroepen optimaal bereiken.