Chevrolet vertrouwt in Pau op âlichteâ Menu
(5/29/2007)
Komend weekend doet het World Touring Car Championship het tweede
nieuwe circuit van dit jaar aan, dat bovendien het eerste van drie
stratencircuits op de kalender is. Op het beroemde stratencircuit van
Pau, in de Franse Pyreneeën, wordt voor het eerst een WTCC-race
gereden, maar het diende sinds 1933 al regelmatig als decor voor een
Grote Prijs.
De eerste race door de straten en parken vond zelfs al in 1901 plaats
en Juan-Manuel Fangio, Alberto Ascari, Jackie Stewart, Jochen Rindt en
Jack Brabham zijn slechts enkele van de beroemde namen op de lange
lijst van winnaars. Een lijst waar Rob Huff, Nicola Larini en Alain
Menu aanstaand weekend graag hun naam aan toevoegen.
Om in Pau de best mogelijke uitgangspositie te hebben, liet Alain Menu
zich tijdens de laatste ronde in Valencia terugzakken, om zo
kampioenschappunten te vermijden en succesballast kwijt te raken met
het oog op de Franse ronde van het WTCC. Rob Huff is helemaal
verstoken van handicapgewicht en is daarom vastbesloten om voor een
podium-positie te gaan. De hoogst genoteerde Chevrolet-coureur in het
algemeen klassement, Nicola Larini, staat op een vierde positie en zal
ondanks zijn strafgewicht proberen zoveel mogelijk punten voor het
kampioenschap te scoren.
Nicola Larini: âIk ben zeer tevreden met de positieve resultaten in
Valencia en met mijn vierde positie in de ranglijst. In Pau wordt het
een ander verhaal, gezien de 45 kilo succes-ballast, maar ik moet
zeggen dat ik dat gewicht liever op een stratencircuit mee tors dan op
een normale baan. Op een volwaardig circuit is het bijna onmogelijk om
de 5 à 6 tienden die je vanwege dat gewicht per ronde verliest goed
te maken, maar op een stratencircuit ligt dat toch anders. Het hangt
allemaal af van hoe de auto zich gedraagt en hoe hij presteert op een
circuit dat voor alle autoâs en bijna alle coureurs nieuw is. Omdat ik
me meestal wel thuis voel op zoân circuit, heb ik behoorlijk veel
vertrouwen in een positieve afloop. Ik hoop dat we de mogelijkheid
krijgen op donderdag het circuit al te verkennen, indien mogelijk in
een normale auto of anders op de fiets. Ik ben zeer gemotiveerd en vol
vertrouwen.â
Alain Menu: âAls coureur is het niet prettig om je bewust terug te
laten zakken en daarmee anderen âjouwâ punten ziet pakken, maar gezien
de wijze waarop het WTCC werkt is dat precies wat je zo nu en dan moet
doen. Pau is een stratencircuit en op dergelijke banen is kwalificeren
extra belangrijk als je een gooi naar een podiumplek wilt doen. Er is
weinig tot geen uitloop in de bochten, dus inhaalmanoeuvres zullen er
weinig te zien zijn, tenzij je het risico wilt lopen je auto te
beschadigen. Ik hoop dat mijn kennis van Pau uit mijn monoposto-dagen
me kan helpen. Bovendien zit een aantal van onze belangrijkste
concurrenten nu langzaam maar zeker tegen het maximale strafgewicht
aan, waarvan er twee als straf ook nog eens tien plaatsen terug worden
gezet op de startpositie. We zouden dus een goede kans moeten hebben
om opnieuw een overwinning aan onze prijzenkast toe te kunnen voegen.â
Rob Huff: âIk heb gezegd dat ik naar Valencia kwam voor een
overwinning, dus moet dat voor Pau opnieuw het doel zijn. Het is niet
te geloven dat een coureur drie jaar op rij in de eerste bocht wordt
geëlimineerd. Het positieve van dat alles is dat ik in Pau met het
basis-gewicht kan rijden, dus als ik me goed kan kwalificeren zou ik
een goede kans op een podiumpositie moeten hebben. Ik ben nog nooit in
Pau geweest, maar dat geldt voor de meeste coureurs, dus zou er wat
dat betreft geen niveauverschil mogen zijn. Het enige verschil is dat
ook ik dolgraag zoân Louis Chevrolet horloge wil hebben.â
Mark Busfield: âWe zijn een dag langer in Valencia gebleven om te
testen en een aantal aangepaste â07 onderdelen uit te proberen. Alain
reed daarbij in Robâs auto, die was betrokken bij het ongeluk in de
eerste race. Hoewel hij helemaal opnieuw geprepareerd dient te worden,
functioneerde de auto tijdens de test nog prima. In Pau zal Rob
gebruikmaken van de reserveauto, die voordat het team naar Valencia
afreisde al in race set-up was opgebouwd, voor het geval dat⦠Na
Valencia zijn de autoâs teruggegaan naar de workshop om opnieuw
geprepareerd te worden. Vandaag hebben ze op het circuit van
Silverstone een shakedown gehad, waarna ze op transport naar Pau zijn
gezet. Pau is een stratencircuit en dat betekent veel krappe bochten
en hoge kerb stones, waarbij inhalen niet makkelijk zal zijn. Goed
kwalificeren is daarom belangrijker dan ooit en daarom is het goed dat
we 15 minuten langer de tijd krijgen tijdens de kwalificatie, om
fouten zoals we die afgelopen jaar in Macau zagen, te voorkomen.â
Eric Nève: âDe officiële slogan van het WTCC is âReal Cars, Real
Racingâ, dus wat is er beter dan de autoâs letterlijk op de straat te
zetten waar de concurrentie in het dagelijks leven het hevigst is. Pau
staat bol van de historie en daarom is Chevrolet vastbesloten haar
naam aan de lange lijst van winnaars toe te voegen. Het wordt
uiteraard niet gemakkelijk, aangezien de Chevrolets tot de zwaarste
autoâs in het veld horen, maar we hebben een kans om hier goed te
presteren. Zoals we in het verleden al vaker gezien hebben, hangt er
veel af van de kwalificatie. Hoe dan ook, stratencircuits vormen het
beste voorbeeld om te laten zien met welk product we in deze klasse
rijden. De races komen letterlijk naar de fans toe, in plaats van
andersom, en dit kampioenschap is voor de fans toegankelijker dan
welke andere klasse ook. Met het open paddock, de toegankelijkheid van
de coureurs en teams en de vriendelijke sfeer kunnen duizenden fans de
Chevrolet-filosofie zelf ervaren tijdens het âMonaco voor
Toerwagensâ.â
AutoRai