AutoRai

Chevrolet vertrouwt in Pau op âlichteâ Menu

(5/29/2007)
Komend weekend doet het World Touring Car Championship het tweede nieuwe circuit van dit jaar aan, dat bovendien het eerste van drie stratencircuits op de kalender is. Op het beroemde stratencircuit van Pau, in de Franse Pyreneeën, wordt voor het eerst een WTCC-race gereden, maar het diende sinds 1933 al regelmatig als decor voor een Grote Prijs.

De eerste race door de straten en parken vond zelfs al in 1901 plaats en Juan-Manuel Fangio, Alberto Ascari, Jackie Stewart, Jochen Rindt en Jack Brabham zijn slechts enkele van de beroemde namen op de lange lijst van winnaars. Een lijst waar Rob Huff, Nicola Larini en Alain Menu aanstaand weekend graag hun naam aan toevoegen.

Om in Pau de best mogelijke uitgangspositie te hebben, liet Alain Menu zich tijdens de laatste ronde in Valencia terugzakken, om zo kampioenschappunten te vermijden en succesballast kwijt te raken met het oog op de Franse ronde van het WTCC. Rob Huff is helemaal verstoken van handicapgewicht en is daarom vastbesloten om voor een podium-positie te gaan. De hoogst genoteerde Chevrolet-coureur in het algemeen klassement, Nicola Larini, staat op een vierde positie en zal ondanks zijn strafgewicht proberen zoveel mogelijk punten voor het kampioenschap te scoren.

Nicola Larini: âIk ben zeer tevreden met de positieve resultaten in Valencia en met mijn vierde positie in de ranglijst. In Pau wordt het een ander verhaal, gezien de 45 kilo succes-ballast, maar ik moet zeggen dat ik dat gewicht liever op een stratencircuit mee tors dan op een normale baan. Op een volwaardig circuit is het bijna onmogelijk om de 5 à 6 tienden die je vanwege dat gewicht per ronde verliest goed te maken, maar op een stratencircuit ligt dat toch anders. Het hangt allemaal af van hoe de auto zich gedraagt en hoe hij presteert op een circuit dat voor alle autoâs en bijna alle coureurs nieuw is. Omdat ik me meestal wel thuis voel op zoân circuit, heb ik behoorlijk veel vertrouwen in een positieve afloop. Ik hoop dat we de mogelijkheid krijgen op donderdag het circuit al te verkennen, indien mogelijk in een normale auto of anders op de fiets. Ik ben zeer gemotiveerd en vol vertrouwen.â

Alain Menu: âAls coureur is het niet prettig om je bewust terug te laten zakken en daarmee anderen âjouwâ punten ziet pakken, maar gezien de wijze waarop het WTCC werkt is dat precies wat je zo nu en dan moet doen. Pau is een stratencircuit en op dergelijke banen is kwalificeren extra belangrijk als je een gooi naar een podiumplek wilt doen. Er is weinig tot geen uitloop in de bochten, dus inhaalmanoeuvres zullen er weinig te zien zijn, tenzij je het risico wilt lopen je auto te beschadigen. Ik hoop dat mijn kennis van Pau uit mijn monoposto-dagen me kan helpen. Bovendien zit een aantal van onze belangrijkste concurrenten nu langzaam maar zeker tegen het maximale strafgewicht aan, waarvan er twee als straf ook nog eens tien plaatsen terug worden gezet op de startpositie. We zouden dus een goede kans moeten hebben om opnieuw een overwinning aan onze prijzenkast toe te kunnen voegen.â

Rob Huff: âIk heb gezegd dat ik naar Valencia kwam voor een overwinning, dus moet dat voor Pau opnieuw het doel zijn. Het is niet te geloven dat een coureur drie jaar op rij in de eerste bocht wordt geëlimineerd. Het positieve van dat alles is dat ik in Pau met het basis-gewicht kan rijden, dus als ik me goed kan kwalificeren zou ik een goede kans op een podiumpositie moeten hebben. Ik ben nog nooit in Pau geweest, maar dat geldt voor de meeste coureurs, dus zou er wat dat betreft geen niveauverschil mogen zijn. Het enige verschil is dat ook ik dolgraag zoân Louis Chevrolet horloge wil hebben.â

Mark Busfield: âWe zijn een dag langer in Valencia gebleven om te testen en een aantal aangepaste â07 onderdelen uit te proberen. Alain reed daarbij in Robâs auto, die was betrokken bij het ongeluk in de eerste race. Hoewel hij helemaal opnieuw geprepareerd dient te worden, functioneerde de auto tijdens de test nog prima. In Pau zal Rob gebruikmaken van de reserveauto, die voordat het team naar Valencia afreisde al in race set-up was opgebouwd, voor het geval dat⦠Na Valencia zijn de autoâs teruggegaan naar de workshop om opnieuw geprepareerd te worden. Vandaag hebben ze op het circuit van Silverstone een shakedown gehad, waarna ze op transport naar Pau zijn gezet. Pau is een stratencircuit en dat betekent veel krappe bochten en hoge kerb stones, waarbij inhalen niet makkelijk zal zijn. Goed kwalificeren is daarom belangrijker dan ooit en daarom is het goed dat we 15 minuten langer de tijd krijgen tijdens de kwalificatie, om fouten zoals we die afgelopen jaar in Macau zagen, te voorkomen.â

Eric Nève: âDe officiële slogan van het WTCC is âReal Cars, Real Racingâ, dus wat is er beter dan de autoâs letterlijk op de straat te zetten waar de concurrentie in het dagelijks leven het hevigst is. Pau staat bol van de historie en daarom is Chevrolet vastbesloten haar naam aan de lange lijst van winnaars toe te voegen. Het wordt uiteraard niet gemakkelijk, aangezien de Chevrolets tot de zwaarste autoâs in het veld horen, maar we hebben een kans om hier goed te presteren. Zoals we in het verleden al vaker gezien hebben, hangt er veel af van de kwalificatie. Hoe dan ook, stratencircuits vormen het beste voorbeeld om te laten zien met welk product we in deze klasse rijden. De races komen letterlijk naar de fans toe, in plaats van andersom, en dit kampioenschap is voor de fans toegankelijker dan welke andere klasse ook. Met het open paddock, de toegankelijkheid van de coureurs en teams en de vriendelijke sfeer kunnen duizenden fans de Chevrolet-filosofie zelf ervaren tijdens het âMonaco voor Toerwagensâ.â