Socialistische Partij Rotterdam

SP Rotterdam

SP: 'ID'ers verdienen beter'

29-05-2007 * De SP Rotterdam stelt voor de banen van 1250 ID'ers voor wie nog geen oplossing is gevonden om te zetten in reguliere banen. In de nota 'ID'ers verdienen beter - een voorstel om ID'ers en hun functies voor de stad te behouden' stelt de SP dat door de verplichte uitstroom van mensen met een ID-baan gaten dreigen te vallen in de Rotterdamse samenleving. U vindt de nota in de bijlage.

ID'ers in Rotterdam doen maatschappelijk nuttig werk. Hun functies zijn vaak van vitaal belang voor de sociale samenhang in Rotterdam. Zij werken in de zorg, in het sociaal-cultureel werk, bij zelforganisaties van allochtonen, doen buurt- en jongerenwerk. Ze zijn werkzaam in de kinderopvang, bij peuterspeelplaatsen en in zowel het basis- als voortgezet onderwijs. ID'ers doen nuttig werk bij de dierenambulance, de wijkbus voor ouderen en bij sportclubs. ID'ers helpen het sociale bindweefsel van de stad vorm te geven.

Het verdwijnen van ID-functies is slecht voor de stad én slecht voor de ID'ers die het werk kwijt raken waar ze van houden en waar ze voldoening in vinden. Met het verdwijnen van de ID'ers gaat heel veel ervaring verloren. Terwijl Rotterdam Jongerenhoofdstad 2009 eraan komt, verdwijnen allerlei voorzienin­gen voor kinderen en jongeren die afhankelijk zijn van ID'ers.

De financiering van ons plan is een kwestie van politieke wil. In Rotterdam moet gekozen worden voor extra budget op die plekken waar belangrijke functies dreigen te verdwijnen. Het witten van de ID-banen bete­kent een structurele investering van 30 miljoen euro. Dat geld kan onder andere komen uit het program­ma Sociaal, uit het Pact op Zuid en uit de 60 extra miljoenen die tot 2010 beschikbaar zijn voor jeugd­zorg. Verder zou de gemeente Rotterdam bij het Rijk moeten aandringen op extra geld voor fatsoenlijke invulling van functies in onderwijs, welzijn, cultuur en buitenruimte.

In de nota geeft de SP een kort overzicht van de geschiedenis van de ID-banen, de functies waarin ID'ers werken en de problemen die zullen ontstaan als de banen volledig verdwijnen. Tot slot wordt het voorstel voor het witten van de banen verder uitgewerkt. Het verhaal wordt geïllustreerd aan de hand van de eigen ervaringen van een aantal ID'ers uit de stad.

Zie ook: * ID-Rapport SP