Provincie Utrecht

dienstverlening bij dementie

Verbetering dienstverlening bij dementie

29-5-2007 -

Wie te maken krijgt met dementie krijgt tevens te maken met verschillende hulpinstanties zoals huisarts, thuiszorg, ziekenhuizen, verzorgings- en verpleeghuizen. De provincie investeert EUR 190.000 in een goede onderlinge afstemming van deze organisaties. Vorig jaar is de provincie in samenwerking met het Landelijke Dementie Programma begonnen om de samenwerking tussen de ketens te verbeteren wat tot positieve resultaten heeft geleid.

In overleg met het Landelijke Dementie Programma kiest de provincie voor een aanpak die de dienstverlening aan de direct betrokkenen van dementie verbetert. Zo wordt de functie van
dementieconsulent/casemanager ondersteund. Deze begeleidt de dementiepatiƫnten en hun omgeving als de diagnose dementie is gesteld. In dit vroege stadium helpt de dementieconsulent bij het vinden van de juiste informatie, adviseert, geeft steun en psychologische begeleiding en helpt bij bemiddeling. De dementieconsulent werkt zoveel mogelijk onafhankelijk van zorgaanbieders.

Daarnaast worden er ontmoetingscentra opgezet op laagdrempelige plekken in de wijk. Hier kunnen mantelzorgers en thuiswonende mensen met dementie terecht voor praktische, emotionele en sociale ondersteuning. Bij deze ontmoetingsfunctie zijn zorg- en welzijnsaanbieders actief betrokken. De effectiviteit van de ontmoetingscentra is wetenschappelijk onderbouwd en wordt ondersteund door de VU Amsterdam. De ondersteuning van de
dementieconsulent/casemanager en de opzet van ontmoetingscentra hebben al tot positieve resultaten geleid in verschillende plaatsen. Door te focussen op juist deze twee speerpunten, wordt versnippering van projecten voorkomen.

Meer informatie: Wilma Heideman, telefoon 030-2582623