Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

'Telemarketing bijsluiter' voor telefonische verkoop ontwikkeld

Den Haag, 29 mei 2007 Bedrijven en organisaties die via de telefoon producten of diensten aanbieden, gaan consumenten via een standaardtekst wijzen op de mogelijkheid om zich uit te schrijven. Nu al kan iedere consument aangeven niet meer door de desbetreffende aanbieder gebeld te willen worden. Op die mogelijkheid wordt consumenten in de toekomst gewezen met een standaardtekst, die veelal via een bandje wordt afgespeeld. De sector introduceert hiermee een soort 'telemarketing bijsluiter' voor telefonische verkoop.

Op grond van de Telecommunicatiewet dient de consument bij elk telemarketinggesprek de mogelijkheid te worden geboden om bezwaar te maken tegen het verdere gebruik van zijn of haar elektronische gegevens door de desbetreffende adverteerder. Dat wordt het recht van verzet genoemd. Als uitvloeisel van de in 2006 geïntroduceerde Richtlijn Telemarketing is nu een aanpak ontwikkeld, om de uitvoering van dat recht te standaardiseren. Het is de bedoeling dat aan het eind van ieder gesprek automatisch een tekst wordt uitgesproken, bij voorkeur via een bandje. In deze tekst wordt de consument gewezen op de mogelijkheid bezwaar te maken tegen het verdere gebruik van zijn telefoonnummer door de bellende organisatie. De consument kan vervolgens via een registratie van zijn contactgegevens op een website of via een telefoonnummer uitvoering geven aan zijn of haar bezwaar. Deze aanpak beoogt dat iedere consument altijd - op een gelijke wijze - wordt geïnformeerd. Hierdoor ontstaat als het ware een 'telemarketing bijsluiter'.

Naast de Code en Richtlijn Telemarketing, Infofilter en de Consumentenlijn Telemarketing maakt dit initiatief deel uit van de zelfregulering waarmee de branche irritatie onder consumenten zoveel mogelijk wil voorkomen. Vorige maand werd bekend gemaakt dat consumenten maarliefst voor 5,2 miljoen euro via de telefoon kopen. Daarmee is de telefoon een belangrijke vorm van winkelen, die zowel voor de beller als voor de gebelde zo prettig mogelijk moet verlopen. De Telemarketing Bijsluiter wil daaraan bijdragen. De Telemarketing Bijsluiter is een initiatief van de verschillende brancheorganisaties die zich met verkoop en marketing via de telefoon bezighouden.


---

Nadere informatie voor de pers

Herman Nieuwenhuis

Tel. 06 - 53 58 60 57