Vereniging Milieudefensie


Inspraakreactie tegen Maasvlakte gereed

Milieudefensie heeft haar inspraakreactie ingediend op het Milieu Effect Rapport, de voorontwerp bestemmingsplannen en de vrijstellingen ten behoeve van de aanleg van de Tweede Maasvlakte. De stukken vormen de eerste schermutselingen in de juridische procedure die Milieudefensie aanspant tegen dit project. Milieudefensie vindt het niet wenselijk dat een project dat zoveel extra luchtvervuiling veroorzaakt gerealiseerd wordt in een regio die nu al de meest vervuilde van Nederland is.

Inspraakpunt Planol gische inpassing Maasvlakte 2 R tterdam &Inspraakpunt MER aanleg Maasvlakte 2 P stbus 30316
2500 GH Den Haag
Betreft:Inspraak Milie defensie op het MER,de voorontwerp bestemmingsplannen en vrijstellingen t.b.v.de Tweede Maasvlakte Amsterdam,22 mei 2007. Hierbij geeft Milieudefensie haar visie p de Milieueffectrapp rten "Aanleg "en "Bestemming " v r de Tweede Maasvlakte,het v r ntwerp-bestemmingsplan "Maasvlakte 2",het v r ntwerp-bestemmingsplan "Partiële herziening Maasvlakte 81"en het c ncept vrijstellingsbesluit p gr nd van artikel 19 van de WRO ten beh eve van de aanleg van de Maasvlakte II ter plaatse van de kuststr k van de huidige Maasvlakte en het verz ek m vrijstelling p gr nd van artikel 17 van de WRO ten beh eve van de aanleg van een werkterrein ter plaatse van de Yangtsehaven. Milieudefensie is van mening dat het ptimisme ver de haalbaarheid van de normwaarden v r de luchtkwaliteit nv ld ende is gefundeerd en ziet b vendien nog v lstrekt nv ld ende waarb rgen v r de uitst t beperkende en de c mpenserende maatregelen die w rden v rgesteld.B vendien w rden effecten die rspr ng f effect buiten de Rijnm nd hebben, niet in beeld gebracht. Ten beh eve van de leesbaarheid is nze inspraakreactie deels pgenomen in zes bijlagen bij deze brief.De bijlagen maken integraal deel uit van deze zienswijze. Geachte mevr uw,heer,.1.Verkeersgevolgen in het achterland verzwegen het nderz ek naar de effecten van een plan,waar nder de effecten p de luchtkwaliteit,dient zich uit te strekken naar het hele gebied waar het plan gev lgen kan hebben.In het nderhavige geval zijn de effecten in een te beperkt gebied nderz cht.Z is er geen be rdeling gemaakt van de extra milieupr blemen (met name lawaai en luchtvervuiling)d r extra vrachtverkeer in het achterland.Het gaat m duizenden vrachtaut 's extra per dag p diverse snelwegen.De milieueffecten van het verkeer dat de Tweede Maasvlakte zal genereren, vertreffen die van een "d dgew ne "wegverbreding,waarv r bij Tracé-f Sp edwetpr cedures steevast wel uitgebreid nderz ek w rdt verricht.O k niet meegenomen in het MER zijn de aantasting van natuur en landschap d r aanleg van de vrachtaut - gerelateerde extra snelwegen A4 Zuid d r de H eksche waard en A15 van Bemmel t/m Zevenaar.Zie k bijlage 1 Verkeersgev lgen in het achterland. 2.Verkeersaanbod onderschat Het Havenbedrijf rekent zich rijk.Er w rden veel aannames gedaan die niet zijn te nderb uwen en nauwelijks d r (v rgenomen)beleid w rden ndersteund.Juridisch zijn de v rspelde nt- wikkelingen niet zeker te stellen.De h eveelheden verkeer ten gev lge van de uitv ering van het plan w rden nderschat. In bijlage 2 Verkeersaanb d w rdt verder ingegaan p de v lgende punten:
1.m dal split

2.beladingsgraad vrachtwagens
3.uitbreiding verslag p Eerste Maasvlakte
4.geïnduceerd transp rt vanuit het havengebied Omdat de pr gnoses die het verkeersm del levert ns niet l gisch lijken,d en wij een ber ep p de gemeente m het m del zelf,de inv ergegevens en aannames die zijn gebruikt,z sp edig m gelijk penbaar te maken.Gezien de c mplexiteit van de materie is het v r ns niet acceptabel m pas bij de publicatie van het ntwerp bestemmingsplan daar inzage in te krijgen.Daar m zal Milieudefensie deze stukken bij brief van vandaag bij het c llege van burgemeester en weth uders van R tterdam,d r middel van een daart e strekkend WOB- verz ek pvragen.
3.L chtverv iling:magere analyses en ontoereikende maatregelen Z nder aanleg van de Tweede Maasvlakte zijn er in 2020 p diverse plaatsen in de Rijnm nd verschrijdingen van de Eur pese normen v r fijnst f (geldend vanaf 2005)en NO2 (geldend vanaf 2010).In 2020 l pen de Nederlandse verheden aldus 10 t t 15 jaren achter p het halen van de normen.Diverse sch ne luchtmaatregelen ten beh eve van de R tterdamse regi hadden al lang genomen kunnen en m eten w rden.D r die maatregelen nu tenemen m de aanleg van de Tweede Maasvlakte m gelijk te maken w rden de m gelijkheden m de luchtkwaliteit in R tterdam te verbeteren deels pges upeerd. Een essentiële beperking aan de luchtkwaliteitstudie is dat het studiegebied slechts het gr tste deel van de regi Rijnm nd beslaat.De verslechteringen van de luchtkwaliteit die zich als gev lg van Maasvlakte 2 v rd en buiten het studiegebied,zijn niet meegenomen.De h gere c ncentraties vervuilde lucht die zich v rd en d r extra emissies buiten het studiegebied ten gev lge van Maasvlakte 2 zijn niet meegenomen bij de berekening van de c ncentraties.luchtvervuiling in het studiegebied.Z is de bijdrage aan de luchtvervuiling die w rdt ver rzaakt d r schepen p weg naar de Tweede Maasvlakte niet meegerekend. Helaas is R tterdam er des ndanks niet in geslaagd een maatregelenpakket samen te stellen dat de norm verschrijdingen in het havengebied d et verdwijnen. De enige handhaafbare effectieve maatregelen uit het v rkeursalternatief zijn:
1.Sch nere m t ren binnenvaart (en tijdelijk lagere maximum snelheid)
2.Afzuiging bij tunnelm nden
3.Schermen langs snelwegen Dynamisch verkeersmanagement zal een beperkt effect hebben mdat d rstr ming al verbe- tert d r de aanleg van nieuwe snelwegen. Omdat de speelruimte tussen de verwachte uitst t en de normen klein is,zullen de in para- graaf 1,2 en 3 genoemde effecten leiden t t blijvende verschrijdingen en t t verslechtering van luchtkwaliteit r nd de verkeerskno ppunten Kethelplein,Vaanplein en Beneluxplein en nabij tunnelm nden.B vendien is nduidelijk f er p het m ment dat de aanleg samengaat met het eerste gebruik (r nd 2015)geen knelpunten ntstaan. Een gedetailleerde t elichting is te vinden in bijlagen 3a,b en c ,Luchtvervuiling in en buiten het plangebied en tijdens de aanleg.
4.Effecten op klimaatverandering grotendeels verzwegen D r de Tweede Maasvlakte te laten aanleggen stimuleert de verheid de zeevaart en het vrachtaut verkeer.Deze vuile sect ren gr eien al uitbundig en hun aandeel in het enorme milieupr bleem van de klimaatverandering neemt gestaag t e.V lgens het IPCC (een nderz eksteam van wetenschappers uit de hele wereld in pdracht van de Verenigde Naties) dienen immers in 2050 de CO2-emissies in de geïndustrialiseerde wereld 80%lager te zijn dan nu,m de rampzalige gev lgen van klimaatverandering te v rk men.V lgens nze berekeningen zal de bijdrage van de landaanwinning aan de CO2 uitst t geen 2,5 t t 5 megat n per jaar zijn maar inclusief de uitst t van de zeeschepen p weg naar de Tweede Maasvlakte 12 t t 17 megat n CO2 per jaar,fwel 5 t t 8%van de Nederlandse CO2 uitst t! Nu de gemeente R tterdam zich heeft aangesl ten bij het Klimaatinitiatief van Bill Clint n,is uitbreiding van de haven ns inziens geen ptie meer. Een t elichting is pgenomen in bijlage 4,Effecten p klimaatverandering
5.Economische effecten geen rechtvaardiging De ec nomische effecten van de Tweede Maasvlakte zijn zeer beperkt.Een v lle tweede Maasvlakte levert zelfs in het meest ptimistische scenari relatief weinig extra arbeidsplaatsen.. In 2035 zullen ca.300-2700 pers nen p de landaanwinning werkzaam zijn bij de v rziene ntwikkeling van de ruimtevraag.W rdt daar de t elevering bijgeteld,dan gaat het m 440- 3500 pers nen.Ruim een derde daarvan betreft herverdeling van werkgelegenheid tussen verig Nederland en Gr t-Rijnm nd .1 De Maatschappelijke K sten-en Batenanalyse 2 valt daar m k in bijna alle scenari 's negatief uit:
1 PKB Pr ject Mainp rt R tterdam,deel 3 (2006),bladzijde 116
2 CPB,NEI,RIVM (2001),Welvaartseffecten van Maasvlakte 2.Aanvullende k sten-batenanalyse van uitbreiding van de R tterdamse haven v r landaanwinning."De k sten-batenanalyse laat evenwel zien dat het pr ject t t 2035 bij de huidige haventarieven in geen enkel gr eiscenari een batig sald v r de Nederlandse samenleving heeft.Als rekening w rdt geh uden met een waarde van het gebruik na 2035 w rdt het beeld in de h gere gr eiscenari 's p sitiever.Vanwege het gr te aandeel van d rv erc ntainers liggen de v rdelen van het pr ject v ral p Eur pese schaal."(p.11)En:"Zelfs bij het uitv eren van het g edk pste pr ject in c mbinatie met z min m gelijk v rraad (hectares haventerrein)en het meetellen van de restwaarde is het nati nale KBA-resultaat slechts in het h gste gr eiscenari p sitief."(p.32) De geplande bedrijvigheid betreft v ral p-en verslag van c ntainers en distributie. Ec nomisch leveren die extra c ntainerterminals weinig p,z blijkt uit veel nderz ek 3 .De ntwikkeling van de Tweede Maasvlakte is dus geen kwestie van ec nomie versus milieu.Het milieu verliest,z wel in de regi Rijnm nd als m ndiaal.
6.J ridische versnippering en afkalving van het project Er liggen inmiddels 6000 pagina's MER,maar er is nog geen "Overeenk mst Luchtkwaliteit " , z dat het v r belanghebbenden nog steeds nduidelijk is h e hard de v rgestelde maatregelen zijn en wanneer ze w rden uitgev erd.Daarbij is handhaving van die vereenk mst afhankelijk van standvastigheid c nvenantpartners,fwel de betr kken verheden (die k financieel in het Havenbedrijf participeren)en het Havenbedrijf zelf.D r belanghebbenden kan v r z ver wij weten geen ber ep w rden gedaan p de afspraken in dit c nvenant.Z is het nog altijd niet m gelijk m de juridische gev lgen van het vaststellen van het bestemmingsplan v r de Tweede Maasvlakte werkelijk g ed te be rdelen.Aangezien de pr cedure inmiddels al in de bestemmingsplanfase is aangek men is dit een gr t gemis.
7.Hiaten in het MER De richtlijnen v r het MER vragen m een beschrijving v r z wel het c ntainer als het chemiescenari van de maatregelen m de m dal split in gunstige zin te bev rderen.Het MER k mt echter niet verder dan g ede v rnemens,z als de aanleg van infrastructuur ten beh eve van alle m daliteiten (multim dale ntsluiting)en de intentie van het Havenbedrijf m bij de selectie van gebruikers van MV2 k te kijken naar de plannen wat betreft het minder inzetten van vrachtwagens (maximaal 35%trucking).Het havenbedrijf meldt verder dat "Duurzaamheid w rdt geb rgd in een c ntract met de klant."In h everre dat werkelijk zal gebeuren blijft echter de vraag mdat hier ver in het bestemmingsplan niets is te vinden. Er zijn diverse m gelijkheden v r de gemeente m hier werk van te maken:
- gemeentelijke m dal split heffing
- belasting p ngebruikte ruimte
- V rschriften in Milieuvergunning bedrijven p de Tweede Maasvlakte Deze f andere pties w rden echter in het MER niet in beeld gebracht. De in de richtlijnen gevraagde randv rwaarden v r "duurzame inrichting,expl itatie en beheer " en v ral de wijze waar p die kunnen w rden vastgelegd ntbreken.Weliswaar zijn er hele gl bale randv rwaarden pgenomen in de PKB.Maar de randv rwaarden waar het Havenbedrijf en de bedrijven die zich p de Maasvlakte vestigen aan m eten h uden staan niet 3 TNO Inr (2003a),Een verkenning naar de maatschappelijke waarde van logistiek,Delft..in de MER en zijn niet vastgelegd in het v r ntwerp bestemmingsplan.De richtlijnen v r het MER vragen wel m "..het f rmuleren en vastleggen van de randv rwaarden waaraan activiteiten p MV2 m eten v ld en." .Dit geldt z wel v r het vastleggen van de v rwaarden in het bestemmingsplan als in het besluitv rmingstraject. Daarnaast stellen de richtlijnen dat m et w rden ingegaan p de wijze waar p de realisatie van de d elstellingen w rdt gewaarb rgd.O k p dit gebied ntbreken harde garanties. Concl sie
Het MER is te ptimistisch ver de verslechtering van de luchtkwaliteit ten gev lge van de aanleg van de Tweede Maasvlakte.Het v r ntwerp bestemmingsplan geeft b vendien geen enkele zekerheid ver de daadwerkelijke realisatie van de duurzaamheidsd elstellingen.De milieugev lgen van het plan binnen de planperi de zijn niet te verzien.En er zijn nv ld ende garanties v r het kunnen v ld en aan de milieunormen gedurende die lange peri de.
Een fundamenteel bezwaar is de gigantische bijdrage aan de klimaatverandering die dit pr ject levert.Hiervan w rden met name mens en natuur in kwetsbare gebieden het slacht ffer.terwijl het d rv eren van g ederen de Nederlandse ec nomie bitter weinig plevert. De Tweede Maasvlakte is b vendien geen verhaal van ec nomie versus milieu.Het milieu verliest,z wel in de regi Rijnm nd als m ndiaal.De geplande bedrijvigheid betreft v ral p- en verslag van c ntainers en distributie.Ec nomisch levert dat weinig p. Milieudefensie is daar m van mening dat de Tweede Maasvlakte niet h eft en niet mag w rden aangelegd.
H gachtend,
J ris Wijnh ven
campagneleider verkeer, Milieudefensie.BIJLAGE 1: Verkeersgevolgen in het achterland D r de bedrijvigheid p de Tweede Maasvlakte gaan aldus dagelijks duizenden extra vrachtaut 's rijden p de A15 ten sten van R tterdam.Ze gaan langs/d r plaatsen als Ridderkerk,Hendrik Id -Ambacht,Papendrecht,Hardinxveld-Giessendam,G rinchem, Geldermalsen en Tiel.Vanaf het kno ppunt Valburg verspreidt dit verkeer zich ver de A50 f A325,en gaat dan langs/d r Nijmegen,Arnhem,Zevenaar,Renkum en Beuningen.Een vergelijkbare gr ei van het vrachtverkeer d et zich v r p de A16 ten zuid sten van R tterdam:langs en/f d r Ridderkerk,Zwijndrecht,D rdrecht en Breda. De r utes kunnen veranderen als in 2020 de A4 Zuid d r de H eksche Waard z u zijn aangelegd en de A15 z u zijn d rgetr kken van Bemmel t/m Zevenaar (ver ruim twaalf kil meter).Over de m gelijke aantasting van natuur en landschap daard r staat k niets in de SMB.Het (extra)vrachtverkeer speelt een gr te r l bij deze snelwegplannen. Wat lawaai en luchtvervuiling betreft vertreffen de effecten van de Tweede Maasvlakte langs de snelwegen in het achterland de effecten van een `d dgew ne ' wegverbreding v r die snelwegen.V r wegverbredingen w rdt,terecht,in het kader van Tracé-f Sp edwetpr cedures uitgebreid nderz ek gedaan naar de effecten p luchtkwaliteit en lawaai. Waar m gebeurt dit hier niet? Op s mmige l caties in het achterland ver rzaakt de Tweede Maasvlakte zelfs extra cumulatie van lawaai en luchtvervuiling,d rdat het gr eiende vrachtverv er ver weg,water en sp r dichtbij elkaar in de buurt k men.Dit verdient k extra nderz ek..BIJLAGE 2: Verkeersaanbod
modal split
Het is de vraag f de m dal split verbetering,van 49%trucking nu,naar 35%in 2033,waar in het VKA van w rdt uitgegaan,echt w rdt bereikt.Dit is afhankelijk van de privaatrechterlijke c ntracten die het verzelfstandigde Havenbedrijf met de c ntainerterminals sluit en de handha- ving daarvan.De v rspellingen zijn b vendien gebaseerd p de ptimistische inschattingen van vertegenw rdigers van de sp r-en binnenvaartsect r.V ralsnog gaat van alle c ntainers die vanuit de R tterdamse haven verder ver land gaan,60%per vrachtaut .4 Bijna de helft van al die c ntainers gaat linea recta naar het buitenland.5 V r een betere m dal split is v lgens de bijlage verkeer b vendien een dep t v r lege c ntainers nodig in het achterland.Of dit dep t er k daadwerkelijk gaat k men blijkt nergens. beladingsgraad
Beladingsgraad van de vrachtwagens p weg naar de Maasvlakte stijgt in het V rkeursalterna- tief van 2,3 nu naar 2,6 in 2020 en 2,8 in 2033 6 .Dit w rdt nauwelijks nderb uwd.Efficiëntere belading dankzij schaalvergr ting is geen vertuigend argument,want het c ntainerverv er in R tterdam is m menteel k al gr tschalig.Het inzetten van langere vrachtwagens kan k niet leiden t t een f rse verh ging van de beladingsgraad.Want juist het lange afstandsverv er, waarv r de langere vrachtwagens kunnen w rden ingezet zal in het scenari van het v rkeur- salternatief via het sp r en de binnenvaart gebeuren.Als de beladingsgraad p bijv rbeeld 2.4 blijft steken,rijden er (2,8-2,4))/2,8 maal z veel,fwel 14%meer vrachtwagens. Uitbreiding overslag op Eerste Maasvlakte In de berekening is de capaciteitsuitbreiding van ECT,dat gevestigd p het al bestaande deel van de Maasvlakte,"...niet meegenomen in de berekeningen,mdat dit niet erg realistisch bleek te zijn "7 Die uitbreiding van 2,8 milj en TEU/jaar (gr ei ECT van circa 9,1 naar 11,9 mil- j en TEU/jaar),k mt vereen met een kwart van de verwachte c ntainer verslagcapaciteit van de terminals p de Tweede Maasvlakte (2,8/(4+4,5+2,5)=0,25).De luchtkwaliteteit p de A15, ten gev lge van de aut nome gr ei,zal dus veel slechter zijn dan in het h fdrapp rt w rdt aangenomen.In de gev eligheidsanalyse zijn de effecten hiervan p de luchtkwaliteit niet be- rdeeld.
4 Zie www.p rt fr tterdam.c m/mmfiles/Modal%20split%20c ntainers_tcm26-9617.pdf
5 TNO Inr ,Een nderz ek naar de zuivere d rv er van g ederen d r de Nederlandse zeehavens, 2003,Delft.

6 Havenbedrijf R tterdam en R yal Hask ning, `MER Bestemming Maasvlakte 2,effectrapp rt paragraaf 12.3
7 `MER Bestemming Maasvlakte 2,effectrapp rt paragraaf 12.5.Geïnd ceerd transport De mvang van het vrachtverkeer vanaf/naar Maasvlakte 2,p werkdagen,bij het v rkeursalternatief (c ntainer)8 in de bijlage verkeer,tabel annex 18,is nv lledig bepaald.Van de 9.400 vrachtwagens die Maasvlakte 2 in 2020 dagelijks genereert,bereiken er slechts 5.700 de eindpunten in het studiegebied.Er zijn dus 3.700 z ekgeraakte vrachtaut 's.Het is niet realistisch dat er in het Eur p rt-gebied z veel vrachtwagenladingen aan c ntainers hun eindbestemming bereiken.Als er al z veel c ntainers vanaf de Maasvlakte naar bedrijven elders in Eur p rt w rden verv erd,verdwijnt de lading daar niet,maar w rdt deze bewerkt en verv lgens verder getransp rteerd.Deze transp rtbewegingen zijn ten nrechte niet in het verkeersm del meegenomen.H ewel niet duidelijk is wat de inv ergegevens v r de luchtkwaliteitstudie zijn geweest,zijn dit waarschijnlijk de verkeersgegevens die uit het verkeersm del k men r llen.Hierd r is er sprake van een f rse nderschatting van (de luchtvervuiling d r)het vrachtverkeer in het studiegebied. Omvang vrachtver eer vanaf/naar Maasvla te 2 in 2020,op wer dagen,bij voor eursalternatief (container),vergele en met vrachtver eer op de eindpunten van het studiegebied 9
2020 met Maasvlakte
2
2033 met Maasvlakte 2 Punt 1 (N15 ter hoogte )9.400 18.800 Punt 15 (op A4 ter hoogte Kethelplein)3.300 6.500 Punt 14 (A15 voor Vaanplein)1.800 3.200 Punt 28 (verkeer zuidwaarts voor het Beneluxplein)
600 1.100
5.700 10.800
Zoekgeraakte vrachtauto 's 3.700 8.000 9.400 18.800

8 Br n:Gemeente R tterdam,dS+V,Model-resultaten-etmaal-2015-2020-2033-v6,kt ber 2006. Br n w rdt aangehaald in:Havenbedrijf R tterdam en R yal Hask ning,eindrapp rt `MER Bestemming Maasvlakte 2,bijlage Verkeer en verv er ' ,annex 18,23 februari 2007.
9 Br n:Gemeente R tterdam,dS+V,Model-resultaten-etmaal-2015-2020-2033-v6,kt ber 2006. Br n w rdt aangehaald in:Havenbedrijf R tterdam en R yal Hask ning,eindrapp rt `MER Bestemming Maasvlakte 2,bijlage Verkeer en verv er ' ,annex 18,23 februari 2007..BIJLAGE 3a: L chtkwaliteit in het St diegebied De huidige slechte lucht waliteit in de Rijmond De luchtkwaliteit v ld et p veel plaatsen in de R tterdamse regi niet aan de Eur pese regels. Pagina 40 van de SMB stelde zelfs:"De verwachting is dat k in de aut nome ntwikkeling in 2020 p bepaalde plaatsen (bijv rbeeld langs drukke wegen)de norm v r NO2 zal w rden verschreden.Op veel plaatsen in de regi zal in de aut nome ntwikkeling de z genoemde 24-uurs norm v r fijn st f (PM10)w rden verschreden."Deze normen gelden reeds vanaf 2005 (24-uurs norm v r fijn st f)f 2010 (jaargemiddelde c ncentratie NO2). In 2020 l pen aldus de verheden 10 (NO2)t t 15 (PM10)jaren achter p de deadline v r het halen van de normen.Veel sch ne luchtmaatregelen ten beh eve van de R tterdamse regi hadden al lang genomen m eten w rden.Enkele v rbeelden:
-de kil meterheffing v r vrachtaut 's naar rat van milieuklasse z als Duitsland die al kent (st nd zelfs in het regeerakk rd van kabinet-Balkenende II,maar no it meer van vernomen)
-h gere dieselaccijnzen (zeer effectieve maatregel v r sch ner vrachtverkeer);
-het verlagen van de maximumsnelheden naar 80 km/uur p de R tterdamse ruit;
-walstr m v r de binnenvaart;
-het verbieden van vieze schepen;
-veel meer differentiatie van havengelden;
-v rrang v r g ederenverv er per sp r en water b ven vrachtaut 's en trekkers;
-het verminderen van fijnst fuitst t bij p-en verslag van g ederen;
-het aanpakken van raffinaderijen z als die van Shell die nog steeds niet p aardgas st ken. Verslechtering lucht waliteit door zeevaart beper t meegenomen D r Maasvlakte 2 gr eit de zeevaart.Deze gr ei gaat gepaard met extra emissies van luchtvervuilende st ffen.De luchtkwaliteitstudie maakt niet precies duidelijk welke van de extra emissies meegenomen zijn v r het bepalen van de c ncentraties luchtvervuiling na aanleg van Maasvlakte 2 en het bepalen van de verslechtering van de luchtkwaliteit d r Maasvlakte 2. Het effectrapp rt van de MER Bestemming Maasvlakte 2 spreekt van de emissies p Maasvlakte 2 en aangrenzende zee.10 Het luchtkwaliteitrapp rt d et dat k.11 Verder p in het luchtkwaliteitsrapp rt,pagina 73,lijkt het er p dat alleen de zeevaart binnengaats is meegenomen.
V r het pr ject Maasvlakte 2 is nogal van belang waar de streep w rdt gelegd.Waar m telt de gemeente R tterdam de extra emissies p het Nati naal C ntinentaal Plat,de hele N rdzee f zelfs de gehele r utes van het scheepvaartverkeer niet mee bij de berekeningen en van de c ncentraties luchtvervuiling en verslechtering in het studiegebied vanwege Maasvlakte 2? V lgens het luchtkwaliteitrapp rt stijgen in 2020 p de referentiepunten vanwege de wel meegenomen zeevaartemissies de c ncentraties NO2 bij Maasvlakte 2 met 0,23 t t liefst 2,59
10 Havenbedrijf R tterdam N.V en R yal Hask ning,`Milieueffectrapp rt Bestemming Maasvlakte 2, effectrapp rt ' ,23 februari 2007,pagina 100.
11 Havenbedrijf R tterdam N.V en R yal Hask ning,`MER Bestemming Maasvlakte 2,bijlage Luchtkwaliteit ' ,23 februari 2007,pagina 16..micr gram/m3 (bladzijde 186).V r fijn st f is dit 0,01 t t 0,28 micr gram/m3.Het gehele studiegebied blijkt aldus een wezenlijke verslechtering van de luchtkwaliteit d r te maken vanwege Maasvlakte 2,terwijl de effecten van de zeevaart iets verder p niet eens meegenomen zijn.
In het MER ntbreekt dus een g ed beeld van de stijging van de luchtvervuiling d r de zee- scheepvaart en de d rwerking hiervan p c ncentraties luchtvervuiling in de regi R tterdam. De zeescheepvaart dr eg in 2004 v r respectievelijk 50,25 en 20%bij aan de t tale emissies p Nederlands gr ndgebied van SO2 (zwaveldi xide),NOx (stikst f xiden)en PM10 (fijnst f).12 Tussen 1995 en 2004 stegen de emissies d r de zeescheepvaart p Nederlands gr ndgebied met 35%v r SO2,22%v r PM10 en 25%v r NO2.13 De ntwikkelingen die m ten leiden t t een sch nere zeescheepvaart gaan z langzaam dat de luchtvervuiling nog tientallen jaren gr eit bij de verwachte stijging van de zeescheepvaart.Een gr ndige analyse in het MER van de invl ed van de zeescheepvaart (al dan niet gerelateerd aan de Tweede Maasvlakte)p emissies en c ncentraties luchtvervuiling was p zijn plaats geweest. Scenario's voor NOx-itstoot (kton)door goederenvervoer op Nederlands grondgebied (zeescheepvaart incl.Nationaal Continentaal Plat)14 2000 2020 2040 2000-2020 2020-2040 Global Economy
Vrachtaut 's en trekkers 78.7 33.9 39.1 -57%+15% Zeescheepvaart 115.9 129.5 188.9 +12%+46% Binnenvaart 31.3 23.4 21.9 -25%-6% Strong Europe
Vrachtaut 's en trekkers 78.7 29.5 21.1 -63%-28% Zeescheepvaart 115.9 106.0 131.0 -9%+24% Binnenvaart 31.3 21.4 16.7 -32%-22% Scenario's voor PM10-itstoot (kton)door goederenvervoer op Nederlands grondgebied (zeescheepvaart incl.Nationaal Continentaal Plat)15 2000 2020 2040 2000-2020 2020-2040 Global Economy
Vrachtaut 's en trekkers 3.1 1.6 2.0 -48%+25% Zeescheepvaart 9.5 13.6 19.8 +43%+46% Binnenvaart 1.4 1.2 1.1 -14%-8% Strong Europe
Vrachtaut 's en trekkers 3.1 1.4 1.3 -55%-7% Zeescheepvaart 9.5 11.2 14.0 +18%+25% Binnenvaart 1.4 1.1 0.8 -21%-27%
12 Milieu-en Natuurplanbureau,Milieubalans 2006,pagina 165 en 166,z als gezien p http://www.mnp.nl/nl/publicaties/2006/Milieubalans2006.html
13 Milieu-en Natuurplanbureau,Nationaal Milieuc mpendium,www.mnp.nl/mnc/i-nl-0521.html
14 Milieu-en Natuurplanbureau,inf rmatie per email,10 augustus 2006.
15 Milieu-en Natuurplanbureau,inf rmatie per email,10 augustus 2006..Ver eeremissies vanuit het achterland oo niet meegenomen Door Maasvlakte 2 groeit ook het verkeer (dieseltreinen,binnenvaart,vrachtauto 's)in het verder weg gelegen achterland.Deze groei gaat gepaard met extra emissies van luchtvervuilende stoffen.In de luchtkwaliteitstudie zijn de effecten van deze extra groei niet meegenomen bij de berekeningen voor het studiegebied van concentraties luchtvervuiling na aanleg van Maasvlakte 2 en verslechtering van de luchtkwaliteit na aanleg van Maasvlakte 2. BIJLAGE 3b:
L chtkwaliteit b iten het St diegebied Het probleem met de zoekgeraakte vrachtauto 's,zoals uiteengezet in bijlage 2,doet zich ook buiten het studiegebied voor,in de zin dat daar dan ook meer vrachtauto 's gaan rijden.. Het aandeel van de zeescheepvaart aan de schadelijke concentraties fijnstof in de Nederlandse lucht groeit tussen 2006 en 2020 enorm.Dat voorspelt het Milieu-en Natuurplanbureau (MNP).Het aandeel in de door menselijke bronnen veroorzaakte concentraties fijnstof groeit van 7%in 2006 naar bijna 12%in 2020.Zaken als bodemstof en zeezout (die zijn ook beduidend minder gezondheidsschadelijk) zijn hier niet bij betrokken.
1.Volgens het Milieu-en Natuurplanbureau is ook sprake van een absolute groei in de concentraties. Gemiddeld zat er in 2006 op Nederlands leefniveau 0,94 microgram/m3 fijnstof in de lucht, veroorzaakt door de internationale zeescheepvaart.In 2020 zou de hoeveelheid groeien naar 1,02 microgram/m3.

2.Uit de fijnstofcijfers van het MNP over de zeescheepsvaart blijkt dat de luchtvervuiling door zeescheepvaart zich wijd verspreidt.Door de ontwikkelingen van de tweede Maasvlakte groeit de internationale zeevaart en daardoor stijgen de concentraties luchtvervuiling in Nederland.De luchtkwaliteit verslechtert aldus vanwege de tweede Maasvlakte en dat beperkt zich bepaald niet tot de Rijnmond.
Aandeel internationale zeescheepvaart in concentraties fijnstof (PM10)in Nederland (microgram/m 3 )16 2006 2020
Gemiddelde concentratie fijnstof met oorzaak internationale zeescheepvaart 0,94 1,02 Door mensen veroorzaakte concentraties fijnstof 12,9 8,7 Aandeel zeevaart in door mensen veroorzaakte concentraties fijnstof 7,3%11,7% Door mensen veroorzaakte concentraties fijnstof 12,9 8,7 Bodemstof,zeezout en overige bronnen 14,0 13,2 Totaal gemiddelde concentratie fijnstof in Nederland 26,9 21,9
16 Milieu-en Natuurplanbureau,Informatie per e-mail,20 maart 2007..BIJLAGE 3c: L chtkwaliteitseffecten aanleg Tweede Maasvlakte. Op bladzijde 45 van het voorontwerp bestemmingsplan Maasvlakte 2 17 wordt kort ingegaan op de luchtkwaliteitseffecten die tot 2013 optreden vanwege de aanleg van de tweede Maasvlakte.Deze effecten blijken te zijn onderzocht met modelberekeningen voor drie referentiepunten:Hoek van Holland,Maasvlakte 1 en Voornes Duin.Op alle drie referentiepunten leidt de aanleg van Maasvlakte 2 niet tot overschrijding van de relevante luchtkwaliteitsnormen,volgens het voorontwerp.Op het referentiepunt in Hoek van Holland stijgt de jaargemiddelde concentratie NO2 in 2010 wel met liefst
1,8 microgram/m3.De jaargemiddelde concentratie PM10 zou in 2010 het dichtst onder de norm zitten.Er is door aanleg een stijging van 28,8 naar 28,9 microgram/m3. De MER aanleg Maasvlakte 2 geeft meer inzicht in het verrichtte luchtkwaliteitsonderzoek.In de MER wordt ook de concentratie van 28,9 microgram/m3 gesignaleerd.Er wordt bij verteld dat bij aanleg in 2010 er 34 overschrijdingsdagen worden verwacht voor PM10 verwacht,terwijl 35 overschrijdingen maximaal zijn toegestaan.18 De dagnorm voor PM10 is dat er vanaf 2005 maximaal 35 dagen per jaar meer dan 50 microgram/m3 in de lucht mag zitten.Bij het meenemen van de juridisch wankele zeezoutaftrek gelden 41 dagen. Uit MER aanleg Maasvlakte 2 blijkt dat recente inzichten nodig waren om de luchtkwaliteit tot onder de norm te brengen.In eerste instantie zou er door de aanleg een toename van maximaal 1 dag op een totaal van 48 dagen zijn.19 Het doorvoeren van die inzichten resulteert in een lagere inschatting van het aantal overschrijdingsdagen in 2010 te Hoek van Holland,namelijk 33 in plaats van 48.De achtergrondconcentraties voor PM10 in de GCN-kaarten van het RIVM van mei 2006 zouden zijn overschat.Op basis hiervan heeft DCMR een aanpassing van het GCN doorgerekend.Recente inzichten (januari 2007,Peutz)zouden aantonen dat de emissiefactoren voor de bulkoverslag in de berekening van de GCN van mei 2006 inderdaad zijn overschat.20 Inmiddels heeft anno april 2007 het RIVM nieuwe GCN-kaarten geproduceerd.21 Invoering van de Amersfoortse coördinaten (X =67400 Y =444400)voor het punt in het CAR II 6.0 model (dat de nieuwe achtergrondconcentraties bevat)leidt tot een waarde voor het referentiepunt in Hoek van Holland (ter hoogte van de Emmaweg;zie bijlage MER Aanleg Milieukwaliteit bladzijde 31)in 2010 tot een achtergrondconcentratie PM10 29,6 microgram/m3. Het rapport van Peutz noch de aanpassing door de Milieudienst Rijnmond (DCMR)zijn bijgevoegd.De nieuwe cijfers zijn dus allerminst inzichtelijk en verifieerbaar.Het is ook niet duidelijk of het dispuut met de rijksrekenmeesters van het RIVM inmiddels is bijgelegd.Tot slot blijkt uit het onderzoek oo allerminst of de vuilste punten in ogenschouw zijn genomen als referentiepunten.De overheid moet aantonen dat overal aan de grenswaarden wordt voldaan en dat er door het besluit geen
17 Gemeente Rotterdam,`voorontwerp bestemmingsplan Maasvlakte 2 ',februari 2007.
18 Havenbedrijf Rotterdam N.V en Royal Haskoning,`Milieueffectrapport Aanleg Maasvlakte 2, hoofdrapport ',23 februari 2007,bladzijde 442 en 443.
19 Havenbedrijf Rotterdam N.V en Royal Haskoning,`Milieueffectrapport Aanleg Maasvlakte 2, hoofdrapport ',23 februari 2007,bladzijde 207.
20 Havenbedrijf Rotterdam N.V en Royal Haskoning,`Milieueffectrapport Aanleg Maasvlakte 2, hoofdrapport ',23 februari 2007,bladzijde 442 en 443.
21 http://www.mnp.nl/nl/themasites/gcn.verslechtering van de luchtkwaliteit optreedt.Het is geheel onduidelijk of er niet ergens een punt is waar zowel een overschrijding als een verslechtering optreedt.Langs de N211 die dwars door Hoe van Holland gaat ligt bijvoorbeeld een overschrijding van de normen voor de hand en langs deze weg treedt door Maasvlakte 2 ook een verslechtering op.Het onderzoek is derhalve buitengewoon onvolledig.
Hoeveelheid ver eer in 2015 vanwege tweede Maasvla te 22 Criterium
Wegver eer
(personen-en vracht- ver eer voor beide
richtingen samen)
Bezoe en door
schepen per dag
Treinbewegingen
per dag op de
havenspoorlijn
Gebruik Maasvlakte 2 4.700 20 bezoeken
(binnenvaart)en 7
(zeevaart)
32 (12 van/naar MV2 en 20 van/naar MV1)23
Aanlegactiviteiten 1.000 32 bezoeken (2
sleephopperzuigers x 16 bezoeken)
Hoogstens enkele op
piekmomenten
Aanleg infrastructuur ca.0-10 Enkele
tiental(len)op
piekdagen
Hoogstens enkele op
piekmomenten
Cumulatie ca.5700 20+7+32 Ca.32 (12 van/naar
MV2 en 20 van/naar
MV1)
De aanleg van de autosnelweg,de spoorweg en de haven hebben,gezien de omvang van het werk, de grootste bijdrage (met individueel enkele honderden bewegingen op piekdagen).Tijdens de aanleg van de landaanwinning in 2015 zijn naar verwachting twee sleephopperzuigers continu in bedrijf.Zij halen zand uit de zandwinputten op zee en brengen deze via de haventoegang van Maasvlakte 2 naar de op te spuiten terreinen.De activiteiten concentreren zich vooral in het westelijke havenbekken,in het oostelijke bekken zijn de haventerreinen dan al gereed.Baggermaterieel is 7 dagen per week en 24 uur per dag in bedrijf.Daarnaast wordt in 2015 binnen de contour van Maasvlakte 2 zand gewonnen uit de havenbassins.Uitgangspunt is dat deze winning plaatsvindt met stationaire baggerwerktuigen zoals een snijkopzuiger,ook wel Cutter Section Dredger (CSD) genoemd.Dit stationaire materieel brengt de havens op diepte en de terreinen op hoogte..24
22 Havenbedrijf R tterdam N.V en R yal Hask ning,`Milieueffectrapp rt Aanleg Maasvlakte 2, h fdrapp rt ' ,23 februari 2007,bladzijden 388 en 389.
23 Het extra verkeer van/naar de huidige Maasvlakte is volgens de MER het gevolg van verdere intensivering van en hogere doorzet.
24 Havenbedrijf R tterdam N.V en R yal Hask ning,`Milieueffectrapp rt Aanleg Maasvlakte 2, h fdrapp rt ' ,23 februari 2007,bladzijden 388 en 389..BIJLAGE 4: Effecten op klimaatverandering Het Milieu-en Natuurplanbureau berekende v r een aantal ec nomische gr eiscenari 's de t ek mstige emissies van k lst fdi xide (CO2)d r het g ederenverv er in Nederland.De CO2-uitst t van het zwaardere vrachtverkeer ver de weg stijgt met 35 t t 55%in de peri de 2000-2020.De CO2-uitst t van de zeescheepvaart stijgt in dezelfde peri de met 29 t t 59%. Deze cijfers bevatten nog nauwelijks de effecten van de tweede Maasvlakte,daar deze waar- schijnlijk pas vanaf 2015 g ederenverkeer aantrekt en daarna v lgens de v rspellingen in de k sten-batenanalyse nog tientallen jaren d rgr eit. V lgens het IPCC (het Interg vernmental Panel n Climate Change,een nderz eksteam van wetenschappers uit de hele wereld in pdracht van de Verenigde Naties)dienen in 2050 de CO2-emissies in de geïndustrialiseerde wereld 80%lager te zijn dan nu.Dit m de rampzalige gev lgen van klimaatverandering,met name v r arme landen,te v rk men. De Nederlandse verheid stimuleert hier met belastinggeld (minstens een miljard eur )een uit- bundig gr eiende sect r die de klimaatverandering verder aanwakkert.De tweede Maasvlakte maakt een verdubbeling van het c ntainertransp rt via R tterdam m gelijk 25 .van 16 milj en TEU naar 32 milj en TEU.Uit de statistieken van het havenbedrijf blijkt dat 25%van de t tale d rv er (in t nnen)uit c ntainertransp rt bestaat.Als we aannemen dat dit k betekent dat de c ntainerschepen 25%van de in R tterdam gebunkerde brandst f v r hun rekening nemen is de daaraan gerelateerde uitst t 12 megat n CO2.(Het MNP v rspelt v r 2010 is een t - tale uitst t t.g.v.bunkerbrandst f d r de zeescheepvaart van 48.025 kT n 26 )Op deze schat- ting valt natuurlijk veel af te dingen.Duidelijk is echter wel dat het MER de klimaateffecten ten gev lge van een Tweede Maasvlakte schr melijk nderschat.Een aanvulling p het MER is ns inziens no dzakelijk. Scenario's voor CO2-itstoot (kton)door goederenvervoer op Nederlands grondgebied (zeescheepvaart incl.Nationaal Continentaal Plat)27 2000 2020 2040 2000-2020 2020-2040 Global Economy
Vrachtaut 's en trekkers 6,075 9,427 12,224 +55%+30% Zeescheepvaart 4,770 7,562 11,006 +59%+46% Binnenvaart 1,894 1,826 1,871 -4%+2% Strong Europe
Vrachtaut 's en trekkers 6,075 8,210 9,334 +35%+14% Zeescheepvaart 4,770 6,165 7,539 +29%+22% Binnenvaart 1,894 1,630 1,408 -14%-14%
25 Factsheet :"T plocatie in de N rdzee " Havenbedrijf R tterdam,2006
26 Milieu-en Natuurplanbureau,Verkeer en Verv er in Welvaart en leef mgeving,tabel B30,2006
27 Milieu-en Natuurplanbureau,inf rmatie per email,10 augustus 2006.