Sterk financieel jaar voor Vodafone Nederland
29.05.2007 / 08:16 / Rubriek: Economie / Organisatie: Vodafone
Vodafone
http://www.vodafone.nl
Sterk financieel jaar voor Vodafone Nederland
Klantfocus zorgt voor aanhoudende omzetgroei
Maastricht, 29 mei 2007 - Vodafone Nederland heeft goede financiële resultaten
behaald in het boekjaar 1 april 2006 t/m 31 maart 2007. De totale omzet bedroeg Euro
1.674 miljoen. De onderliggende omzet nam met Euro 35 miljoen toe, maar aanpassingen in
boekhoudkundige regels met een effect van Euro 80 miljoen, deden de totale omzet per
saldo dalen. De operationele winst (EBITDA) bedroeg Euro 526 miljoen en de operationele
vrije kasstroom was Euro 374 miljoen. In het laatste kwartaal steeg het aantal klanten
1,7% tot 3.880.000 op 31 maart 2007, een toename van 63.000 klanten.
Deze goede resultaten tonen aan dat het beleid van het bedrijf om strikt te focussen op de
behoeften van de klant, zijn vruchten afwerpt en strookt met de wensen van de klant van
vandaag.
Guy Laurence, CEO van Vodafone Nederland: 'Wij nemen een sterke 2e plaats in op de
Nederlandse markt en wij zullen deze positie ook zeker vasthouden. Ook kijkend naar de
hoogste score van alle Nederlandse aanbieders in de Klant Tevredenheids Index van 2006 en
begin 2007, zien we dat onze strategie om te luisteren naar wat onze klanten echt willen
zeer succesvol is. Onze ambitie is om zorgeloze producten en diensten aan te bieden aan
onze klanten. En dit mogen klanten ook in de toekomst van ons blijven verwachten.'
Vodafone behaalde deze goede resultaten ondanks hevige concurrentie in de markt en druk
vanuit regelgeving. De gemiddelde ARPU steeg in het laatste kwartaal 7,5% tot Euro 36,1
vergeleken met Euro 33,6 in dezelfde periode het jaar ervoor. ARPU van postpaid klanten
steeg in het laatste kwartaal 11,1% tot Euro 57,8, prepaid ARPU bleef stabiel in het
laatste kwartaal op Euro 9,8, een jaar op jaar toename van 5,9%. Het percentage postpaid
klanten van het totaal steeg over het afgelopen jaar 7,1%punten naar 54,7%. Vanwege een
eenmalige opschoning van het prepaid klantenbestand nam het totaal aantal klanten van
Vodafone Nederland over het hele jaar genomen iets af.
Het spraakverkeer bleef groeien tot 1900 miljoen minuten in het laatste kwartaal, een
toename van 9,6% ten opzichte van dezelfde periode verleden jaar. Ook nieuwe tarieven en
nieuwe Vodafone Mobile Connect datakaart initiatieven bleken succesvol en zorgden voor
een sterke groei in dataverkeer (jaar op jaar toename van 13,7%) en data-opbrengsten
(jaar op jaar toename van 65,6%).
Aanhoudende klantfocus
In het afgelopen jaar heeft Vodafone Nederland de focus op de klant nog verder
aangescherpt en haar ambitie uitgebouwd om zorgeloze producten en diensten te leveren. De
flexibele tarieven zoals Vodafone BloX voor zowel spraak als data voor consumenten alsook
nieuwe datatarieven voor zakelijke klanten zijn zeer goed ontvangen.
Vodafone Passport, voor klanten die in het buitenland hun mobiele telefoon voordelig
willen gebruiken, telt inmiddels al ruim 1,4 miljoen deelnemers, die hierdoor gemiddeld
zo'n 40% besparen op hun buitenlandse belkosten.
Vodafone is ook bezig om haar winkels in Nederland volledig conceptueel te vernieuwen en
is gestart met een reparatiebalie in de winkel zelf, waardoor defecte mobieltjes
gerepareerd kunnen worden terwijl de klant wacht.
Met het nummer 1800 heeft Vodafone Nederland haar Nummerinformatie en Doorverbinden dienst
beschikbaar gemaakt voor alle Vodafone en niet-Vodafone bellers, met een maximum van 6 op
te vragen nummers per gesprek.
Ook opende Vodafone haar Mobiel Breedband (HSDPA) netwerk. Inmiddels kan ruim 90% van de
Nederlandse bevolking de voordelen ervaren van supersnel mobiel internet met het grootste
aanbod aan producten en het grootst aantal beschikbare netwerken in het buitenland.
Vodafone investeerde maar liefst Euro 241 miljoen, meer dan ooit tevoren, in de
capaciteit en kwaliteit van haar mobiele netwerken, van GSM tot Mobiel Breedband (HSDPA).
In november 2006 verwierf Vodafone het bedrijf TNF (The Network Factory) en inmiddels
hebben de eerste zakelijke klanten al voor Vodafone gekozen om in hun totale
communicatie-behoeften te voorzien, variërend van mobiel, vast tot breedband.
/ / / / / / / / / / / / / / /
Over Vodafone Libertel B.V.
Vodafone is een van de grootste mobiele telecommunicatiebedrijven in Nederland en maakt
deel uit van de wereldwijde Vodafone Group, het meest toonaangevende
telecommunicatie-bedrijf voor mobiele telefonie ter wereld met proportioneel ruim 206
miljoen klanten in vijf continenten. De Vodafone Group heeft deelnemingen in het
aandelenkapitaal van mobiele operators in 25 landen. Daarnaast heeft zij een
samenwerkingsverband met netwerken in 38 landen.