Succesvolle Nijmeegse sportieve BredeSchool dient als voorbeeld

dinsdag 29 mei 2007

De sportieve BredeSchool die Stephan Haukes vier jaar geleden in een Nijmeegse achterstandswijk begon is 'één groot succes'. De gemeente wil nu dat uiteindelijk alle basisscholen het voorbeeld van de Meiboom volgen.

Stephan Haukes, tot voor kort directeur van de Meiboom, is initiatiefnemer van de sportieve BredeSchool. Het was destijds een uitdaging van deze school in een achterstandswijk een sportieve BredeSchool te maken. Het had ook iets anders kunnen zijn, maar ik ben zelf een sportman en de kansen dienden zich aan. We hebben goed geluisterd naar de kinderen. Wat willen zij, wat doen ze graag? Alle kinderen vinden bewegen en sport leuk, zolang je het op een goede manier brengt. Dan ga je zoeken naar mogelijkheden.

De eerste stap is het motiveren van het schoolteam. Een aantrekkelijke regeling van Sportservice Nijmegen (SN) maakt het mogelijk een vakleerkracht, tevens sportconsulent bij SN, met een duale taakstelling aan te stellen. Een flexibel persoon die het leuk vindt te organiseren en te verbinden en er geen moeite mee heeft s avonds en op verschillende plekken te werken.

Op een sportieve school nemen sport en spel, bewegen en gezondheid zowel tijdens en na schooltijd een belangrijke plaats in. In het geval van de Meiboom worden de activiteiten na schooltijd ook door de vakleerkracht verzorgd. Sportservice Nijmegen werkt vanuit de gemeente samen met het onderwijs, de sportverenigingen en welzijnswerk om zoveel mogelijk mensen aan het bewegen te krijgen. Inmiddels zijn er, met de Meiboom als voorbeeld, al elf sportieve basisscholen. Dat moeten er 26 zijn in 2010. Uiteindelijk is het de bedoeling van alle basisscholen sportieve scholen te maken.

Specialisten op het gebied van sport en bewegen in de BredeSchool hebben onlangs hun vijfde netwerkbijeenkomst gehouden in de Meiboom. Daar kwamen vragen aan de orde als: Wat zijn de criteria voor een sportieve school (is een vakleerkracht nodig, moet je minimaal 10 uren aan buitenschoolse activiteiten aanbieden?) en Hoe regel je de financiën als je een 'gewone' school bent en dus geen extra gelden voor vraaggestuurde activiteiten krijgt? Het antwoord: Door het aangaan van partnerschappen, bijvoorbeeld met de GGD, het consultatiebureau en verenigingen wordt de gezamenlijkheid opgezocht. In die brede samenwerking is ook een rol voor ouders weggelegd. De algehele conclusie: Er moet veel meer en veel beter naar de kinderen zelf worden geluisterd.

Het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) organiseert geregeld in samenwerking met SLO en KVLO bijeenkomsten over sport en bewegen in de BredeSchool. Op netwerkbijeenkomsten zoals in de Meiboom komen onder anderen sportconsulenten, beleidsmedewerkers sport, welzijn en onderwijs, beweegmanagers, schooldirecties en vakdocenten uit het hele land bij elkaar voor kennisoverdracht, discussie, het gebruik van instrumenten, uitwisseling en netwerken.