Succesvolle Nijmeegse sportieve BredeSchool dient als voorbeeld
dinsdag 29 mei 2007
De sportieve BredeSchool die Stephan Haukes vier jaar geleden in een
Nijmeegse achterstandswijk begon is 'één groot succes'. De gemeente wil nu
dat uiteindelijk alle basisscholen het voorbeeld van de Meiboom volgen.
Stephan Haukes, tot voor kort directeur van de Meiboom, is
initiatiefnemer van de sportieve BredeSchool. Het was destijds een
uitdaging van deze school in een achterstandswijk een sportieve
BredeSchool te maken. Het had ook iets anders kunnen zijn, maar ik ben
zelf een sportman en de kansen dienden zich aan. We hebben goed
geluisterd naar de kinderen. Wat willen zij, wat doen ze graag? Alle
kinderen vinden bewegen en sport leuk, zolang je het op een goede
manier brengt. Dan ga je zoeken naar mogelijkheden.
De eerste stap is het motiveren van het schoolteam. Een aantrekkelijke
regeling van Sportservice Nijmegen (SN) maakt het mogelijk een
vakleerkracht, tevens sportconsulent bij SN, met een duale
taakstelling aan te stellen. Een flexibel persoon die het leuk vindt
te organiseren en te verbinden en er geen moeite mee heeft s avonds en
op verschillende plekken te werken.
Op een sportieve school nemen sport en spel, bewegen en gezondheid
zowel tijdens en na schooltijd een belangrijke plaats in. In het geval
van de Meiboom worden de activiteiten na schooltijd ook door de
vakleerkracht verzorgd. Sportservice Nijmegen werkt vanuit de gemeente
samen met het onderwijs, de sportverenigingen en welzijnswerk om
zoveel mogelijk mensen aan het bewegen te krijgen. Inmiddels zijn er,
met de Meiboom als voorbeeld, al elf sportieve basisscholen. Dat
moeten er 26 zijn in 2010. Uiteindelijk is het de bedoeling van alle
basisscholen sportieve scholen te maken.
Specialisten op het gebied van sport en bewegen in de BredeSchool
hebben onlangs hun vijfde netwerkbijeenkomst gehouden in de Meiboom.
Daar kwamen vragen aan de orde als: Wat zijn de criteria voor een
sportieve school (is een vakleerkracht nodig, moet je minimaal 10 uren
aan buitenschoolse activiteiten aanbieden?) en Hoe regel je de
financiën als je een 'gewone' school bent en dus geen extra gelden
voor vraaggestuurde activiteiten krijgt? Het antwoord: Door het
aangaan van partnerschappen, bijvoorbeeld met de GGD, het
consultatiebureau en verenigingen wordt de gezamenlijkheid opgezocht.
In die brede samenwerking is ook een rol voor ouders weggelegd. De
algehele conclusie: Er moet veel meer en veel beter naar de kinderen
zelf worden geluisterd.
Het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) organiseert
geregeld in samenwerking met SLO en KVLO bijeenkomsten over sport en
bewegen in de BredeSchool. Op netwerkbijeenkomsten zoals in de Meiboom
komen onder anderen sportconsulenten, beleidsmedewerkers sport,
welzijn en onderwijs, beweegmanagers, schooldirecties en vakdocenten
uit het hele land bij elkaar voor kennisoverdracht, discussie, het
gebruik van instrumenten, uitwisseling en netwerken.