Vereniging van Effectenbezitters


Effect 11: De 10 grootste beursmiskopen

In Effect 11 komen de volgende onderwerpen aan bod:

Top 10 pijnlijkste overnames
Effect geeft een overzicht van de tien pijnlijkste miskopen in de recente Nederlandse beursgeschiedenis. Van Reliastar via SlimFast en Wang Global tot US Foodservice en E-Plus. Bij elkaar werd er voor meer dan 23,5 miljard euro afgeboekt of verlies geleden bij verkoop. De indirecte schade door verlies aan beurswaarde is nog vele malen hoger. Met name rond het jaar 2000 is er menige kat in de zak gekocht door Nederlandse ondernemingen. Een interessante les uit het verleden, zeker nu over de hele wereld de fusie- en overnamekoorts weer oplaait en de miljarden weer over tafel vliegen. Top 10 Miskopen:

Miskoop

Koper

Jaar

Afboeking of verlies bij verkoop


1

E-Plus

KPN

2000

¤ 13,7 miljard


2

US Foodservice

Ahold

2000

¤ 2,7 miljard


3

GNC

Numico

1999

¤ 1,8 miljard


4

Wang Global

Getronics

1999

¤ 1,25 miljard


5

SlimFast

Unilever

2000

¤ 1 miljard


6

Admiral

CMG

2000

¤ 910 miljoen


7

MedQuist

Philips

2000

¤ 727 miljoen


8

GTS/Ebone

KPNQwest

2001

¤ 645 miljoen


9

Corporate Express

Buhrmann

1999

¤ 573 miljoen


10

Reliastar

ING Groep

2000

¤ 275 miljoen

TomToms revolutionaire evolutie
Effect had een interview met Harold Godijn, de topman van maker van autonavigatieapparatuur TomTom. Godijn gaat in op de hard dalende prijzen: met innovatie moeten de leveranciers de prijsdalingen een halt toeroepen. "Ik weet zeker dat de producten die we nu maken over vijf jaar 'een beetje primitief' worden gevonden." Godijn belooft dat TomTom met 'revolutionaire' nieuwe diensten komt. En dit jaar komt het bedrijf met nieuws over in de auto ingebouwde navigatiesystemen. Voor kapitaalkrachtige concurrrenten is Godijn niet bang: "Ik denk dat Philips en Sony te weinig toegevoegde waarde hebben." De voortzetting van de groei zal vooral in Noord-Amerika zijn beslag moeten krijgen: "We zijn heel sterk in Europa, maar in Noord-Amerika groeien we hard, dat is nu 14 procent van onze omzet."

Verder in Effect:

* Overnamehausse: column van Peter Paul de Vries over de aanhoudende stroom fusies en overnames.
* Koersreacties op bedrijfsnieuws: een analyse van de koersreacties van aandelen op het bekend worden van de jaarcijfers over 2006. Wat blijkt? Snel verlies nemen bij tegenvallende cijfers was vaak de beste optie.
* Je hebt sommetjes en sommetjes...: column van Alex Otto over consolidatie in de aandelenmarkt.
* Verbeten gevecht om onlineadvertenties: sectoranalyse door Jacques Potuijt van de internetsector, met aandacht voor Microsoft, Yahoo! en Google.
* Over poen en doen: column van Michael Kraland met een paar concrete tips uit de energiesector.
* Aan de zijlijn met Shell en BP: technische analyse van de twee belangrijkste Europese olieconcerns door Royce Tostrams.
* Dubbele wassen neus Note op Aegon: een kritische blik op de ING Lookback Reverse Exchangeable op Aegon. Een directe belegging in de aandelen Aegon is veel aantrekkelijker dan dit 'special product' van ING.
* Latijns Amerika: een gespleten regio: de visie van Freddy van Mulligen op het Zuid-Amerikaanse continent en de beleggingsmogelijkheden aldaar.
* Enkele valkuilen: een uiteenzetting van de kansen maar vooral de risico's van grondstofbeleggingen.
* Rentebetaling door erfgenamen: een fiscale benadering van de al dan niet in rekening gebrachte rente bij niet opeisbare vorderingen van kinderen op hun nog levende ouders.
* VEB in Londen: de stand van zaken in de ABN Amro-zaak, en waarom de VEB op 21 mei in Londen was.

De volledige artikelen kunt u lezen in Effect nummer 11. Voor de pers zijn de artikelen op aanvraag beschikbaar via het secretariaat van de VEB (070-3130000)

Vereniging van Effectenbezitters