Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek

Verstandelijk gehandicapte muizen in Neuron

29 mei 2007

Hersenwetenschapper Huib Mansvelder (Vrije Universiteit Amsterdam) heeft onlangs in het wetenschappelijk toptijdschrift Neuron bericht over hoe verstandelijk gehandicapte muizen toch kunnen leren.

Ouders van verstandelijk gehandicapten merken vaak op dat hun kind wel kan leren, maar dat het daarvoor veel meer herhaling nodig heeft dan anderen. Nieuw onderzoek wijst nu uit dat de leerdrempel in de hersencellen is verhoogd. Het onderzoek is verricht bij muizen die een gen missen dat bij mensen mentale retardatie (IQ lager dan 70) veroorzaakt. De gehandicapte muizen blijken net zo goed informatie op te kunnen slaan als hun gezonde broertjes en zusjes, als ze tenminste opgroeien in een stimulerende omgeving.

Veel speelgoed, extra grote kooi
De jonge, genetisch veranderde muizen groeiden twee maanden lang op in een omgeving met veel speelgoed en mochten minstens drie keer per week een paar uur in een extra grote kooi spelen. Na twee maanden presteerden hun hersencellen beter dan die van genetisch veranderde muizen die geen speelgoed hadden, en net zo goed als de hersencellen van gezonde muizen.

Uit eerder onderzoek was gebleken dat hersencellen in de cortex van muizen zonder het gen geen informatie kunnen opslaan. Uit de nieuwe studie blijkt dat de hersencellen dat wel kunnen, als ze maar extra gestimuleerd worden.

Contactpunten weer normaal gereguleerd
De drempel voor het opslaan van informatie is in de aangetaste hersencellen verhoogd. Dat komt doordat de instroom van calcium in de contactpunten tussen hersencellen verstoord is. Gezonde hersencellen kunnen informatie opslaan door de sterkte te laten toenemen van de contactpunten waarmee ze met andere cellen praten. Daar is een snelle verandering in calciumconcentratie voor nodig.

De contactpunten van de genetisch veranderde muizen misten een eiwit dat zorgt voor calciuminstroom. Door extra te stimuleren komt meer calcium de hersencellen binnen, waarmee de sterkte van de contactpunten weer normaal gereguleerd kan worden.

Meer hersenactiviteit
Opgroeien in een verrijkte omgeving en regelmatig veranderen van omgeving zorgt voor meer hersenactiviteit in muizen. Ze krijgen meer beweging en zintuiglijke stimulatie en besteden meer tijd aan het onderzoeken van nieuwe objecten en speeltoestellen. De nieuwe studie laat zien dat met deze verhoogde hersenactiviteit hersencellen beter in staat zijn om veranderingen in de contactpunten aan te brengen en dat de drempel daarvoor opmerkelijk genoeg niet langer verhoogd is. Deze bevindingen suggereren dat door het stimuleren van hersenactiviteit bij een diermodel voor mentale retardatie de hersencellen leniger blijven en beter kunnen leren.

Financier
Het onderzoek is betaald uit de TOP-subsidie (912.04.022) die Huib Mansvelder van ZonMw kreeg. ZonMw is de Nederlandse organisatie voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie. NWO en het ministerie van VWS zijn de opdrachtgevers van ZonMw.

CV
Mansvelder (1968) werkt aan de Vrije Universiteit te Amsterdam bij het Center for Neurogenomics and Cognitive Research (CNCR), Section Experimental Neurophysiology (www.cncr.nl/enf). Mansvelder ontving in juli 2006 een Vidi van NWO. Dat is een persoonsgerichte subsidie voor onderzoekers die na hun promotie een aantal jaren onderzoek op postdocniveau hebben verricht. De onderzoekers behoren tot de beste tien à twintig procent van hun vakgebied. Elke onderzoeker krijgt in totaal maximaal 600.000 euro. Hiermee kan de wetenschapper vijf jaar lang een eigen onderzoekslijn ontwikkelen. Mansvelder is lid van De Jonge Akademie van de KNAW: www.knaw.nl/dja.

Publicatie
Increased threshold for spike timing-dependent synaptic plasticity is caused by unreliable synaptic calcium signaling in mice lacking Fragile X gene Fmr1 Rhiannon M. Meredith, Carl Holmgren, Meredith Weidum, Nail Burnashev and Huibert D. Mansvelder Neuron 54(4) doi:10.1016/j.neuron.2007.04.028

..............................

Noot voor de redactie,