Radboud Universiteit Nijmegen
Spiegelneuronen zijn neuronen die actief of actiever worden wanneer je
waarneemt wat iemand anders doet, op dezelfde plek in de hersenen als
bij degene die de actie uitvoert. Ze zijn naar het zich laat aanzien
erg belangrijk om te kunnen leren van een ander en bij sociale
interactie. Ze zouden ook meer inzicht kunnen bieden in de werking van
het autistische brein, aangezien gevonden is dat mensen met
aandoeningen binnen dit spectrum juist zeer weinig
spiegelneuronenactiviteit hebben.
Onderzoekers van het Nijmegen Institute for Cognition and Information
en het FC Donders Centre for Cognitive Neuroimaging van de Radboud
Universiteit hebben nu met behulp van een fMRI-scanner ontdekt dat
spiegelneuronen niet alleen actief worden wanneer een waarnemer de
waargenomen actie wil imiteren; ze worden nog veel actiever als het de
bedoeling is om de actie op een andere manier aan te vullen.
Het belang van deze Nijmeegse vondst is volgens Harold Bekkering,
hoogleraar Cognitieve psychologie aan de Radboud Universiteit, dat die
voor het eerst duidelijk maakt dat het spiegelneuronensysteem veel
breder werkt dan gedacht wordt. "De activiteit van deze neuronen hangt
veel meer samen met het selecteren van de juiste actie op waargenomen
gedrag dan het imiteren van gedrag. De context waarin op waargenomen
gedrag wordt gereageerd, activeert automatisch de geschikte activiteit
en dit zonder dat men dezelfde activiteit, imitatie dus, moet
onderdrukken. Wat een mooi resultaat is, want het betekent dat
spiegelneuronen de gehele tijd gebruikt worden om in een sociale
context adequaat te handelen.