Radboud Universiteit Nijmegen


Spiegelneuronen zijn neuronen die actief of actiever worden wanneer je waarneemt wat iemand anders doet, op dezelfde plek in de hersenen als bij degene die de actie uitvoert. Ze zijn naar het zich laat aanzien erg belangrijk om te kunnen leren van een ander en bij sociale interactie. Ze zouden ook meer inzicht kunnen bieden in de werking van het autistische brein, aangezien gevonden is dat mensen met aandoeningen binnen dit spectrum juist zeer weinig spiegelneuronenactiviteit hebben.

Onderzoekers van het Nijmegen Institute for Cognition and Information en het FC Donders Centre for Cognitive Neuroimaging van de Radboud Universiteit hebben nu met behulp van een fMRI-scanner ontdekt dat spiegelneuronen niet alleen actief worden wanneer een waarnemer de waargenomen actie wil imiteren; ze worden nog veel actiever als het de bedoeling is om de actie op een andere manier aan te vullen.

Het belang van deze Nijmeegse vondst is volgens Harold Bekkering, hoogleraar Cognitieve psychologie aan de Radboud Universiteit, dat die voor het eerst duidelijk maakt dat het spiegelneuronensysteem veel breder werkt dan gedacht wordt. "De activiteit van deze neuronen hangt veel meer samen met het selecteren van de juiste actie op waargenomen gedrag dan het imiteren van gedrag. De context waarin op waargenomen gedrag wordt gereageerd, activeert automatisch de geschikte activiteit en dit zonder dat men dezelfde activiteit, imitatie dus, moet onderdrukken. Wat een mooi resultaat is, want het betekent dat spiegelneuronen de gehele tijd gebruikt worden om in een sociale context adequaat te handelen.