Universiteit Maastricht

Trefwoorden: PISA, scholing, onderwijskans

Promotie dhr. Andreas K.H. Ammermüller
in de Faculteit der Economische Wetenschappen & Bedrijfskunde.
Titel: "Institutional effects in the production of education: evidence from European Schooling Systems"
Promotor: prof.dr. J.A.M. Heijke; co-promotor: dr. S. Schim van der Loeff. Woensdag 30 mei 2007 12.00 uur

Deze dissertatie in de economische wetenschappen bekijkt de rol van scholingsinstellingen voor het verklaren van verschillen in de prestaties van studenten in de Europese landen. Het onderzoek stelt vast dat de prestaties van Duitse studenten gemiddeld lager zijn en meer afhankelijk van familieachtergrond dan de prestaties van Finse studenten die tot de best presterende studenten in Europa behoren. Beleidsmakers kunnen de gelijkheid van kansen verhogen door niet te kiezen voor stromen in lager voortgezet onderwijs. Het verhogen van de instructietijd verlaagt eveneens het effect van de sociale afkomst op studieprestaties. Scholingsinstellingen hebben derhalve niet alleen invloed op scholingsstelsels, maar ook op de kansen van kinderen met verschillende sociale achtergronden.

Caroline Roulaux
Pers & Wetenschapscommunicatie

Universiteit Maastricht
Communicatie & Relatiebeheer
Bezoekadres: Bonnefantenstraat 2, Maastricht
Postadres: Postbus 616, 6200 MD Maastricht
Tel: +31 43 388 5229 (mob +31 6 4602 4992) Fax: +31 43 388 5225 e-mail: caroline.roulaux@ssc.unimaas.nl
website: http://www.unimaas.nl