Gemeente Leiden

Van den Berg opent tentoonstelling "Mijn Eigen Spel"

Ontwerpen van Leidse hoogbegaafde kinderen

Op woensdag 30 mei opent wethouder Gerda van den Berg (Onderwijs, Welzijn en Zorg) een tentoonstelling met spellen die gemaakt zijn door Leidse hoogbegaafde kinderen. De feestelijke handeling vindt om 15:00 uur plaats in het stadhuis.

Leidse hoogbegaafde kinderen hebben de afgelopen weken hard gewerkt aan het project "Mijn Eigen Spel". Vanuit het niets hebben zij een spel ontwikkeld en gerealiseerd, vanaf het opstellen van de spelregels tot aan het produceren van de benodigde pionnen. De komende weken worden 12 van deze spellen in het stadhuis tentoongesteld. Wethouder Gerda van den Berg zal tijdens de openingshandeling (samen met één van de leerlingen) een spel in gebruik nemen.

Leids Onderwijs Project
In Leiden komen wekelijks hoogbegaafde kinderen uit groep 6, 7 en 8 van het basisonderwijs bijeen. Een halve dag per week werken zij gezamenlijk en individueel aan hun ontwikkeling, op basis van individuele belangstelling. Zij worden hierbij begeleid door Willeke van der Molen van Bright Kids. Er is onder andere aandacht voor persoonlijke ontwikkeling, presenteren, spelletjes, culturele activiteiten en samenwerken. Door wekelijks bij elkaar te komen, functioneren de kinderen de rest van de week beter, zowel op school als sociaal.

Leidse leerlingen
De hoogbegaafdenklas is er voor kinderen uit de regio met een gewaarmerkt testrapport hoogbegaafdheid. Deze kinderen hebben het vaak moeilijker op de basisschool, omdat zij niet voldoende prikkels krijgen en merken dat zij "anders" zijn dan hun klasgenoten. De gemeente Leiden stimuleert de ontwikkeling van deze bijzondere talenten al jaren. Zij zorgt ervoor dat er jaarlijks voor minstens 10 Leidse leerlingen plek is in de hoogbegaafdenklas. Meer informatie over de hoogbegaafdenklas kunt u vinden op www.leiden.nl/hoofbegaafd.

Nadere informatie:
Bureau Communicatie gemeente Leiden, tel. (071) 516 51 15

U bent van harte uitgenodigd om bij de officiële opening aanwezig te zijn.

---- --